site.btaЕвропроект на БТПП ще помогне на заети от 65 професии да придобият специфични нива на дигитални умения

IF 13:43:01 16-12-2021
SS1339IF.002
дигитални умения - БТПП - проект

Европроект на БТПП ще помогне
на заети от 65 професии да придобият
специфични нива на дигитални умения


София, 16 декември /Екатерина Тотева, БТА/
Европроект на Българската търговска промишлена палата (БТПП) ще помогне на заети от 65 определени професии и длъжности в различни икономически дейности и поддейности по КИД 2008 да придобият специфични нива на дигитални умения, необходими за успешното изпълнение на служебните им задължения. Днес проектът бе представен на онлайн пресконференция в БТПП.
Работата по проекта "Бъди дигитален" е започнала от 1 ноември тази година по операция "Съвместни действия на социалните партньори", компонент 2 по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Партньори по проекта са КТ "Подкрепа", КНСБ, социалното министерство и Националната агенция за професионално обучение и образование.
Председателят на БТПП Цветан Симеонов изтъкна по време на представянето на проекта, че Палатата отдава особено значение на дигитализацията и допълни, че организацията ще бъде настойчива в съветването за налагане на дигиталните умения в ежедневието както на европейско, така и на национално равнище.
Той посочи още, че при подготовката на данните за последната класация на БТПП на водещите фирми в България се е оказало, че е имало доста компании с добри икономически резултати, но без сайтове в интернет. С желанието да им напомним за това, те бяха извадени от състезаващите се за водещи фирми и за наградите на БТПП, каза нейният председател.
Срамувам се да го кажа, но 30 процента от водещите 1500 фирми нямаха сайт в интернет. Това показва, че трябва да реализираме още много такива проекти, за да отстраним тази голяма пропаст между самочувствието ни, че сме добре развити дигитално и реалното състояние на нещата, допълни Симеонов.

Работещите вече трябва да имат и специфични дигитални умения

Беата Папазова, която е ръководител на проекта и съветник по европейските въпроси към БТПП, уточни, че той ще приключи до 30 юни 2023 г. Тя изтъкна, че дигиталната трансформация създава редица предизвикателства, защото когато производствените процеси се дигитализират, изискванията към работещите се променят и те трябва да има и специфични дигитални умения, за да могат да се справят със задълженията си.
Първата дейност по проекта цели да определи какви трябва да са дигиталните умения, за да може поне за пет години напред хората, които упражняват избраните професии, успешно да се справят със задълженията си. След като бъдат получени резултатите от проучването, те ще бъдат анализирани, за да се види какви трябва да са точно необходимите умения.
Този анализ ще бъде съчетан и с анализ на секторите, обхванати от проекта на палатата. Събраната информация ще се използва за разработването, тестването и валидирането на унифицирани профили за дигитални умения, които ще са сбор от изисквания към работещите, упражняващи тези длъжности или професии. Там ще бъдат описани какви точно знания и дигитални умения трябва да притежават и какво поведения да имат работещите, за да изпълняват по най-добрия начин задълженията си по професията или упражняваната длъжност, съобщи Папазова.
По думите й тези профили са маркери, на базата на които при следващата дейност "Три" по проекта, ще се определи какво е сегашното ниво на дигиталните умения при упражняващите тези 65 професии и какво трябва да е желаното равнище. Анализът на сегашно и очаквано състояние на дигиталните умения ще послужи като база за разработване на съответните обучителни програми и учебно съдържание, което ще помогне достигането на определените в унифицираните профили нива на дигитални познания, умения и поведение.
Следващата дейност по проекта, която е резултат на съпоставката между желаното и действителното ниво на дигиталните умения, направена на базата на унифицираните профили, е свързана с разработването на учебните съдържания и програми за неформално обучение, за да може заетите, които не притежават всички необходими за дадената длъжност дигитални умения, да достигнат желаното ниво. Учебните програми ще са базирани на изискванията на европейския документ за дигитални умения, като фокусът ще е върху специфичните дигитални умения над базовите, регламентирани в документа на ЕК за дигитални умения на гражданите, които са в основата на всички дигитални умения, обясни Папазова.
По следващата дейност от проекта, когато се разработват учебните програми, те ще се тестват, за да се види дали са достатъчно ефективни и ако се наложи, ще се адаптират към специфичните изисквания и условия на даден сектор, дейност и професия. На базата на тези учебни съдържания и на унифицираните профили за дигитални умения ще се приемат и секторните квалификационни рамки за развитието на дигиталните умения. Целта е структурата за повишаването на нивото на дигиталните умения да се институционализира и да се използва в по-широк обхват от повече предприятия и в други сектори, подчерта Папазова и допълни, че предстои да се изработят и методически указания как тези знания да се актуализират чрез продължаващо обучение.
Предвид дигиталното бъдеще на производството във всяка сфера е нужно да се разработят нови модели на социално партньорство, за да отговорят на технологичните промени и на промените във взаимоотношенията между хората, каза още Папазова. Тя допълни, че дигитализацията налага и нови форми на заетост - дистанционна работа и други, които вероятно ще възникнат, и затова тези модели на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията ще помогнат на компаниите и на служителите да се адаптират към промените.

Администрацията също има нужда от оценка на уменията в дигиталната област

Елка Димитрова, директор на дирекция "Политика на пазара на труда и трудова мобилност" в социалното министерство, каза по време на представянето на проекта, че инструментариумът, който министерството предоставя, е разработен от 11 експерти, сред които са учени, опитни администратори, хора от практиката и науката. Тя изтъкна навременността на проекта, защото по Плана за възстановяване и устойчивост, е заложен проект за около 400 млн. лева, свързан с повишаването на дигиталните умения на заети, безработни, дори и на хора над трудоспособна възраст. Този проект, за да се реализира, трябва да стъпи на методологическата основа на партньорския проект на БТПП, допълни Димитрова. Ще се разработят и програми за обучение, които после може да се използват по другия проект, за да бъде той ефективен и да се постигнат заложените високи индикатори, така че няколкостотин хиляди български граждани да повишат своите дигитални умения, каза Димитрова.
Тя изтъкна още, че администрацията също има нужда от оценка на уменията в дигиталната област, които повишават производителността и ефективността на труда им, и са необходими по новите задачи за електронното управление и облекчаването на процедурите и режимите за бизнеса, при обмена на данни между администрациите. Целта е на база тези резултати да се вземат адекватни управленски решения, допълни Димитрова.

/СС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:00 на 06.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация