site.btaЗа първи път България е домакин на среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР

За първи път България е домакин на среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР
За първи път България е домакин на среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР
За първи България е домакин на среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР. Снимка: МОН

За първи България е домакин на международната среща на експертната мрежа за индикатори за образователни политики на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Tя се провежда за 31-и път, като в нея участват представители на над 20 държави от целия свят. През април тази година страната ни ще бъде домакин и на първия глобален доклад за социално-емоционални умения на учениците на ОИСР, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

"Чест е да сме домакини на такава важна среща на една от най-важните програми на ОИСР - тази за индикаторите за образователните политики", подчерта министърът на образованието и науката в оставка проф. Галин Цоков при откриването на днешното заседание. По думите му оценяваните индикатори дават възможност да се направи анализ и съпоставка на различните образователни системи и са основа за планирането на промени и реформи. Той припомни, че през тази година България за първи път бе включена и в Годишния доклад на ОИСР - "Поглед върху образованието". "Констатациите в него бяха в основата и на взимане на решението за предлагане на безплатно висше образование за всички студени и докторанти, приети държавна поръчка", каза проф. Цоков. Той обясни, че именно изследваните данни за броя на българските младежи, които не работят и не учат, и за дела на висшистите, са били силни аргументи за предложените законови изменения. "Данните за училищното образование, които ОИСР откроява, са още една причина да започнем разработването на визия за цялостна промяна на учебните програми", подчерта министърът. 

През последните години е преобърната тенденцията за повишение на средната възраст на преподавателите. В момента тя е 48 години, докато през 2019 г. е била 50 години, а през 2012 г. - 55 години. Това подчерта заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева, която се включи с презентация за развитието на образователната система в страната. По думите й целта на МОН е до 2030 г. делът на младите преподаватели до 35 години да бъде увеличен на 32 процента. Тя изтъкна, че има политически консенсус за поддържане на нивото на учителските възнаграждения от 125% от средната заплата в страната. Това допринася за привличане на повече млади специалисти в системата и за преодоляване на негативната тенденция голяма част от учителите да се отказват от професията до три години, след като започнат да преподават. За по-успешното навлизане на младите преподаватели в професията с тях ще работят и по-опитни ментори. Едновременно с това се работи и върху нивото на обучението, като МОН разработва стандарт за качество на образованието, каза заместник-министър Митева. 

Тя припомни, че в момента екип от експерти изготвя и визия за дигитализация на образованието. Функционира и платформата "Дигитална раница", в която са налични над 30 000 електронни образователни ресурси, а обучение за работа с дигитални ресурси са преминали 26 000 преподаватели. Освен това, всеки пети ученик в страната участва в извънкласни дейности, свързани с дигитални умения, включително кодиране и програмиране. 

Срещите на експертната мрежа се провеждат регулярно, обикновено два пъти годишно. На тях се определят индикаторите, с които се измерва напредъка в областта на образованието на отделните държави. В резултат на срещите се изготвя докладът "Education at a Glance" за състоянието на образованието в различните страни. 

Както БТА писа, още през следващия месец България ще е център на едно световно събитие, защото ще бъде представен световният доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за изследване на социалната и емоционална интелигентност сред учениците в цял свят. Това каза при отчета на правителството за изминалите девет месеца в Министерския съвет министърът на образованието и науката в оставка проф. Галин Цоков.

За повишаване на качеството на училищното и на академичното образование имаме краткосрочни цели - за развитието на дигитализацията в образованието България и за подобряване на платформата "Дигитална раница", както и с прилагане на насоките за изкуствения интелект. България е една от първите страни в Европа и в света, в която има насоки за прилагане на изкуствения интелект в училище и в помощ на учителите, както и за развитието на социални и емоционални умения у учениците, каза тогава министър Галин Цоков. 

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:18 на 22.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация