site.btaМинистерството на образованието осигурява допълнителна подкрепа за училищата с най-ниски резултати на националните външни оценявания
Министерството на образованието и науката (МОН) ще подкрепи с целенасочени политики и програми училищата с най-ниски резултати на националните външни оценявания. "Ние безкрайно вярваме в потенциала на всяко дете и знаем, че трябва да затворим ножицата в образователните постижения. Това трябва да стане чрез повдигане на тези, които са на най-ниско ниво", заяви заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева по време на форум в "София тех парк", посветен на уменията на бъдещето във връзка с кандидатурата на България за присъединяване към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), съобщи пресцентърът на МОН.
По новата програма "Образование" се предвиждат мащабни инвестиции, които целят текущият модел на обучение да премине към по-компетентностен и насочен към умения. Това е основна препоръка на ОИСР, каза Наталия Митева. По думите й училищата с по-ниски резултати ще получат допълнителна подкрепа от ментори, ще се разработят планове за подпомагането им и ще бъде освободен режимът на тяхната работа. "Те трябва да могат да направят качествен скок за своите ученици", обясни заместник-министърът на образованието.
Тя цитира резултатите от изследването PISA, според което един от основните проблеми на българското образование е голямото неравенство между различните училища. Затова е изключително необходимо да се подобри ефективността на образователните институции. Важен инструмент в този процес са технологиите, включително изкуственият интелект, обясни Наталия Митева.
По думите й в момента в целия свят се осъществява процес на трансформация на образователните системи, част от който е и България. "Докато през 80-те години страната ни беше на едно от първите места по качество на образованието според световните аршини, то сега аршинът се е промени. Според последното изследване на PISA ние все още сме добри в това да учим децата да възпроизвеждат знания и да ги тестваме на това през националните си оценявания, но трябва да ги подготвяме по-добре да използват това знание в живота", каза Наталия Митева на форума.
Той е организиран от Дипломатическия институт към Министерството на външните работи и от Дигиталната национална коалиция. В него участваха министърът на труда и социалната политика Иванка Шалапатова, заместник-министърът на външните работи Тихомир Стойчев, посланици, представители на бизнеса, на академичната общност и от различни институции.
Както БТА писа, правите важна реформа в образованието, насочена към развитие на компетентности и имате подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Това заяви през миналата седмица д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за “Образование и умения” в ОИСР по време на срещата си с българския министър на образованието и науката проф. Галин Цоков и с неговия екип в МОН. За първи път създателят на глобалното изследване PISA беше на посещение в България по покана на българския министър на образованието и науката, за да се срещне - както с представителите на държавните институции, така и с директори, учители и ученици.
Това, което сте постигнали в образованието, е добра основа за промяна, насочена не само към предаване на знания в училище, а и на умения, каза тогава д-р Шлайхер. Той посочи като положителен пример внедрените иновации в много български училища. Според д-р Шлайхер важно е добрите практики в тях да бъдат приложени и в други. "Започвате важен преход и е от голямо значение училищата да се чувстват включени, да се ангажират хората на първа линия и те да получат необходимия инструментариум", каза Андреас Шлайхер. Промяната във формата на оценяване е много важна крачка и Ви поздравяваме, че я предприемате, каза той за подготвяните промени във формата на националното външно оценяване в България.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text