site.btaМисия на ОИСР оцени постигнатото от България в областта на образованието
Представители на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) проведоха едноседмична техническа мисия в България с фокус върху политиките на страната ни в областта на образованието и науката. Техническият преглед е част от процеса на присъединяване на България към организацията, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
Гостите посетиха училища, детски градини и университети в различни райони на страната. Проведени бяха срещи с ръководството на Министерството на образованието и науката, както и с експерти от различните дирекции и звена в МОН, на които представителите на ОИСР се запознаха детайлно с осъществяваните от институцията политики. Членовете на техническата мисия се срещнаха и с представители на неправителствения сектор, със синдикатите и с работодателските организации в системата на образованието.
Те оцениха положително постигнатото от страната ни в областта на образованието и науката като предпоставка за бъдещето присъединяване на България към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Направени бяха и препоръки за надграждане на постигнатото в посока на осигуряване на равен достъп до качествено обучение във всички райони на страната, по-голямо ангажиране на родителите, развитие на ученето през целия живот и усъвършенстване на висшето образование според нуждите на икономиката.
"За нас ще са много важни вашите препоръки. Защото те ще бъдат ориентир за това как да продължим политиката си за осигуряване на качествено образование", каза министърът на образованието и науката Галин Цоков по време на заключителната среща с представителите на ОИСР. Той даде пример с проучването PISA, където се отчитат голяма разлика между най-високите и най-ниските резултати на българските ученици. "Ако успеем да намалим разликата в посока на по-добрите резултати, ще свършим много много добра работа за България", посочи проф. Цоков.
На 12-13 февруари се очаква на посещение в България да пристигне директорът на дирекцията "Образование и умения в ОИСР и ръководител на PISA Андреас Шлайхер.
Преди да отпътуват от България, представителите на мисията на ОИСР се насладиха на изпълненията на ученици от 140-о Средно училище "Иван Богоров", които изучават професията "Танцьор". Те представиха българския фолклор пред гостите, като изиграха "Тракийски танц", "Неврокопски танц" и "Пешачката".
Както БТА писа, в следващите години ще се работи целенасочено за това българските ученици да могат да реализират уменията, свързани с овладените от тях знания. Тогава ще се повишат и резултатите при следващото изследване на PISА през 2025 г., и тези от нашите външни оценявания, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето през декември на резултатите от Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците - PISA 2022.
"Ще подкрепим и учителите, и училищата. Няма как да ги подготвим специално за PISA тестове. Това, което можем да направим, е да ги подкрепим в това да се реализират стандарти за качество в образованието. Децата да завършват съответния клас или етап на обучение с овладени компетентности, които да могат да прилагат на практика", обясни тогава министър Цоков. По думите му различните държави се опитват да престроят своите образователни системи по различен начин. "Те не ги пренастройват изцяло, за да отговарят на PISA тестовете, a фино ги променят. Такъв ще бъде и нашият подход", каза още той.
Министър Цоков съобщи тогава, че е получил уверение от ръководителя на PISA Андреас Шлайхер, че ще бъдат направени допълнителни анализи специално за България, които да подпомогнат екипа на МОН при планиране на бъдещите мерки.
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text