site.btaМОН ще организира двудневна конференция с участието на ОИСР през февруари в София
Двудневна конференция за образованието с участието на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) ще организира Министерството на образованието и науката. Събитието ще се проведе през февруари следващата година в София и в него ще се включат директорът на дирекция "Образование и умения" в ОИСР Андреас Шлайхер и неговият екип. Това съобщи в интервю за БТА в Букурещ министърът на образованието и науката Галин Цоков, който посети румънската столица, за да участва в конференция на Организацията за идентичност и културно развитие, посветена на образованието и уменията на бъдещето.
"Представителите на ОИСР на място ще видят наши училища, ще поговорим в конкретната културно-образователна среда за проблемите, които пред нас и, разбира се, в бъдеще ще търсим по-сериозна подкрепа”, уточни Цоков. Той информира още, че Министерският съвет е одобрил и се очаква Европейската комисия също да одобри проект за техническа помощ от ОИСР за изготвяне на по-компетентностно ориентирани учебни програми.
Сред дискутираните теми на форума в Букурещ бяха начините, по които учителите да преподават и оценяват знания, как да изграждат умения, свързани с възможността за използване на съвременни дигитални инструменти, включително изкуствен интелект и др.
В рамките на посещението си в Румъния проф. Галин Цоков се срещна и с румънската министърка на образованието Лиджия Дека. През октомври, отново в Букурещ, двамата обсъдиха промяната в подготовката на учители и възможности за бъдещо сътрудничество.
Ето какво още сподели министърът на образованието на България в интервю за БТА:
Министър Цоков, срещаме се в Букурещ два дни след тревожните резултати на българските и румънските ученици от теста на PISA. Какъв е вашият коментар и как можем да се оттласнем от дъното?
- За съжаление, това е нещо традиционно. През последните десетилетия сме на дъното на класациите заедно с Румъния. Сега те ни изпреварват с определен брой точки, което може би е добре за тях, но сигурно и за тях не е достатъчно.
Това, което коментирахме и днес, на конференцията в Букурещ е, че съвременните образователни системи, включително и българската, трябва да се настроят към новото информационно общество. Образованието е екосистема, в която отделните елементи са взаимосвързани и не могат да бъдат променяни отделно един от друг.
Нужни са промени, свързани на първо място с ранното детско развитие. Децата до тригодишна възраст да получат не само медицинска, но и и педагогическа грижа, психологическа помощ, да има развитие на определени заложби и умения още от най-ранна възраст. Това в голяма степен ще помогне за едно друго лице на нашата образователна система след години.
На второ място ключовата фигура в съвременното образование е учителят. Без добри, оптимално подготвени, на базата на съвременните условия учители, една или друга образователна система трудно може да има успех. Затова през следващите месеци и години трябва да се работи много по отношение на промяната на първоначалната им подготовка. В тази връзка, в момента Министерството на образованието и науката изпълнява национална програма с университетите, подготвящи учители. Наред с това учителите трябва да получават постоянна квалификация, свързана с различни форми на организация на работа, включително проектобазирано обучение, различни начини на оценка на знанията, включително формиращо оценяване. Това е един крайъгълен камък във всяка образователна система - добри и ефективни учители. И може би в бъдеще трябва да работим още по-упорито в това отношение.
Другата важна посока е промяната в учебните програми. И днес, в Букурещ, говорихме как да станат по-компетентностно структурирани и заедно с това да дават възможност за развитие на умения за живота от страна на съвременните ученици. Това, което ще им позволи да се справят и с PISA тестовете много по-добре. Това е много важна, много амбициозна промяна във всяка една образователна система, но сега е времето вече да я започнем и да я довършим докрай през следващите години.
Може да се промени и подобри и начинът на поднасяне на учебното съдържание в училище. Тук идва проблемът с оценяването, защото ние и да променим нашите учебни програми, ако не променим начина на оценяване, няма да има ефект.
Обектът на оценка трябва да се измести от овладяване и възпроизвеждане само на знания към оценка на това, което те могат да приложат като умения в живота в една или друга ситуация. Това означава въвеждане на елементи на формиращо оценяване, оценяване на напредъка на учениците в хода на учебния ден и разбира се, по отношение на външното оценяване - тестови задачи, които са по-практически ориентирани. Ако успеем да направим това през следващите няколко години, дори можем да започнем още от следващата година. Декларирахме, че ще преориентираме по този начин задачите във външното оценяване след десети клас. Тогава вече ще има друг модел и друг обект на оценка от страна на учениците.
Много важен елемент, който беше засегнат и по време на дискусиите в Букурещ, е дигитализацията в образованието и това, което вече имаме и можем да развиваме - дигиталната раница като национално-образователна платформа е много важен инструмент през следващите години, за да може да подпомогне учителите, учениците и родителите. Те да бъдат по-активни в самия процес на обучение, а и обучението да се персонализира, да може учителят да се съобразява с индивидуалните особености и потребности на всеки ученик.
Как ОИСР може да помогне на България да реформира образователната си система? Вие водите активни разговори с организацията.
- Сътрудничеството с ОИСР ще продължи. Ние започнахме разговори с господин Шлайхер, днес отново говорихме. Той приготви видеообръщение за една много важна наша конференция на 12 декември, свързана с образованието на утрешния ден. Договорихме през февруари месец да направим двудневна голяма конференция за образованието в България, в София, с негово участие. С неговия екип от ОИСР. Така че той на място да види наши училища, да поговорим в конкретната културно-образователна среда за проблемите, които има пред нас и разбира се за в бъдеще ще търсим по-сериозна подкрепа. МС одобри и очакваме ЕК да одобри проект за техническа помощ точно от ОИСР за изготвяне на по-компетентностно ориентирани учебни програми.
/ТС/
news.modal.header
news.modal.text