site.btaКачественото образование е най-силният инструмент за развитие на икономика с добавена стойност, заявяват в писмо 25 бизнес организации
Половината от българските ученици са функционално неграмотни - не могат да разберат смисъла на прочетен текст, да правят взаимовръзки между събития, да разчетат графика, да разпознаят фалшива новина. Публикуваните на 5 декември резултати от престижния международен тест PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за пореден път показаха, че българското образование изостава и прави огромна част от хората неконкурентоспособни в днешния свят, се казва в отворено писмо от 25 бизнес организации.
Както БТА писа, в Министерството на образованието и науката вчера бяха представени резултатите от PISA 2022. В следващите години ще се работи целенасочено за това българските ученици да могат да реализират уменията, свързани с овладените от тях знания. Тогава ще се повишат и резултатите при следващото изследване на PISА през 2025 г., и тези от нашите външни оценявания, каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при представянето вчера на резултатите от Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците - PISA 2022.
Средният резултат на българските ученици по математическа грамотност, която е във фокуса на изследването, е 417 точки. Той е по-нисък от средния за ОИСР, който е 472. Резултатите на българските ученици са сходни с тези от предходните изследвания на PISA, които се провеждат на всеки три години. В същото време в световен мащаб се наблюдава значителен спад на резултатите. Най-осезаем е той в страни, като Нидерландия, Норвегия, Полша. Традиционно най-силно се представят учениците от Сингапур, които имат 574 точки. Следват ги тези от Макао и Китай. Резултатите на България са сходни с тези на Кипър, Молдова, Монголия, Катар и Чили. 54 процента от българските ученици са с резултат по-нисък от базовия за умения по математика. На тестовете по четене техният дял е 53 процента, а по природни науки - 48 процента. Изследването PISA 2022 е направено сред ученици на 15-годишна възраст от 81 държави. Те са решавали тестове по математика, четене и природни науки, като основната оценявана област е математическа грамотност. В България тестове се състояха в периода 21 март - 22 април 2022 г. сред 6107 ученици, родени през 2006 г. от 202 училища в цялата страна.
"Като работодатели, ежедневно сме свидетели на скъсаната връзка между образованието и реалния бизнес, и неговите нужди. Българските училища не подготвят младите хора за живота и неговите социални и икономически предизвикателства. Това има преки негативни ефекти върху бизнеса и икономиката на България. Сериозни проблеми с намирането на кадри имат 70 процента от работодателите. Бизнесът е принуден да изгражда свои академии и образователни институции, което е огромна допълнителна инвестиция", се посочва в писмото на организациите от бизнеса.
В него се заявява, че демографската криза и изтичането на таланти и млади хора в чужбина е най-голямото предизвикателство пред България. Липсата на хора днес е тема за абсолютно всяка индустрия у нас. Българският бизнес е поставен в много по-неизгодна позиция от своите конкуренти по света.
"Затова 25 организации, представляващи бизнеса се обединяваме в подкрепа на истинска реформа в българското училищно образование и заявяваме готовността си за сътрудничество с всички политически партии, държавни и местни институции. Нека превърнем българските училища в място, което подготвя учениците за успешен личен и професионален живот в 21-и век. На база детайлни проучвания на опита на държави с високи резултати на международни оценявания и изследвания, както и експертни разговори за състоянието на българската образователна система, настояваме за цялостна и амбициозна реформа за следните приоритети", се казва в писмото.
Приоритетите в него са свързани с повишаване на качеството на базисното обучение и продължаващата квалификация на учителите и директорите; изработване на учебни програми с нова философия, ориентирана към развиване на компетентности, а не наизустяване на предметно знание; промяна на вътрешните и външни оценявания към измерване на развити компетентности, а не на заучени знания; ефективно прилагане на стандарт за качество в образованието и система на добавената стойност на училищата; гарантиране на повече автономност, ресурси и подкрепа за училищата, но и поемане на отговорност от тях за резултатите на учениците; взискателен и професионален подбор на учителите и директорите на база необходимите за професията компетентности; обективна и справедлива оценка на работата на учителите и директорите на база резултати, а не административни изисквания.
Качествена подготовка, взискателен подбор и оценка на работата на учителите и директорите
Учителите и качественото преподаване са най-важният фактор за развитието на уменията на учениците, а от директорите зависи ефективното управление на училищните екипи и ресурси. В момента първоначалното обучение, както и продължаващата квалификация на училищния персонал, до голяма степен не са съобразени с изискванията на съвременния свят. Има нужда от смела промяна на подготовката на учителите и директорите, от оценка на качеството на продължаващата квалификация и осигуряване на ефективни допълнителни обучения. Подборът на кандидати за учители и директори, както и последващата регулярна оценка на работата и постиженията им, трябва да станат по-взискателни и да стъпват на необходими за професията умения и реални резултати, а не на административни изисквания, заявят бизнес организациите.
Според тях освен директорите и учителите, важен човешки ресурс в образованието са психолозите, помощник-учителите, ресурсните учители, логопедите, медиаторите, експертите в Регионалните управления на образованието, които подкрепят учителите, и всички други специалисти, които работят за това учениците да се чувстват добре в училище и да реализират потенциала си. Тези специалисти често са неглижирани както от гледна точка на заплащане, така и на останали условия на труд, което оставя учителите без подкрепа при работата с децата и младежите.
Съвременни учебни програми и оценявания на учениците с нова философия, и насочени към развиване на умения на 21-и век
Учебната програма, по която учат българските ученици, не развива у тях знания, умения и нагласи, необходими за живот и реализация в 21-и век. Има нужда от цялостно преосмисляне и предефиниране на целите на образователния процес, въз основа на което следва да се изготвят изцяло нови учебни програми и учебни планове. Съвременните учебни програми отчитат всички фактори, които влияят върху ученето на учениците, взимат предвид изискванията на бъдещия свят, както и интересите и нуждите на различните деца и младежи. Новите учебни програми водят след себе си и нов начин на оценяване на знанията и уменията на учениците. Както оценяването по време на учебната година, така и националните изпити вече не трябва да измерват основно възпроизведена информация, заучени теории и готови отговори, а да стимулират мисленето и креативността на учениците, се казва в писмото.
Ефективно използване на ресурсите и управление на системата с фокус върху резултатите и добавената стойност на училищата
Макар България все още да отделя нисък процент от БВП за сектора, няма доказателства за това, че инвестираните пари имат възвръщаемост. Държавните и местните институции трябва да имат добре планирани индикатори за изпълнение на политиките си, а образователната система и обществото - да получават ясна картина за ефекта от вложените средства.
Ключово е оценката на работата както на цялата образователна система, така и на учителите и директорите, да се извършва на база обективни и прозрачни критерии, които отчитат резултати, а не изготвени документи или други административни дейности. Важен аспект е ефективното въвеждане на стандарт за качество в образованието, както и на системата на добавената стойност, така че да има прозрачна информация за напредъка на всяко училище, е мнението на бизнес организациите.
В отвореното си писмо те заявяват, че съзнават, че реформата в образованието е дългосрочен ангажимент, който включва непопулярни мерки. "Ако те не бъдат предприети обаче, обричаме още десетки поколения български деца и младежи да не получат възможност за щастлив живот и успешна професионална реализация. Като бизнес организации, поемаме ангажимент да подкрепяме усилията на националните и местни институции в посока качествено образование за всички деца в България. В тези турболентни политически времена ние призоваваме за надпартиен консенсус за реформи, свързани с подобряването на образованието в страната ни. Ние вярваме, че разговорът днес не трябва да се ограничава до посочване на проблема, но трябва да говорим за решенията, които могат да направят България една от страните с най-добро образование в света в следващите десетилетия", се казва в отвореното писмо.
То е подкрепено от Американо-българската бизнес асоциация - ABBA, Американската търговска камара в България - AmCham, Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии - AIBEST, Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост, Българо-румънската търговска промишлена палата, Българската асоциация за дялово и рисково инвестиране - BVCA, Българската асоциация по информационни технологии - БАИТ, Българската асоциация на комуникационните агенции - БАКА, Българската асоциация за кръгов текстил - БАКТ, Българската асоциация на ПР агенциите - БАПРА, Българската асоциация за софтуерните компаниите - БАСКОМ, Българската асоциация за управление на хора - БАУХ, Българския клъстер за дигитални решения и иновации в здравеопазването - DHI Cluster, Българската предприемаческа асоциация - BESCO, Българската работодатеслка асоциация иновативни технилогии - БРАИТ, Българската стопанска камара - БСК, Българската финтех асоциация, Българския форум на бизнес лидерите, Германо-българската индустриална търговска камара - AHK, ИКТ - клъстер, Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации - PARAi, Сдружението за модерна търговия, Сдружението на фамилния бизнес - FBN, Endeavor Bulgaria, IAB България.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text