ОБЗОР

site.btaВодещите автомобилни пазари през 2024 година

Водещите автомобилни пазари през 2024 година
Водещите автомобилни пазари през 2024 година
Снимка: AP/Michael Dwyer

Световната автомобилна индустрия изпраща една противоречива година, изпълнена със сериозни предизвикателства за европейските производители на автомобили. Това става в условията на все по-строгите екологични изисквания към превозните средства в страните от Европейския съюз. На този фон автомобилните компании в ЕС са принудени да се ориентират все повече към производството на електрически автомобили, въпреки че търсенето им спада. Те са изправени и пред сериозна конкуренция от страна на китайските автомобилни производители, за които 2024 г. се оказва добра. Подпомогнати от значителните субсидии, които им отпускат управляващите в Пекин, те буквално заляха пазарите с евтини електромобили, което предизвика остра реакция от страна на ЕС и САЩ. Те обвиниха Китай в нелоялна конкуренция и наложиха по-високи мита върху вноса на превозните средства, произвeдени в азиатската страна. 

Вносните мита в САЩ може да се окажат още по-високи и да ударят не само китайските автомобилни производителни, но и тези от ЕС, Канада и Мексико, ако новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп изпълни заканите си и успее да ги повиши, след като встъпи в длъжност на 20 януари 2025 година. Този ход обаче може да се окаже нож с две остриета за САЩ и да ограничи търсенето на автомобили в страната, прогнозират експерти. 

Пазарът на нови електрически автомобили в ЕС и България

В страните от Евросъюза през ноември са регистрирани с 9,5 на сто по-малко нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии, в сравнение с година по-рано. Това сочат най-новите данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).

Делът на регистрираните нови електрически автомобили в Евросъюза също спада. През ноември 2024 г. те са съставлявали 15 на сто от всички нови коли при 16,3 на сто през същия месец на миналата година.

Този спад до голяма степен е обусловен от спадащото търсене на електромобили в най-големите автомобилни пазари в ЕС.

В Германия през ноември са регистрирани с 21,8 на сто по-малко електрически коли в сравнение с година по-рано, а във Франция спадът е с 24,4 на сто.

На този фон от началото на годината до края на ноември в ЕС са регистрирани с 5,4 на сто по-малко електромобили в сравнение с първите 11 месеца на 2023 година. 

От началото на годината до края на миналия месец в България са регистрирани 40 211 нови коли при 34 601 през първите 11 месеца на 2023 година. Това представлява повишение с 16,2 на сто, сочат данните на АСЕА. 

През ноември 2024 г. у нас са регистрирани общо 3956 нови автомобила. Това представлява увеличение спрямо година рано, когато новите коли са 3470.

В България през ноември са регистрирани 199 нови автомобила, задвижвани изцяло от батерии (BEV). Това е с 11,2 на сто повече в сравнение със същия месец на 2023 г., когато новорегистрираните електромобили у нас са били 179.

Съществен скок е отчетен на годишна база (107,7 на сто) при новите хибридни електрически автомобили (HEV). През миналия месец те са били 108 при 52 през ноември 2023 година. Съществен ръст (33,3 на сто) е отчетен и при плъгин хибридите.

Делът на новите автомобили с бензинови двигатели (3127) е най-висок спрямо всички нови коли, които са регистрирани коли у нас през ноември - 79 на сто. Това представлява лек спад спрямо ноември 2023 г., когато този дял възлиза на 79,6 на сто или 2763 автомобила.

Делът на новите коли с дизелови двигатели в България през миналия месец е 12,3 на сто (486).

Спад на продажбите на нови автомобили в ЕС през ноември

От началото на годината до края на ноември броят на новорегистрираните автомобили в ЕС нараства с 0,4 на сто спрямо първите 11 месеца на 2023 г. до 9,7 млн. нови коли.

През миналия месец в страните от ЕС са регистрирани 869 816 нови автомобила. Това представлява спад с 1,9 на сто спрямо ноември 2023 година. 

Сред водещите автомобилни пазари в Евросъюза най-значителен спад на годишна база, с 12,7 на сто, е отчетен във Франция. В Италия са регистрирани с 10,8 на сто по-малко нови коли в сравнение с ноември 2023 година. Най-големият пазар на нови автомобили в Европа, този в Германия, е нараснал през миналия месец с минималните 0,5 на сто на годишна база. Испания обаче отбелязва годишен ръст от 6,4 на сто. 

С най-голям дял в ЕС през миналия месец са били новорегистрираните хибридни електрически автомобили (33,2 на сто), следвани от колите с бензинови двигатели (30,6 на сто). Най-малък е делът на новите дизелови модели (10,6 на сто) и на плъгин хибридните коли (7,6 на сто).

Регистрациите на нови автомобили с бензинови двигатели в ЕС намаляват със 7,8 на сто спрямо година по-рано, сочат още данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите.

"Фолксваген" - проблемният лидер

Въпреки сериозните проблеми, пред които е изправена автомобилната група "Фолксваген" (Volkswagen), тя е лидер по продажби в Европейския съюз. От началото на годината до края на ноември групата е продала близо 2,6 млн. нови автомобила в ЕС. Това представлява увеличение с приблизително 2,9 на сто спрямо същия период на 2023 г. (близо 2,53 млн. нови коли), сочат данните на АСЕА.

Делът на "Фолксваген" на автомобилния пазар в Евросъюза се увеличава до 26,7 на сто при 26,1 на сто през първите 11 месеца на 2023 година. 

Въпреки това германският концерн обяви по-рано, че печалбата му се е понижила с 42 на сто през третото тримесечие на 2024 година. Това е най-слабият резултат на "Фолксваген" от 3 години, посочва ДПА.

Освен марката "Фолксваген", в автомобилната група влизат и редица други автомобилни марки, сред които "Ауди" (Audi), "Шкода" (Škoda Auto), "Сеат" (Seat), "Ламборгини" (Lamborghini), "Бентли" (Bentley), "Дукати" (Ducati) и "Порше" (Porsche). 

Втора по продажби в страните от ЕС е друга автомобилна група - "Стелантис" (Stellantis). Базираната в Амстердам мултинационална корпорация е продала 1,63 млн. нови коли в Евросъюза през първите 11 месеца при близо1,76 млн. през същия период на 2023 година. На фона на този спад главният изпълнителен директор Карлос Таварес се оттегли от поста в началото на декември, след като го заемаше в продължение на близо четири години, отбелязва Асошиейтед прес. 

Сред автомобилните марки, които "Стелантис" притежава, са "Опел" (Opel), "Пежо", "Алфа Ромео" (Alfa Romeo), "Ситроен" (Citroen), "Додж" (Dodge), "Джийп" (Jeep), "Мазерати" (Maserati) и други.

На трето място по продажби в Евросъюза е френската автомобилна група "Рено" (Renault), с 1,05 млн. нови автомобила, пласирани от началото на годината до края на ноември. Това представлява повишение от 0,4 на сто в сравнение с първите 11 месеца на 2023 г. (1,04 млн. нови коли).

Освен основната марка "Рено", част от автомобилната група са и румънската компания "Дачия" (Dacia), както и френската "Алпин" (Alpine).

Производството на автомобили във Великобритания спада

Автомобилният пазар в ЕС е водещ в Европа, но и британският е индикатор за ситуацията в този сектор от икономиката на Стария континент, посочват пазарни анализатори.

През първите 11 месеца на годината във Великобритания се регистрирани малко над 1,81 млн. нови автомобила. Това представлява повишение с 2,8 на сто спрямо същия период на 2023 г. (приблизително 1,76 млн. нови коли), сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите.

От началото на годината до края на ноември във Великобритания е отчетен ръст от 17,9 на сто на новорегистрираните електрически коли, задвижвани изцяло от батерии (338 314), в сравнение със същия период на 2023 г. (286 846). 

Повече са и регистрациите на нови хибридни електрически автомобили (с 15,1 на сто до 643 681 коли) и на плъгин хибридните коли (с 19,6 на сто до 154 462 автомобила).

Годишен спад е отчетен при новите коли с бензинови двигатели (-13,3 на сто до 624 033 автомобила) и с дизелови двигатели (-22,7 на сто до 51 502 автомобила). 

На този фон производството на автомобили във Великобритания е намаляло с почти една трета на годишна база през ноември. 

Британският автомобилен сектор се е свил за девети пореден месец през миналия месец. Това сочат нови данни на браншовата Организация на производителите и търговците на автомобили (SMMT).

През миналия месец във Великобритания са произведени 64 216 автомобила, или с 27 711 по-малко в сравнение с ноември 2023 г.

Този годишен спад се дължи на редица фактори, посочва браншовата асоциация. Сред тях е високата база за сравнение, тъй като през ноември 2023 г. бе отчетен значителен ръст на производството.

Свиването на световния автомобилен пазар и технологичното обновяване на заводите, което е необходимо, за да преминат изцяло към производството на електрически превозни средства, са сред другите причини за производствения спад през ноември.

Почти една трета от колите, които са произведени във Великобритания през ноември (над 19 000), са електромобили. Това са коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), хибридни електрически автомобили (HEV) и плъгин хибриди (PHEV). 

"Тойота" - лидер на автомобилния пазар в САЩ

Потенциалните проблеми за автомобилния сектор от евентуалните по-високи мита върху вноса в САЩ, които Тръмп обещава да въведе, и евентуалното прекратяване на данъчните облекчения за собствениците на нови електромобили, може да доведат до свиване на американския пазар на електрически превозни средства.

Скъпият внос на автомобили в страната може да направи по-скъпи и американските коли. Още повече, че лихвите по кредитите и лизинговите такси в САЩ все още са високи заради високите водещи лихвени проценти. Тези фактори може да доведат до спад на търсенето на автомобили в САЩ. Това се посочва в анализ, изготвен от международната консултантска компания "Ес енд Пи Глоубъл" (S&P Global).

На този фон продажбите на леки автомобили в САЩ през първите 11 месеца на годината са спаднали с 4,5 на сто на годишна база (спрямо същия период на 2023 година) до 2,93 млн. коли. Това сочи предварителната оценка на специализирания информационен портал "МаркЛайнс", който обобщава отчетите на различни автомобилни компании за продажбите през този период. 

Годишните продажби на лекотоварни автомобили (пикапи, бусове и коли с повишена проходимост - SUV) обаче са скочили с 2,4 на сто в САЩ до близо 14,42 млн. превозни средства, сочат данните на специализираното издание focus2move.

Ако бъдат разгледани само данните за ноември, то лекотоварните автомобили бележат ръст от 12,4 на сто до 1,36 млн. превозни средства.

Лидер на пазара в САЩ през ноември е японската автомобилна корпорация "Тойота" (Toyota Motor). Тя е продала 1,84 млн. превозни средства, със 7,7 на сто повече в сравнение с ноември 2023 година. 

На второ място е американският автомобилен гигант "Форд" (Ford), който е пласирал в САЩ 1,79 млн. нови превозни средства. Това представлява годишен ръст от 3,9 на сто, сочат още данните на focus2move. 

Производителите предлагат отстъпки от цената и промоционални условия за своите клиенти, които купуват електрически превозни средства. Това става на фона на забавените им продажби и в САЩ, посочват пазарни анализатори. 

На този фон продажбите, реализирани от американските автомобилни производители на пазара в САЩ, нарастват през ноември, отбелязва "МаркЛайнс".

През ноември гигантът "Дженерал мотърс" (General Motors) постига ръст на продажбите си от 21,5 процента на годишна база. И други автомобилни компании отчитат ръст на пазара в САЩ през предпоследния месец от годината - "Стелантис", с 9,7 процента, и производителят на електромобили "Тесла" (Tesla), с 8,9 процента.

Водещи европейски автомобилни компании също са се представили много добре на пазара в САЩ, сочат още данните на "МаркЛайнс".

Германската автомобилна група "Фолксваген", която изпитва сериозни проблеми на пазарите в Европа и в Китай, през ноември е постигнала    15,3-процентов годишен ръст на продажбите си в САЩ. На този фон се откроява 32,7-процентовият годишен срив на американския пазар, понесен от "Ауди". 

Продажбите в САЩ на германския производител на луксозни коли "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz), през ноември са се повишили с цели 24,2 процента спрямо година по-рано.

Добре се е представила и автомобилната група "Волво карс" (Volvo Cars), която е с ръст на продажбите от 5 процента на годишна база. Мажоритарен собственик на шведската компания е китайската автомобилна корпорация "Джийли Холдинг" (Geely Holding Group).

Освен "Тойота" и други японски автомобилни производители са постигнали ръст на продажбите си на пазара в САЩ през ноември.

Продажбите на "Мазда" (Mazda) са нараснали с 20,5 на сто, на "Нисан" (Nissan Motor) с 18,3 на сто, на "Хонда" (Honda Motor) с 14,5 на сто и на "Субару" (Subaru) с 8,2 на сто. 

"Хонда" посочва, че е постигнала в САЩ "рекордни резултати при електрическите си модели и значителни резултати при хибридните".

Впечатляващо е нарастването на продажбите (50,8 на сто), реализирано на пазара в САЩ, от друга японска компания - "Мицубиши" (Mitsubishi).

Водещи южнокорейски автомобилни компании също са постигнали много добри резултати на американския пазар през миналия месец.

Корпорацията "Хюндай мотър" (Hyundai Motor) и нейната дъщерна компания "Киа" (Kia) са реализирали годишен ръст на продажбите от 10,4 на сто и 20,2 на сто съответно. Те посочват, че електрическите и хибридните им модели се радват на засилено търсене в САЩ. 

Възход на китайския автомобилен пазар

Докато европейските и други пазари на автомобили за в застой, този в Китай се развива успешно през 2024 година, посочва "Ес енд Пи Глоубъл". 

Аналитичната компания прогнозира, че пазарният дял на западните автомобилни производители в Китай ще падне до под 38 на сто към края на тази година. Това представлява рязък спад в сравнение с пазарния им дял от над 60 па сто преди пандемията от КОВИД-19. 

В резултат на субсидиите, които правителството на Китай отпуска на местните автомобилни компании и на стимулите за потребителите, които купуват нови електрически коли, продажбите в страната нарастват. Секторът е един от най-успешно развиващите се в цялата икономика на азиатската страна, посочва Китайската асоциация на производителите на автомобили (CAAM), цитирана от Асошиейтед прес.

На този фон китайските производители на електромобили все повече увеличават своя дял в страната. Китай е най-големият пазар на автомобили в света на база продадени превозни средства, отбелязват анализатори. 

През първите 11 месеца на 2024 г. продажбите в азиатската страна бележат ръст от 3,7 на сто спрямо година по-рано, до 27,94 млн. превозни средства, сочат още данните на Китайската асоциация на производителите на автомобили.

Продажбите на превозни средства, задвижвани от нови енергийни източници, са се повишили с цели 35,6 на сто. Само през ноември те бележат ръст от 47,4 на сто (спрямо същия месец на 2023 г.) до рекордните 1,51 превозни средства.

Лидер на автомобилния пазар в страната е китайската автомобилостроителна група Би Уай Ди, (BYD, съкратено от "Build Your Dreams" или "Изградете вашите мечти" - бел. ред.), посочват пазарни анализатори. Производителят на електрически автомобили е реализирал в Китай над 90 на сто от всичките си продажби. 

Глобалните продажби на компанията са достигнали 3,76 млн. превозни средства през първите 11 месеца на годината. Само през ноември Би Уай Ди е продала над 506 800 превозни средства, посочва Ройтерс. 

Докато западните автомобилни компании се борят да останат конкурентоспособни на китайските производители, те се фокусират върху създаването на рентабилни превозни средства, задвижвани от нови енергийни източници (NEV). Експерти посочват, че в тази група влизат всички видове електрически превозни средства, от задвижваните изцяло от батерии до плъгин хибридните автомобили.

На този фон евтини автомобили, произведени от компании в Китай, буквално заливат пазарите в другите страни и региони.

През първите 11 месеца на годината китайските производители са изнесли над 5,34 млн. превозни средства. Това представлява ръст от 21,1 на сто спрямо същия период на 2023 година. 

Само през ноември китайският износ възлиза на 490 000 превозни средства. 

Сред водещите китайски производители на електромобили са Би Уай Ди, групата "Джийли" (Geely), която притежава марката "Зийкр" (Zeekr), "Ли ауто" (Li Auto), "Спън" (Xpeng) и компанията "Нио" (Nio), посочват пазарни анализатори.

Автомобилният пазар в Япония

В края на годината автомобилният пазар в Япония привлече вниманието на инвеститори и пазарни анализатори от целия свят с новината, че компаниите  "Хонда" и "Нисан" са постигнали споразумение да започнат преговори за сливане на своя бизнес. Това би довело до създаването на третата по големина автомобилостроителна група в света, посочват експерти.

Компанията "Мицубиши", в която "Нисан" е основен акционер, "би могла да се присъедини към преговорите за интегриране на новия промишлен алианс в рамките на единен холдинг", се посочва в съобщението на японските автомобилни гиганти.  

Автомобилният пазар в Япония през 2024 г. беше белязан и от скандал, който избухна в края на предходната година.  

През декември 2023 г. компанията "Дайхацу" (Daihatsu), която е собственост на гиганта "Тойота", призна, че е фалшифицирала тестовете за безопасност на поне 64 модела превозни средства. Някои от тях са били предлагани на пазара под марката на "Тойота". Тази практика е била прилагана поне от 1989 година. 

Скандалът коства поста на президента и председател на управителния съвет на "Дайхацу" Соичиро Окудайра, който през февруари се оттегли от постовете си.

Компанията е подразделение на "Тойота", специализирана в производството на автомобили с малка мощност и на пикапи, популярни в Япония. 

По-късно "Тойота" призна, че не само дъщерните й компании - "Дайхацу" и "Хино мотърс" (Hino Motors), са подправяли тестовете за безопасност. 

Автомобилният гигант съобщи обяви, че не е извършил "надлежно сертифициране" на редица модели автомобили. Сред тях са седаните "Камри" (Camry), джиповете RAV 4, както и луксозните модели "Лексъс Ар Екс" (Lexus RX).

Подобни несъответствия при тестовете за безопасност са открити и при други японски автомобилни корпорации - "Мазда" и "Хонда", посочва Асошиейтед прес. 

Заради скандала производството на редица модели автомобили в Япония беше спирано през тази година. То беше възобновявано, след като японското транспортно министерство обяви, че вече "отговаря на стандартите".

На този фон продажбите на нови автомобили в Япония са достигнали 3,78 млн. коли към края на ноември. Това представлява спад с 6,5 на сто спрямо същия период на 2023 г., посочва специализираното издание focus2move. 

"Тойота" остава лидер на японския автомобилен пазар въпреки скандала с фалшифицираните тестове за безопасност на автомобилите.

Продажбите на автомобилната група в Япония обаче намаляват с 12,1 на сто на годишна база до 1,24 млн. превозни средства към края на ноември. Само през миналия месец корпорацията "Тойота" е продала в целия свят рекордните за ноември 920 569 превозни средства. През първите 11 месеца от годината обаче тя отчита годишен спад от 1,2 на сто на глобалните си продажби. 

Тези данни не включват продажбите, постигнати от дъщерните компании на "Тойота" - "Дайхацу" и "Хино мотърс", посочва Ройтерс.

Към края на ноември на второ място по продажби в Япония е бил компанията "Хонда". Тя е продала 618 501 превозни средства в азиатската страна. Това представлява годишен ръст от 13,7 на сто.

Трета по продажби в Япония е бил автомобилната компания "Судзуки" (Suzuki Motor) с 598 987 превозни средства и годишен ръст от 11,9 на сто, сочат още данните на  focus2move.

Подобно на икономиката на Германия и тази на Япония е експортно ориентирана, като износът на превозни средства е ключов за нейния растеж, посочват пазарни анализатори. 

Какво следва?

В страните от Европейския съюз, в които автомобилният пазар е силно зависим от износа, перспективите са скромни, като очакваният годишен ръст на автомобилния експорт през 2025 г. е едва 1 на сто. Прогнозите за неговото забавяне идват на фона на евентуалното прилагане на по-високи мита върху вноса на автомобили в САЩ, ограниченията за импорта им, които налагат управляващите в Китай, както и заради ограничавана на държавните стимули при покупка на нови електромобили. Няколко европейски държави, сред които и Германия, отмениха изцяло тези помощи, за да намалят бюджетните си разходи.

Спирането или ограничаването на стимулите може да има отрицателни последици в дългосрочен план. Това може да забави прехода към електромобилността и да се окаже сериозна препятствие при борбата с негативните изменения на климата, отбелязват анализатори.

/ЕС,ИЦ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:19 на 01.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация