ОБЗОР

site.btaЩе продължи ли и през тази година сривът на пазара на електрически автомобили в Германия?

Ще продължи ли и през тази година сривът на пазара на електрически автомобили в Германия?
Ще продължи ли и през тази година сривът на пазара на електрически автомобили в Германия?
Инфографика: БТА

Германските производители на автомобили са изправени пред трудна година. Предизвикателствата, с които се сблъсква този толкова важен за икономиката на Германия сектор, едва ли ще бъдат преодолени и през новата 2025 година.

Автомобилните концерни в Германия се опитват да се справят с редица проблеми. Сред тях се откроява намаляващото търсене на електрическите модели на фона на изискванията на Европейския съюз за превозни средства, които замърсяват по-малко атмосферата. Ситуацията за германските автомобилни производители се усложнява, тъй като новите тенденции в сектора се определят от китайските и японските им конкуренти, посочват експерти. 

Срив при продажбите на електромобили в Германия

На този фон продажбите на нови електрически превозни средства в Германия са се сринали през 2024 г., след като през декември 2023 г. беше спряна държавната финансова помощ, отпускана при покупката им. Това сочат данни на германската Федерална служба за автомобилен транспорт (Federal Motor Transport Authority - KBA).

През миналата година в Германия са регистрирани около 380 600 нови електрически автомобила. Това представлява понижение с над 27 на сто спрямо 2023 година, когато страната са регистрирани над 524 200 нови електрически автомобила. През 2022 г. те са били приблизително 470 600, сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA).

Делът на новите електрически модели достига 13,5 на сто от всички нови коли, регистрирани в страната през 2024 година. Този дял намалява спрямо 2023 г., когато възлиза на 18,4 на сто. 

Внезапното прекратяване на държавните субсидии в края на 2023 г. е отблъснало значителен брой потенциални купувачи на електрически автомобили, посочва Константин Гал от консултантската компания И Уай (EY, бивша "Ърнст енд Янг").

Общо около 2,8 млн. нови коли са регистрирани в Германия през миналата година. Това представлява понижение с приблизително 1 на сто спрямо 2023 г., както и с цели 25 на сто спрямо предпандемичната 2019 г., сочат още данните на Федералната служба за автомобилен транспорт.

"Фолксваген" - лидер в ЕС

"Фолксваген" (Volkswagen Group), Бе Ем Ве (BMW Group) и "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz) са водещите автомобилни производители в Германия, отбелязват анализатори на сектора.

Сред тях се откроява групата "Фолксваген". През първите 11 месеца от 2024 г. тя е била лидер по продажби на нови автомобили не само в Германия, но и в целия Евросъюз, сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите.

През първите 11 месеца на 2024 г. (януари - ноември) в Германия и в другите страни от ЕС са регистрирани 2,59 млн. нови автомобила, произведени от автомобилната група "Фолксваген". Това представлява увеличение с 2,9 на сто спрямо същия период на 2023 година (2 526 822 регистрирани нови коли). 

Освен "Фолксваген" (VW) групата включва и редица други автомобилни марки, сред които "Ауди" (Audi), "Шкода" (Škoda Auto), "Сеат" (Seat), "Ламборгини" (Lamborghini), "Бентли" (Bentley), "Дукати" (Ducati) и "Порше" (Porsche). 

Далеч по-малко са новите коли, произведени от Бе Ем Ве и регистрирани в Германия и в другите страни от Евросъюза през периода януари - ноември 2024 година. Те са 652 763, което представлява увеличение с 0,3 на сто в сравнение с първите 11 месеца на предходната година. 

През първите 11 месеца на миналата година в Европейския съюз са регистрирани 513 968 нови коли, произведени от "Мерцедес-Бенц". Това представлява спад с 3,1 на сто спрямо същия период на 2023 година.

Проблемите на "Фолксваген"

Германските автомобилни гиганти "Фолксваген", Бе Ем Ве и "Мерцедес-Бенц" се сблъскват със сходни проблеми. Те са принудени да ограничават своите разходи, включително и за работна сила. На този фон служителите им са принудени да се отказват от бонуси или от по-високи заплати, за да запазят своята работа. 

"Фолксваген" може и да е лидер в страните от ЕС, но германският концерн обяви, че печалбата му се е понижила с 42 на сто през третото тримесечие на 2024 година. Това е най-слабият резултат на "Фолксваген" през последните 3 години, посочва ДПА.

Главният финансов директор на концерна Арно Антлиц съобщи по-рано, че "Фолксваген" не може да продаде около 500 000 коли, което се равнява на продукцията на два завода.

"От известно време насам харчим повече пари, за да поддържаме бранда "Фолксваген", отколкото печелим. Това не може да продължава дълго", изтъкна Антлиц.

На този фон автомобилната група обяви, че трябва да приложи мерки за съкращаване на разходите си, за да остане конкурентноспособна. Тя предвиждаше да намали с по 10 процента заплатите на своите служители в Германия и евентуално да спре производствени мощности в страната.

Стигна се до остра реакция на профсъюзните организации на заетите в германските заводи на концерна и до ограничени стачни действия. След продължителни преговори със синдикатите, в края на 2024 г. ръководството на "Фолксваген" се съгласи да не закрива производствени мощности в Германия и  да не прибягва до значителни съкращения до края на това десетилетие.

Споразумението обаче дава право на автомобилната група да закрие над 30 000 работни места чрез ранно пенсиониране на работници и служители или чрез освобождаването им по взаимно съгласие срещу финансови компенсации, съобщи "Евронюз". 

Концернът "Фолксваген" никога не е затварял свое предприятие в Германия в 87-годишната си история, отбелязват анализатори. 

Знак за трудната ситуация, в която се намира автомобилната група, е решението на нейната дъщерна компания "Ауди" да затвори завода си в Брюксел в края на февруари. В предприятието се сглобява само един модел автомобили - електрическите Q8 e-tron, но напоследък техните продажби намаляват, посочва ДПА. 

На този фон инвеститорите губят доверие в големите германски автомобилни производители. Стойността на акциите им са се сринали с между близо 16 на сто и над 24 над сто за последните 12 месеца.

Пазарът се нуждае от достъпни електрически автомобили

"Фолксваген" и другите германски автомобилни концерни изпитват трудности на фона на прехода към производството на електрически превозни средства, който е обусловен от екологичните изисквания на Европейския съюз. Те се сблъскват със спад на търсенето на електромобили, както и с евтин внос на китайски електрически коли, посочват пазарни анализатори.

"Успехът на германските производители на автомобили в бъдеще ще зависи до голяма степен от това дали и кога ще могат да предлагат конкурентни електрически и хибридни автомобили, особено на големия китайски автомобилен пазар. А, времето ги притиска". Думите са на германския професор по икономика и специалист по въпросите на автомобилната индустрия Хелена Висберт, цитирана от програмата "Тагесшау" на германската телевизия А Ер Де.

До неотдавна германските автомобилни производител успяваха да реализират добри продажби в Китай благодарение на своите луксозни модели с двигатели с вътрешно горене. Китайския пазар обаче се променя. В резултат на субсидиите, които управляващите в Пекин отпускат на местните автомобилни компании, както и заради стимулите за потребителите, които купуват нови електрически коли, нараства търсенето на по-малки и по-евтини електромобили.

Търсенето на по-малки автомобили е голямо, но те не са рентабилни

"Фолксваген", неговата дъщерна компания за луксозни коли "Порше" (Porsche), Бе Ем Ве и "Мерцедес" вече произвеждат различни модели електромобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV) и хибридни електрически автомобили (HEV). Те обаче не успяват да се приспособят много успешно към новата ситуация на китайския автомобилен пазар. 

"Германските производители като "Фолксваген", Бе Ем Ве и "Мерцедес-Бенц" не откликват на търсенето на по-малко електрически превозни средства. Все пак, не трябва да забравяме, че тези модели никога не са били рентабилни. От тях не могат да се правят пари", посочва Франк Швопе, експерт по въпросите на автомобилната индустрия от Университета за приложни науки в Хановер.

Производството на електрически превозни средства излиза скъпо на компаниите, а и те не печелят твърде много от по-малките автомобили, отбелязват експерти. Те изтъкват, че германските автомобилни концерни все още изостават при проектирането и производството на основния компонент на електрическите превозни средства - техните батерии. Заради това са принудени да ги купуват скъпо на международните пазари, които са доминирани от азиатските производители.

Докато германският и други пазари на автомобили са в застой, този в Китай се развиваше успешно през 2024 година, посочва "Ес енд Пи Глоубъл" (S&P Global).

Международната консултантска компания прогнозира, че пазарният дял на западните автомобилни производители в Китай ще падне до под 38 на сто към края на тази година. Това представлява рязък спад в сравнение с пазарния им дял от над 60 на сто преди пандемията от КОВИД-19. 

Сред причините за по-слабото представяне на германските автомобилни концерни в Китай през 2024 г. е и политиката на протекционизъм от страна на китайските власти, която облагодетелства местните автомобилни производители, посочват пазарни анализатори. 

На този фон китайските производители на електрически превозни средства все повече увеличават своя дял в страната.

Китай е най-големият пазар на автомобили в света, на база продадени превозни средства, сочат статистически данни. 

"Фолксваген", Бе Ем Ве и "Мерцедес" инвестират в бъдещето

Германските автомобилни концерни не наблюдават безучастно как китайските им конкуренти ги изпреварват, отбелязват пазарни анализатори. 

"Фолксваген", Бе Ем Ве и "Мерцедес-Бенц"  инвестират милиарди евро в модерни електрически системи за новите си превозни средства, в производството на автомобилни батерии и в "самоуправляващи се" коли. 

"Фолксваген" планира да пусне на пазара по-евтини електрически модели. Очаква се през 2026 г. концернът да представи нови електромобили, които ще струват под 25 000 евро. За следващата 2027 г. автомобилната група планира електрически модели на цена от под 20 000 евро. 

От своя страна "Мерцедес" и американската стартъп компания "Факториъл" (Factorial) обявиха през септември 2024 г., че съвместно разработват нов вид батерия за електрически превозни средства. Очаква се тя да бъде готова за масово производство до края на десетилетието.

Новата батерия ще бъде от моделите, които са с твърд електролит. Нейните създатели са й дали прозвището "Слънцестоене". Те очакват новата батерия да увеличи с около 80 на сто максималния пробег на електрическите автомобили, посочва Ройтерс.

И Бе Ем Ве инвестира значителни средства в разработката и производството на батерии за електрически превозни средства. 

"За да гарантираме производството на нашите батерии от шесто поколение, които са от моделите с високо напрежение, ние изграждаме производствени мощности на пет места, разположени на три континента", съобщи по-рано германската автомобилна компания.

Бе Ем Ве строи заводи за батерии в  Германия, Унгария, САЩ, Мексико и Китай. По този начин концернът планира да си гарантира непрекъснати доставки на батерии дори и производствената дейност в някоя от фабриките да бъде нарушена заради политически или икономически проблеми в страната, в която се намира. 

Екологичните изисквания на ЕС

Германските автомобилни производители са принудени да инвестират повече в електрическите превозни средства и заради все по-строгите екологични изисквания, установени от ЕС. Тези изисквания са част от план за борба с негативните климатични изменения, приет през 2019 година. Той предвижда до 2050 г. икономиките на държавите от Европейския съюз да бъдат реформирани така, че изобщо да не генерират емисии от вредни парникови газове. 

От началото на тази година емисиите от вредни газове, които се отделят при движението на нови автомобили, не трябва да са повече от 93,6 грама въглероден диоксид на километър пробег. Това представлява намаление с 15 на сто спрямо лимита, който беше в сила през 2024 година, сочи сайтът на Европейския парламент.

По последни оценки само новите автомобили, които са произведени от "Волво карс" (Volvo Cars), от Ес Ей Ай Си (SAIC) и от "Тесла" (Tesla), покриват в реални условия критерия на ЕС за емисии от вредни газове в размер на до 93,6 грама въглероден диоксид на километър пробег, посочва Ройтерс.

"Тесла" е американска компания, а Ес Ей Ай Си е китайски автомобилен производител. "Волво карс" пък е шведска компания, която е собственост на китайската автомобилна група "Джийли Холдинг" (Geely Holding Group).

По-евтини нови електрически автомобили в ЕС?

Очаква се, че европейските екологични норми, които са в сила от началото на тази година, ще засегнат най-значително "Фолксваген", отбелязват пазарни анализатори.

На този фон през последните месеци германският концерн е започнал да намалява цените, на които предлага на някои пазари своите компактни електрически автомобили "АйДи3" (ID3).

В Германия новите модели "АйДи3" вече струват под 30 000 евро, посочва Ройтерс.

Повечето автомобилни производители ще бъдат принудени да намалят цените на електромобилите, които предлагат на клиентите си в страните от ЕС. Целта им ще бъде да увеличат продажбите си на електрически превозни средства, за да спазят новите европейски екологични изисквани, посочват пазарни анализатори. 

Експертът по въпросите на автомобилната индустрия Кристоф Щюрмер посочва, че поне 25 на сто от новите коли, които производителите на автомобили предлагат на пазарите в Европейския съюз, трябва да са електрически. 

"В противен случай ще бъдете принудени да платите високи глоби, тъй като няма да можете да спазите изискването за по-малки количества въглероден диоксид", обръща се анализаторът към автомобилните производители. 

Кристоф Щюрмер предполага, че 2025 г. ще бъде добра за потенциалните купувачи на нови електрически автомобили в страните от Евросъюза, тъй като предполага, че автомобилните компании ще намалят цените им. 

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:58 на 12.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация