Еврорегламент задължава до 2031 г. да бъде изградена инфраструктура от водородни зарядни станции в Европа

site.btaЦентърът по компетентност "Хитмобил" ще подпомога прилагането на водород в транспорта, каза в интервю за БТА доц. Бурдин от ИЕЕС-БАН

Центърът по компетентност "Хитмобил" ще подпомога прилагането на водород в транспорта, каза в интервю за БТА доц. Бурдин от ИЕЕС-БАН
Центърът по компетентност "Хитмобил" ще подпомога прилагането на водород в транспорта, каза в интервю за БТА доц. Бурдин от ИЕЕС-БАН
Снимка: Антоан Николов/БТА

Водородната зарядна станция и един водороден автомобил, които са част от Полева лаборатория "Интегрирани енергийни системи, която пък е част от инфраструктурата на Центъра по компетентност (ЦК) "Хитмобил", са първите в България и региона. Това каза в интервю за БТА Благой Бурдин, който е доцент в Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) към Българската академия на науките (БАН) по повод първата у нас водородна зарядна станция.

От една страна те имат демонстрационен характер, за да може да се покажат тези технологии пред обществото, бизнеса и всички заинтересовани страни. Освен това Центърът по компетентност е свързан с изграждане на експертиза по прилагане на водород в транспорта, който има съществен смисъл, свързан с енергетиката. Доц. Бурдин посочи като предимство на водорода това, че той се явява баланс в производството на енергия, защото тя може да се съхранява под формата на водород и след това да се зарежда в автомобила, когато потребителят поиска.

БТА припомня, че в края на миналия месец на заключителна пресконференция на Центъра за компетентност (ЦК) "Хитмобил" беше представена Полевата лаборатория "Интегрирани енергийни системи". Специално внимание беше обърнато на първата в България водородна зарядна станция, която вече е част от инфраструктурата на ЦК "Хитмобил". Събитието се състоя в конферентната зала на водещата организация - Институт по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) "Акад. Евгени Будевски" при БАН и беше открито от директора на института доц. д-р Пламен Николов. Тогава доц. Благой Бурдин, ръководител на Полева лаборатория “Интегрирани енергийни системи‘‘ (Лаборатория 6) към ЦК "Хитмобил", представи замисъла и функционалността на лабораторията, както и особеностите на първата водородна зарядна станция в България.

В интервюто за БТА доц. Бурдин обясни, че този водороден автомобил, който бе представен от ЦК "Хитмобил", е в серийно производство, наличен е и остава да има търсене. Той обясни, че цената на един водороден автомобил не е по-различна от тази на висок клас батериен (бел. авт. - изцяло електрически) автомобил, защото са еквивалентни.

На въпрос защо водородните автомобили не навлизат все още в масова употреба, Бурдин отговори, че проблемът е в инфраструктурата. Ако електромобилите могат да се заредят дори у дома, при водородните автомобили не е така. За да се съхрани необходимото количество водород в резервоар, е необходима водородна станция. Тя представлява компресорна станция, която компресира водорода до необходимото налягане. Това съоръжение е доста специфично. Подобна компресорна станция все още е доста скъпа и за малък мащаб все още няма смисъл. Това, което от години се говори, е, че трябва да се прескочи тази първа стъпка, която е най-трудната. Дори не говорим за една станция, а за определен брой зарядни станции на определени разстояния, за да се създаде тази критична инфраструктура, допълни доц. Бурдин. Той уточни, че в транспорта се използва чист водород, за да не се повреди горивната клетка на автомобила. 

В някои европейски страни вече има водородни зарядни станции, които са изградени по същия начин както българската. Там зарядните станции са по-разпространени, но въпреки това са в малък мащаб. В Западна Европа има водородни зарядни станции, но те са основно за леки автомобили и за автобуси, които са с малък капацитет. Все още обаче са на по-големи разстояния и не е достатъчно за един град има една водородна зарядна станция. "Те имат добра разполагаемост, но за тази критична инфраструктура, за която си говорим, дори и там не е достатъчно", изтъкна Благой Бурдин.

На въпрос на БТА кога е реалистично да се очаква водородните автомобили да навлязат за масова употреба в Европа и в България, Бурдин отговори, че това трябва да се случи през 2031 г., когато европейски регламент задължава държавите членки да изградят необходимата инфраструктура в рамките на Европейския съюз. "Регламентът казва, че до 2031 г. трябва да бъде изградена тази критична инфраструктура от водородни зарядни станции по основната пътна мрежа на Европа", изтъкна Бурдин. Той уточни, че в този регламент пише, че на всеки 200 километра по международните пътни линии на Европа, както и на всеки градски възел, трябва да има водородна зарядна станция. Затова доцентът от ИЕЕС-БАН се надява, че през следващите 6-7 години този процес ще започне по-активно. Той обясни, че след като веднъж се изгради тази инфраструктура, оттам нататък развитието ще бъде доста по-лесно. "Към края на това десетилетие, при наличие на такава инфраструктура, вече може да започне много сериозно и бурно развитие на водородните автомобили".

Ако в момента един водороден автомобил струва колкото един висок клас електромобил, с годините цената на автомобилите, задвижвани с водород, ще намалява, смята Бурдин. "За водородния автомобил понижението в цената е по-лесно и повече очаквано, отколкото на батерийния автомобил, защото в един водороден автомобил има относително малко редкоземни и критични елементи. Да, има доста мед и алуминий, но критичните елементи са по-малко. За сравнение една батерия на автомобил, която от порядъка на половин тон, има доста елементи, които са необходими", коментира Благой Бурдин.

По негови думи горивната клетка на водородния автомобил използва малко количества катализатори, които са донякъде еквивалентни на тези, които се използват при конвенционалните автомобили. Сред предимствата на водородния автомобил е и сравнително високият пробег, който е от над 500 км с едно зареждане. Другото съществено предимство, което е важно за крайния потребител, е бързото време за зареждане - от 4-5 минути. Освен това в горивната клета се извършва електрохимичен процес, като на изхода има само вода. Само в автомобилите с двигатели с вътрешно горене, които използват водород като гориво, проблемите са свързани с азотните окиси, които са токсични, но при изцяло водородните автомобили този проблем не съществува. "Предимството на водородния автомобил е, че няма нищо освен вода на изхода", изтъкна Бурдин.

Според него, ако към 2031 г. наистина се изградят достатъчно водородни станции, водородните автомобили ще изпреварят електрическите. "Особено, говорейки за товарни автомобили, най-вероятно ще има много повече товарни автомобили на водород, отколкото товарни автомобили на батерии", заяви Благой Бурдин. "Вярваме, че водородните автомобили ще имат доста сериозно бъдеще, но критичното е инфраструктурата, която трябва да бъде изградена", допълни той.

България е в още много начален етап по изграждането на необходимата инфраструктура. Има обаче приета водородна пътна карта, която дава посоката на развитие. "В момента сме в ранен етап и дори усилията все още не са достатъчни. Това е една от съществените задачи на Центъра по компетентност - да подпомогне този процес на изграждане на зарядна инфраструктура", заяви Бурдин, като посочи, че в него демонстрационната зарядна станция е доста важна и е първата не само за Балканския полуостров, но и за цяла Югоизточна Европа.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:05 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация