site.btaПървата в България водородна зарядна станция вече е част от инфраструктурата на Центъра за компетентност "Хитмобил" към ИЕЕС-БАН
Изграждането на полева лабораторията "Интегрирани енергийни системи" е във финална фаза. Лабораторията ще осъществява изследвания в прединдустриален мащаб върху производството на енергия от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), съхранението й в различни батерийни и водородни системи, отдаването й за зарядни станции за електрически превозни средства на батерии и водород, и в електрическата мрежа, като част от дейностите по модула "Експериментално развитие" на Центъра за компетентност (ЦК) "Хитмобил" с водеща организация Институт по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС-БАН), съобщи пресцентърът на БАН.
Лабораторията има възможности за изпитване на вариращи в различни комбинации режими на производство на енергия от ВЕИ. За целта е изграден фотоволтаичен парк с панели, с фиксирани и следящи слънцето конструкции, и е инсталиран емулатор на вятърен генератор, които позволяват безпроблемно протичане на изследванията в градска среда.
Произведената в експерименнталната полева лаборатория енергията от ВЕИ ще се съхранява както в познатите технологии (оловни акумулатори, литиеви батерии и суперкондензатори), така и в иновативни технологични решения, като проточни батерии и инерциални системи с маховик, а също и под формата на зелен водород, получен чрез електролиза на вода.
Водородната зарядна станция (на снимката) и бърза зарядна станция за батерийни електромобили ще позволят разгръщането на изследователска програма за експериментални научни наблюдения върху техническите параметри на зареждане на превозните средства и тяхното влияние върху енергийната мрежа, производствените и балансиращи мощности.
ЦК "Хитмобил" поставя началото на инфраструктурата за зареждане на водородни транспортни средства в България. Производството на водород се осъществява с електролизьор, с капацитет осем килограма на денонощие. Произведеният на място водород постъпва директно във водородната зарядна станция, където се компресира до необходимото налягане за осъществяване на зареждането. Станцията разполага с два изхода за зареждане - при налягане 350 бара и 700 бара. Двете стандартни налягания покриват възможностите за зареждане на леки, лекотоварни и товарни автомобили, а използването на буферни съдове с високо налягане позволява зареждането на транспортните средства да се извършва в рамките на минути. При по-голяма консумация водородната зарядна станция има възможност да използва водород от бутилкови групи, произведен и от други източници.
Водородната зарядна станция, произведена от австрийската фирма EDC-Anlagentechnik, е сертифицирана като преместваемо съоръжение. Това дава принципна възможност за използването й за демонстрационни цели и на други площадки извън основната й локация в рамките на полевата лаборатория в София.
Представянето на полевата лабораторията "Интегрирани енергийни системи" ще бъде направено на заключителна пресконференция на ЦК "Хитмобил" на 21 декември, от 10:00 ч. в конферентната зала на водещата организация - Институт по електрохимия и енергийни системи "Акад. Евгени Будевски" при БАН. Първите демонстрации на живо за посетители са планирани за пролетта на 2024 г., когато уникалната за страната и региона полева лаборатория ще достигне пълната си функционалност.
Центърът за компетентност "Хитмобил - технологии и системи за генериране, съхранение и потребление на чиста енергия", е финансиран от Оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие.
/ТС/
news.modal.header
news.modal.text