ДОПЪЛНЕНА

site.btaТрябва да научим децата как да използват знанията си и това трябва да е основната ни цел през следващите години, каза акад. Николай Денков

Трябва да научим децата как да използват знанията си и това трябва да е основната ни цел през следващите години, каза акад. Николай Денков
Трябва да научим децата как да използват знанията си и това трябва да е основната ни цел през следващите години, каза акад. Николай Денков
Министър-председателят акад. Николай Денков участва във форума "Образование за утрешния ден", който се организира от Министерството на образованието и науката в "София тех парк". Снимки: Владимир Шоков/БТА

Докато не обърнем цялата ни система - програми, учебници, към това да научим децата как да използват знанията си, нищо друго няма да има значение. И това трябва да бъде нашата основна цел през следващите години, каза министър-председателят акад. Николай Денков в приветствието си на форума "Образование за утрешния ден", който се организира днес от Министерството на образованието и науката в "София тех парк".

За прегледа на програмите и на учебниците, искам да го кажа пределно ясно - без да променим учебниците, никакъв шанс няма децата да разберат, че не е важно да можеш да възпроизведеш зазубрените факти, които са написани там - дати, имена, трябва да знаеш как да анализираш текста", заяви премиерът. Акад. Денков обясни, че най-важното нещо е да научим децата в училище, че цял живот те ще трябва да се учат сами, а това означава да можеш, да можеш да четеш функционално, да можеш да анализираш, да можеш да извадиш заключение, да можеш да убедиш другите. Това означава, че цял живот трябва да се адаптираш към различните професии и към това, което те чака, когато излезеш от училище, подчерта министър-председателят. 

Учебните програми и учебниците са средство, и трябва да ги променим в тази посока. Подготовката и квалификацията на учителите също решително трябва да бъдат променени, но това трябва да стане чрез парадигмата на университетите и трябва да работим с университетските преподаватели, каза  акад. Николай Денков.

За изпитите премиерът каза, че всеки, който е бил изпитван, и всеки, който е преподавал, знае, че учениците и студентите се готвят според това какво ще ги чака на изпита. "Ако те очакват да бъдат изпитвани за дати, ще учат дати, ако очакват да бъдат изпитвани за задачи за съобразяване, каквито са в PISA, за това ще се подготвят. Горещо препоръчвам типовете задачи за PISA не просто да бъдат някъде встрани, а да станат стандарт как ние се опитваме да учим нашите деца да използват знанието, да комбинират различни факти, да правят заключенията и да се научат да мислят", заяви премиерът Денков.

Той говори, че е важна и работата с родителите, която трябва да започне от ранното детско развитие. Трябва да търсим тези форми на увличане на родителите и те да разберат колко е трудно на учителите, и че образованието е обща дейност, каза министър-председателят. 

Премиерът акад. Николай Денков отбеляза, че от години се говори за стандарта за качество, но подчерта, че той трябва да е свързан с това учениците доколко са се научили да използват знанията, за да са им полезни във всичко, което правят. И това е същината на реформата, на промяната, и това трябва да направим заедно, обобщи премиерът. 

В началото на своето приветствие премиерът акад. Денков каза, че платформата "Дигитална раница" е чудесно постижение и поздрави екипите, които са работили по нея, но отбеляза, че няма да е достатъчна за преодоляването на проблемите в образованието. В STEM кабинетите, които се изграждат, учениците ще може да пипнат с ръцете си това, което ще видят на екрана в "Дигиталната раница". И да видят как работят природните закони, много важни са също и иновативните училища, които не само трябва да подкрепим, но и да надградим, подчерта той. 

Друго средство в образованието са извънкласните дейности, за да бъде обучението по-интересно за децата и да е индивидуализирано, каза премиерът акад. Николай Денков. 

Той заяви, че друго средство в образованието е свързано с повишението на заплатите на учителите и добави, че без него нищо няма да стане. Ние напредваме във всички тези посоки на развитие на средствата, но имаме сбъркана цел и тя беше прекрасно формулирана, като проблем, от един от създателите на РISA, който преди няколко дни даде интервю за българска медия и заяви, че българските деца знаят много, но те не могат да използват и прилагат знанията си, каза премиерът Денков. 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:12 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация