site.btaНеобходимостта от защита на потребителите в отношенията им с мобилните оператори беше обсъдена на дискусия, организирана от КЗП

Необходимостта от защита на потребителите в отношенията им с мобилните оператори беше обсъдена на дискусия, организирана от КЗП
Необходимостта от защита на потребителите в отношенията им с мобилните оператори беше обсъдена на дискусия, организирана от КЗП
БТА, София (11 март 2025) По инициатива на Комисията за защита на потребителите в Националния пресклуб на БТА София се проведе дискусия на тема: „Решаване на потребителските проблеми в сектор комуникации – защита на правата, прозрачност и баланс между интересите на бизнеса и потребителите“. На снимката (от ляво надясно): Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите, изпълнителният директор на Българска национална асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов, председателят на КЗП Мария Филипова, Мая Манолова от „Изправи се.БГ“, председателят на Федерация на потребителите в България Емил Георгиев, главният секретар на Администрацията на Омбудсмана Айсун Авджиев.Снимка: Христо Касабов/БТА (БТ)

Необходимостта от защита на потребителите в отношенията им с мобилните оператори беше обсъдена на дискусия, организирана от Комисията за защита на потребителите (КЗП) в Националния пресклуб на БТА в София. 

В дискусията "Решаване на потребителските проблеми в сектор комуникации - защита на правата, прозрачност и баланс между интересите на бизнеса и потребителите" обаче не се включиха представители на Алианса на технологичната индустрия и на мобилните оператори, които по-рано днес изпратиха позиция, с която аргументираха своя отказ за това.

Като председател на КЗП няма да преустановя действията си да се боря за установяване на правотата и законността в отношенията между нас потребителите и мобилните оператори, каза председателят на Комисията Мария Филипова. В последната година нещата вървят във все по-лоша посока, като два от мобилните оператори индексираха цените си по абсолютно непрозрачен и неясен за потребителите начин, посочи тя.

Институцията на омбудсмана подкрепя позицията на председателя на КЗП относно увеличението на цените, което дори да е формално съобразено с нормативните разпоредби, намираме, че създава допълнителни затруднения на българските граждани като потребители на услуги, каза Айсун Авджиев, главен секретар на администрацията на омбудсмана.

Считаме, че не е обмислено и взето предвид общото икономическо състояние на потребителите, в т.ч. и трудностите, които изпитват с увеличението на цените и в други отрасли като ВиК-сектора и електроснабдяването, както и затруднения на потребителите да съобразят месечния си бюджет с новите завишени цени на стоките и услугите у нас, изрази позицията на институцията Авджиев.

Бившият омбудсман и председател на гражданска платформа "Изправи се.БГ" Мая Манолова отбеляза, че е важно институциите да си сътрудничат за защита на потребителите. Важно е гражданският сектор, потребителските организации да участват в общите усилия да бъдат поставени на място корпорациите, които имат господстващо положение и да бъдат защитени потребителите, каза още тя. 

Манолова каза, че в качеството си на омбудсман в миналото и сега като председател на гражданска платформа се е сблъсквала със злоупотреба от страна на мобилните оператори по отношение на техните клиенти и с редица злоумишлени търговски практики. Като пример тя даде едностранното повишаване на цените на мобилните услуги в рамките на действащи договори. През 2022 г. почти съгласувано бяха увеличени месечните абонаментни планове с 3,3 процента, през 2023 г. - с 15,3 процента, през 2024 г. повишаването на цените на мобилните услуги стигна за единия оператор до 9,5 процента или общо за тези три години с 30 процента се увеличиха цените на мобилните услуги, посочи Манолова. Това на фона на оборотите, които реализират ежегодно - над 1 млрд. лева е оборотът на мобилните оператори, сметнете 30 процента върху 1 мрлд. лева какви приходи, които буквално идват от нищото, предвид факта, че мобилните оператори не подобряват услугата, а обосноваваха в тези три години повишаването на цените с индекса на потребителските цени, каза Манолова.

Мая Манолова отбеляза направените от тяхната гражданска платформа предложения за промени в Закона за електронните съобщения. Те са предоставени на една парламентарна група, но по думите на Манолова, ако продължават да не ги внасят, са готови да ги изпратят на всички парламентарни групи и който е решил да защити потребителите, да го направи. Предложенията включват да бъде забранена едностранната индексация на месечните абонаментни планове по действащи договори, като е записано, че може да се повиши цената на услугата в рамките на действащ договор само при изрично съгласие на потребителя в момента на повишаването, а не операторът да се позовава на общи условия или на сключен договор. Предлага се общите условия на трите мобилни оператора да бъдат одобрявани от КЗП и Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), като това би дало възможност двете институции да извадят всички неравноправни клаузи от общите условия с потребителите, както и въвеждане на санкции в размер на 3 процента от оборота за нарушения.

Трябва да изведем битка, защото трите мобилни оператора явно все още не са осъзнали, че оперират на територията на България, а не на територията на Индия и те не са "свещени крави" и да не носят никаква отговорност, коментира председателят на Федерацията на потребителите в България Емил Георгиев. По думите му трябва да се приемат драстични мерки спрямо тези мобилни оператори, защото не бива повече да се допуска да се гаврят с хората.

/ВЙ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:43 на 12.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация