site.btaКак Лучано Павароти не успя да стане холивудска звезда

Как Лучано Павароти не успя да стане холивудска звезда
Как Лучано Павароти не успя да стане холивудска звезда
AP, Лучано Павароти през 1979 г. Снимка: AP, File

В историята на киното има доста примери за успешна интеграция с операта. В средата на XX век тенорите Бениамино Джили и Марио Ланца например правят много силна кариера в седмото изкуство. Не такъв е случаят обаче с Лучано Павароти – един от най-добрите певци се препъва при опита си да влезе в Холивуд. Филмът с негово участие „Да, Джорджо“ е такъв провал, че малцина знаят или си спомнят за него.

През 1981 година Павароти е на 46 и вече е станал най-прочутият жив оперен певец в света. Славата му отдавна е излязла извън пределите на сравнително малките оперни зали и той изнася концерти с по-леки и по-популярни произведения пред десетки хиляди души, а хонорарите му са рекордни.

По това време италианският тенор вече е бил на кориците на списанията „Тайм“ и „Нюзуик“, а милионната телевизионна аудитория го вижда в реклама на кредитни карти. По отношение на славата и парите му остава да изкачи само едно стъпало, за да стъпи на върха – Холивуд. Ето защо не е чудно, че „Метро Голдуин Майър“ решават да направят филм с Лучано Павароти. При това с огромен бюджет.

Проектът за филма „Да, Джорджо“ (Yes, Giorgio) е наистина мащабен. За него са заделени 18 милиона долара, като за сравнение през същата година Спилбърг снима „Извънземното“ с 10 милиона долара.

Режисьор на „Да, Джорджо“ е Франклин Шафнър, познат от работата си по „Планетата на маймуните“ и носител на „Оскар“ за „Патън“ (1970). Добрият бюджет осигурява три месеца снимки в Италия, Бостън, Сан Франциско и в Метрополитън опера, а Джон Уилямс написва песен специално за Лучано.

Филмът обаче се проваля тотално, а най-успешният тенор получава две номинации за антинаградите „Златна малинка“ – за най-слаб актьор и по-общата за най-слаба новоизгряваща звезда. „Ню Йорк Таймс“ дори нарича творението „безсрамна, тромава приказка“.

Но за какво става въпрос във филма? Известният певец Джорджо Фини (името е препратка към любимия ресторант на Лучано в Модена „При Фини“) губи гласа си преди голям концерт на открито в Бостън и е спешно „излекуван“ от красива лекарка на име Памела Тейлър. Джорджо, разбира се, харесва Памела и я кани да го последва в Калифорния. Двамата отиват във вила в Стробъри Хил, близо до Сан Франциско, където постоянно звънят на прислужниците да им сервират храна навсякъде из имението.

„Човек се пита дали идеята на главния герой е за сексуална или кулинарна оргия“ – коментира импресариото на Павароти за САЩ Хърбърт Бреслин в своята книга „Кралят и аз“, издадена на български през 2021 г. от „Жануа ‘98“.

В следващата сцена Джорджо Фини и лекарката отпътуват с балон към имение с лозя, което в реалния живот е собственост на Франсис Форд Копола. В имението живеят приятели на Джорджо от детството, които наивно питат какво прави съпругата му и се получава неловка ситуация.

Друг момент от сюжета е, че Джорджо Фини се е заклел да не пее повече в Метрополитън опера заради травматизираща случка на сцената няколко години по-рано. Памела успява да го убеди да се завърне в Мет, но чува телефонен разговор на тенора с жена му и изпада в изблик на ревност. Кулминационната финална сцена на този съшит с бели конци сценарий показва как Джорджо триумфира в постановка на „Турандот“ в Метрополитън, изпълнявайки прочутата ария Nessun dorma. Памела напуска залата обляна в сълзи, осъзнавайки, че връзката им няма бъдеще.

„Има две странности в сценария на Норман Стайнбърг. Първата е, че Джорджо е женен и просто иска да има афера с Памела. Следователно това не може да се превърне в старомоден романтичен филм. Втората особеност е, че Стайнбърг не е измислил абсолютно нищо, на което да закачи историята. Джорджо предлага афера, а Памела се оставя да бъде поканена във вилата. В резултат на това сценаристът измисля поредица от „караници“ между влюбените, за да има все пак за какво да се говори“, пише „Ню Йорк Таймс“ в рецензията си през септември 1982 г.

Хърбърт Бреслин разказва в своята книга как е била избрана актрисата за главната роля. Или по-точно как не е била избрана. След като много актриси отказват, включително Сигорни Уивър, Кейт Джаксън от сериала „Ангелите на Чарли“ се навива, но, според слуховете, тя се е обадила на Шер за съвет. Голямата звезда казала „Никога не снимай филм, ако не можеш да обгърнеш с ръце романтичния си партньор“. Това обяснява защо след пробните снимки с Лучано Кейт Джаксън изчезва от хоризонта.

В крайна сметка продуцентите избират актриса от втория ешелон – Катрин Харолд. Между нея и Павароти обаче се поражда напрежение на снимачната площадка и това допълнително влошава нещата.

„Лучано не само че не отслабна за филма, а дори напълня. Страхуваше се да не изглежда глупаво, не искаше хората да му се смеят, а това е фатално за една комедия. През целия филм той остана сериозен“, коментира в книгата си Хърбърт Бреслин.

Така плановете за голяма холивудска кариера на Лучано Павароти се провалят.

За историята остават съсипващите рецензии. „Сякаш режисьорът не е знаел какво се случва във филма“, пише „Тайм“, „110 минути смущаващи клишета“, добавя канадското издание „Стар“, а „Дейли Нюз“ отсича „Нелепо банален“.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:00 на 02.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация