site.btaСъздадохме насоки към образователната система за изкуствения интелект, подготвяме такива и за дигиталното благополучие, каза Наталия Митева
Създадохме насоки към образователната система за изкуствения интелект - как и къде да го ползваме в училищното и във висшето образование, с конкретни примери. Сред тях са как може изкуственият интелект да ни повиши ефективността и достъпа до ресурси, да облекчи административната тежест при правенето на уроци, в разработването на варианти на тестове и изпити, и за какво да внимаваме на етична основа. Това каза служебният заместник-министър на образованието и науката Наталия Митева на конференцията "Противодействие на дезинформацията и насърчаване на медийната грамотност: немски и френски подход".
"Подготвяме и насоки за дигитално благополучие, където адресираме времето, прекарано пред екран, различните кибератаки и фактът, че между 2022 и 2023 г. посегателствата над деца и младежи в дигиталното пространство са се удвоили - от 22 000 сигнала до 45 000, за престъпления, включително сексуални, срещу млади хора в дигиталното пространство", обясни Митева.
Според нея необходима е цялостна трансформация на публичните образователни системи - от учене на знания, на факти, и възпроизвеждане на тези знания, през оценяването, до това, което искаме да постигнем - повече умения, компетентности, реализация чрез конкретни проекти и примери от живота.
В този смисъл дигитално-медийната грамотност трябва да бъде хоризонтална, както е във Франция и в редица други държави, каза Наталия Митева. Тя добави, че това означава, че ние ясно трябва да изведем в новите си учебни програми какво трябва да знаят и да могат учениците спрямо тяхното възрастово ниво на развитие. "В момента използваме други предмети, като проксита, надявайки се, че чрез повече учене на история, на литература, ще развием тези умения. Но не става така, виждаме, че светът се променя бързо и изискванията към младите хора, и към гражданите са много по-сериозни от това, което се прави в момента. Това е свързано с нашия гигантски парадигмен опит за завъртане на образователната система към умения - чрез промяна в учебните програми, и свързаните с тях национални оценявания, като формати, и методите на преподаване, през мащабни и много различно проведени обучения за учители", заяви заместник-министърът на образованието.
Наталия Митева говори на форума и за дигиталните умения, и за визията в образованието за дигитализация, като отбеляза, че подобна визия не е съществувала. За първи път се формира много широка експертна работна група към Министерството на образованието и науката, която реши да стане постоянна. Тя беше сформирана с няколко конкретни задачи, едната от тях е да възпроизведе визия за дигитализация в образованието, за да си представим до къде искаме да стигнем, а не толкова да имаме още един стратегически документ. Дигитално-медийната грамотност е поставена на преден план, като заедно с дигиталните умения на ученици и на учители, си поставяме за задача, първо да ги измерим къде са към момента - какви са базовите стойности.
"В тази визия имаме много смели задачи, една от които е да имаме по-голямо обособено звено за дигитално образование - може би агенция, която да има относителна независимост и много по-добър капацитет. Виждаме, че другите държави имат звена за борба с дезинформацията", каза заместник-министър Митева.
На форума беше представен Центърът за медийна и информационна грамотност в френската образователна система. Това беше направено от Елси Русие - директор на отдела за обучение в центъра.
/РБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text