site.btaИзтъкнатият пианист Георги Черкин: Музиката те кара да забравиш за ежедневието и да полетиш - да се чувстваш безгрижен!
EZ 13:55:01 06-10-2021
RZ1353EZ.001
Плевен - Георги Черкин - интервю
Изтъкнатият пианист Георги Черкин: Музиката те кара да забравиш за ежедневието и да полетиш - да се чувстваш безгрижен!
Плевен, 6 октомври /Малин Решовски, БТА/
Изтъкнатият български пианист Георги Черкин сътвори с музиката на Бетовен голям културен празник в Плевен. Дълго ще се помни неговото изпълнение с Плевенската филхармония на Концерта за пиано и оркестър номер 5 от великия композитор, под диригентството на маестро Станислав Ушев.
С продължителни аплаузи и възгласи "Браво!" почитателите на класиката изтръгнаха два биса от гост-солиста - "На Елиза" и "Лунната соната".
Георги Черкин носи името на дядо си - прочутия наш композитор Георги Златев-Черкин. Той е потомък и на легендарната цигуларка Недялка Симеонова. За своя принос към българската култура и изкуство пианистът е удостоен с престижни награди, сред които са "Кристална лира" и "Златен век". Лауреат е на конкурси, солист е на водещи оркестри по света, концертира в Рим, Париж, Берлин, Прага, Варшава, Братислава, Брюксел, Ню Йорк и други.
Срещаме се с именития изпълнител във фоайето на плевенския хотел "Ростов", който се е превърнал в притегателно място за почитателите на изкуството. Във фоайето му и неговата галерия са съхранени за поколенията изключително ценни творби на акад. Светлин Русев, който е родом от Плевен.
- Г-н Черкин, защо избрахте да представите вашето изпълнителско изкуство с Петия концерт за пиано и оркестър на Бетовен?
- Доколкото зная публиката в България особено много харесва Бетовен. Залите са много по-пълни, когато има изпълнение на творби на Бетовен, отколкото на други композитори. Може би Бетовен е един от най-харесваните и достъпни композитори. Музиката му е много позитивна, светла, мащабна, могъща, зареждаща с енергия. И хората знаят, че когато отидат на концерт с творби на Бетовен, ще се заредят по някакъв начин със светли, позитивни мисли.
- Разкрийте ни, какво е за Вас неговият Пети концерт за пиано?
- Това е един от най-репертоарните ми концерти. За първи път съм го свирил когато бях на 18-годишна възраст. Това е било много отдавна. От тогава съм го изпълнявал доста пъти на различни места по света. В Плевен го изпълних за първи път. В тази програма се стремя да покажа много опит - това което съм натрупал през годините и като музикалност. Тази творба не е нещо ново, която уча специално за определено събитие, затова мога да кажа, че този концерт го чувствам много близко до себе си.
- Може ли тази музика да ни помогне по някакъв начин да преодоляваме стреса на днешното време, породен от пандемията с коронавирус и от много други неща, които се случват със съвременното човечество?
- Мисля, че това е в някаква степен смисълът на изкуството - да одухотворява, да ни кара по някакъв начин да спрем да мислим за ежедневните си проблеми. Музиката е много далече над тривиалните неща в живота. Може би често от всички прагматични неща, които човек прави и които имат голям смисъл в неговото ежедневие, почти нямат смисъл в дългосрочен план. Понякога човек се стресира, правейки много, много дребни неща, които са необходими за момента. Убеден съм, че точно музиката е тази, която те кара да забравиш за тези дребни неща. Кара те да полетиш, да се чувстваш безгрижен. Езикът на музиката за споделянето на емоции е много по-богат от словесния начин на нашето изразяване. Човек получава емоциите от музиката, дори и без да знае защо.
- Как се чувствате днес, в особените условия, които пандемията създаде за изкуството?
- Аз до голяма степен съм на свободна практика, нямам ангажименти и задължения, свързани с работа, което ми дава свободата да избирам проекти. Аз съм свободен артист, не съм ангажиран с ежедневен стрес. Имам дни, в които съм напълно свободен, в които да натрупам необходимата креативна енергия, която да вложа в определен проект или в нов концерт. Живея в София, по-скоро в Бистрица, това е на 1000 метра надморска височина в планината, на чист, свеж въздух. Мога да свиря дори през нощта, без да преча на никого. Както и да композирам, което често правя през нощта, когато се появява активен творчески момент.
- Изненадахте публиката, която така възторжено ви извика два пъти на бис?
- Бях подготвил две изненади за почитателите на класиката, защото не бях гостувал в Плевен от доста време. Изпълних "На Елиза" от Бетовен в аранжимент за пиано и оркестър, който аз съм създал. Пианото изпълнява оригиналната част, без промяна, а оркестърът добавя един колорит, цветово разнообразие и още повече въздействие. Изпълнявал съм го в огромни зали по света - в Европа, и Москва и съм се убедил, че когато се представя с оркестър има силно въздействие за голяма аудитория. Вторият бис бе първата част на "Лунната соната" на Бетовен, която също е аранжирана от мен.
- А как работихте с Плевенската филхармония?
- Много съм доволен. Определено Плевен има традиции и ги следва от едно време до днес. Нивото е доста по-високо от предишното, когато бях. Действително музикантите в оркестъра на Плевенската филхармония са много добри и ми беше истинско удоволствие на репетициите и на концерта да бъда с тях.
- Като внук на Георги Златев-Черкин и потомък на Недялка Симеонова - наследник на тези големи личности в българската музикална култура - имате ли усещането, че това понякога ви тежи или е обратното - окриля ли за творчество?
- Може да се каже, че и от двата фактора има по нещо. Още когато бях дете усетих, че роднините ми усещаха, че имам талант. Аз не си давах сметка за това, защото бях малък. Разбирах обаче, че се инвестира в мен, и това до някаква степен ми тежеше, защото не можех да избягам от него - човек не може да избяга от това, което му е предначертано от съдбата. При мен някак е генетично заложено и аз съм благодарен за това - наложи се да преодолявам много трудности, но за мен е чест да продължа този род и тези семейни традиции.
- А какво е вашето отношение към идеята на примата на българската поп музика Лили Иванова да запее "Севдана" в поп вариант, която е създадена от вашия дядо Георги Златев-Черкин?
- Аз бях на премиерата на песента в НДК. Лично аз съм поласкан. Аз съм голям почитател още от малък на Лили Иванова. Тя е един уникален изпълнител и музикант, разбира се, в друго поприще. Обаче тя самата е направила щастливи милиони хора в България и по света със своето изкуство, което е най-важното. Независимо дали е класика или е поп, нещата е важно да се правят от сърце, а тя така ги прави. Наистина бях поласкан, че Лили Иванова е чула "Севдана" и е избрала да направи поп вариант, който е много деликатен. Много прецизно и минималистично е хваната емоционалната част и е сложена в едно поп произведение, което е много красиво всъщност!
- В проекта са ангажирани още изявени музиканти като Живко Петров, цигуларят Васко Василев - обичани от публиката. Дават ли те нов живот на това произведение на вашия дядо?
- Със сигурност! Самото произведение може би е едно от най-изпълняваните произведения в световен мащаб от българската музика. Не искам да се хваля. Дядо ми не е написал много произведения, но това произведение се харесва навсякъде по света. Изпълнявал съм го и в далечна Япония. Почти във всяка страна е изпълнявано. Харесвано е от различни нации и култури. Мисля, че самото произведение е доста универсално. И чрез поп вариант то става още по-универсално, за още повече слушатели. Аз се радвам, че така "Севдана" има достъпност и за други аудитории. Прекрасно е!/РЗ/
RZ1353EZ.001
Плевен - Георги Черкин - интервю
Изтъкнатият пианист Георги Черкин: Музиката те кара да забравиш за ежедневието и да полетиш - да се чувстваш безгрижен!
Плевен, 6 октомври /Малин Решовски, БТА/
Изтъкнатият български пианист Георги Черкин сътвори с музиката на Бетовен голям културен празник в Плевен. Дълго ще се помни неговото изпълнение с Плевенската филхармония на Концерта за пиано и оркестър номер 5 от великия композитор, под диригентството на маестро Станислав Ушев.
С продължителни аплаузи и възгласи "Браво!" почитателите на класиката изтръгнаха два биса от гост-солиста - "На Елиза" и "Лунната соната".
Георги Черкин носи името на дядо си - прочутия наш композитор Георги Златев-Черкин. Той е потомък и на легендарната цигуларка Недялка Симеонова. За своя принос към българската култура и изкуство пианистът е удостоен с престижни награди, сред които са "Кристална лира" и "Златен век". Лауреат е на конкурси, солист е на водещи оркестри по света, концертира в Рим, Париж, Берлин, Прага, Варшава, Братислава, Брюксел, Ню Йорк и други.
Срещаме се с именития изпълнител във фоайето на плевенския хотел "Ростов", който се е превърнал в притегателно място за почитателите на изкуството. Във фоайето му и неговата галерия са съхранени за поколенията изключително ценни творби на акад. Светлин Русев, който е родом от Плевен.
- Г-н Черкин, защо избрахте да представите вашето изпълнителско изкуство с Петия концерт за пиано и оркестър на Бетовен?
- Доколкото зная публиката в България особено много харесва Бетовен. Залите са много по-пълни, когато има изпълнение на творби на Бетовен, отколкото на други композитори. Може би Бетовен е един от най-харесваните и достъпни композитори. Музиката му е много позитивна, светла, мащабна, могъща, зареждаща с енергия. И хората знаят, че когато отидат на концерт с творби на Бетовен, ще се заредят по някакъв начин със светли, позитивни мисли.
- Разкрийте ни, какво е за Вас неговият Пети концерт за пиано?
- Това е един от най-репертоарните ми концерти. За първи път съм го свирил когато бях на 18-годишна възраст. Това е било много отдавна. От тогава съм го изпълнявал доста пъти на различни места по света. В Плевен го изпълних за първи път. В тази програма се стремя да покажа много опит - това което съм натрупал през годините и като музикалност. Тази творба не е нещо ново, която уча специално за определено събитие, затова мога да кажа, че този концерт го чувствам много близко до себе си.
- Може ли тази музика да ни помогне по някакъв начин да преодоляваме стреса на днешното време, породен от пандемията с коронавирус и от много други неща, които се случват със съвременното човечество?
- Мисля, че това е в някаква степен смисълът на изкуството - да одухотворява, да ни кара по някакъв начин да спрем да мислим за ежедневните си проблеми. Музиката е много далече над тривиалните неща в живота. Може би често от всички прагматични неща, които човек прави и които имат голям смисъл в неговото ежедневие, почти нямат смисъл в дългосрочен план. Понякога човек се стресира, правейки много, много дребни неща, които са необходими за момента. Убеден съм, че точно музиката е тази, която те кара да забравиш за тези дребни неща. Кара те да полетиш, да се чувстваш безгрижен. Езикът на музиката за споделянето на емоции е много по-богат от словесния начин на нашето изразяване. Човек получава емоциите от музиката, дори и без да знае защо.
- Как се чувствате днес, в особените условия, които пандемията създаде за изкуството?
- Аз до голяма степен съм на свободна практика, нямам ангажименти и задължения, свързани с работа, което ми дава свободата да избирам проекти. Аз съм свободен артист, не съм ангажиран с ежедневен стрес. Имам дни, в които съм напълно свободен, в които да натрупам необходимата креативна енергия, която да вложа в определен проект или в нов концерт. Живея в София, по-скоро в Бистрица, това е на 1000 метра надморска височина в планината, на чист, свеж въздух. Мога да свиря дори през нощта, без да преча на никого. Както и да композирам, което често правя през нощта, когато се появява активен творчески момент.
- Изненадахте публиката, която така възторжено ви извика два пъти на бис?
- Бях подготвил две изненади за почитателите на класиката, защото не бях гостувал в Плевен от доста време. Изпълних "На Елиза" от Бетовен в аранжимент за пиано и оркестър, който аз съм създал. Пианото изпълнява оригиналната част, без промяна, а оркестърът добавя един колорит, цветово разнообразие и още повече въздействие. Изпълнявал съм го в огромни зали по света - в Европа, и Москва и съм се убедил, че когато се представя с оркестър има силно въздействие за голяма аудитория. Вторият бис бе първата част на "Лунната соната" на Бетовен, която също е аранжирана от мен.
- А как работихте с Плевенската филхармония?
- Много съм доволен. Определено Плевен има традиции и ги следва от едно време до днес. Нивото е доста по-високо от предишното, когато бях. Действително музикантите в оркестъра на Плевенската филхармония са много добри и ми беше истинско удоволствие на репетициите и на концерта да бъда с тях.
- Като внук на Георги Златев-Черкин и потомък на Недялка Симеонова - наследник на тези големи личности в българската музикална култура - имате ли усещането, че това понякога ви тежи или е обратното - окриля ли за творчество?
- Може да се каже, че и от двата фактора има по нещо. Още когато бях дете усетих, че роднините ми усещаха, че имам талант. Аз не си давах сметка за това, защото бях малък. Разбирах обаче, че се инвестира в мен, и това до някаква степен ми тежеше, защото не можех да избягам от него - човек не може да избяга от това, което му е предначертано от съдбата. При мен някак е генетично заложено и аз съм благодарен за това - наложи се да преодолявам много трудности, но за мен е чест да продължа този род и тези семейни традиции.
- А какво е вашето отношение към идеята на примата на българската поп музика Лили Иванова да запее "Севдана" в поп вариант, която е създадена от вашия дядо Георги Златев-Черкин?
- Аз бях на премиерата на песента в НДК. Лично аз съм поласкан. Аз съм голям почитател още от малък на Лили Иванова. Тя е един уникален изпълнител и музикант, разбира се, в друго поприще. Обаче тя самата е направила щастливи милиони хора в България и по света със своето изкуство, което е най-важното. Независимо дали е класика или е поп, нещата е важно да се правят от сърце, а тя така ги прави. Наистина бях поласкан, че Лили Иванова е чула "Севдана" и е избрала да направи поп вариант, който е много деликатен. Много прецизно и минималистично е хваната емоционалната част и е сложена в едно поп произведение, което е много красиво всъщност!
- В проекта са ангажирани още изявени музиканти като Живко Петров, цигуларят Васко Василев - обичани от публиката. Дават ли те нов живот на това произведение на вашия дядо?
- Със сигурност! Самото произведение може би е едно от най-изпълняваните произведения в световен мащаб от българската музика. Не искам да се хваля. Дядо ми не е написал много произведения, но това произведение се харесва навсякъде по света. Изпълнявал съм го и в далечна Япония. Почти във всяка страна е изпълнявано. Харесвано е от различни нации и култури. Мисля, че самото произведение е доста универсално. И чрез поп вариант то става още по-универсално, за още повече слушатели. Аз се радвам, че така "Севдана" има достъпност и за други аудитории. Прекрасно е!/РЗ/
news.modal.header
news.modal.text