site.btaМитата върху вноса на автомобили в САЩ могат да са катастрофални за германските производители


Обявените от Доналд Тръмп мита в размер на 25 на сто върху вноса на автомобили в САЩ представляват катастрофа за много европейски производители, особено за германските компании, които реализират значителна част от печалбите си на американския пазар, пише Франс прес.
САЩ са "ключов пазар" за европейската автомобилна индустрия, която е изнесла за страната близо 750 000 автомобила през 2024 г. на стойност 38,5 милиарда евро, сочат данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
Новите американски мита върху вноса на "всички автомобили, които не са произведени в САЩ" ще влязат в сила на 2 април, обяви Доналд Тръмп вчера.
Тези мита могат "бързо да доведат до загуби от няколко милиарда евро и да застрашат до 25 000 работни места в Европа", пише в анализ на консултантската компания "Кърни" (Kearney).
Маржовете на печалба на производителите биха могли да покрият част от допълнителните разходи заради митата, прогнозира международната рейтингова агенция "Мудис" (Moody's) в края на февруари, като допълни, че това важи особено за най-скъпите и рентабилни модели. Обявеното ниво на митата обаче така или иначе стеснява възможността за печалби на компаниите.
Доналд Тръмп е насочил вниманието си най-вече към водещите германски производители "Фолксваген" (Volkswagen), Бе Ем Ве (BMW) и "Мерцедес" (Mercedes), които формират почти две трети от европейския износ за САЩ, посочва АФП.
И трите водещи германски автомобилни концерна вече отчетоха лоши финансови резултати за 2024 година, поради спад в печалбите им, най-вече от забавяне на продажбите в Китай.
Увеличението на митата може да намали наполовина продажбите на компаниите в САЩ, отчита "Кепитъл икономикс" (Capital Economics).
Това би представлявало "убийствен сигнал за свободната търговия", пише в изявление на Германската автомобилна асоциация (VDA).
Производителите на луксозни автомобили "Ауди" (Audi) и "Порше" (Porsche), които са подразделения на "Фолксваген", произвеждат всички свои модели извън САЩ.
Групата може да реши да започне производството им в заводите на други свои марки в САЩ, но това би отнело време.
Бе Ем Ве и "Мерцедес" изнасят седани от Европа, но имат и американски фабрики в щатите Алабама и Южна Каролина, където произвеждат автомобили с повишена проходимост (SUV), любими на американците, като моделите "Хикс 5" (X5) на Бе Ем Ве или Джей Ел И (GLE) на "Мерцедес".
От търговския конфликт "няма да има никаква полза", коментира Бе Ем Ве в изявление днес, призовавайки Европа и САЩ "бързо да намерят трансатлантическо споразумение" и да предотвратят спираловиден търговски конфликт, а от "Мерцедес" призоваха за премахване на реципрочните мита.
"Търговският конфликт между икономическите региони (САЩ и Европа) не би имал никакви ползи", пише Бе Ем Ве в изявление, цитирано от Ройтерс.
"Следователно и двете страни трябва незабавно да потърсят трансатлантическа сделка, която създава растеж и предотвратява спиралата на изолация и търговски бариери", посочва германската компания.
Автомобилният концерн "Стелантис", пети по големина производител в световен мащаб, реализира по-голямата част от продажбите си в Европа, но отчита по-голямата част от печалбите си в Северна Америка, където произвежда марките "Джип" (Jeep), "Додж" (Dodge) и "Рам" (Ram).
Компанията разполага с фабрики в Мексико и Канада, които ще бъдат силно засегнати от тарифите, насочени към тези две държави.
Въпреки това "Стелантис" е по-малко изложена на търговския конфликт между САЩ и Европа, тъй като не изнася много автомобили, произведени в Северна Америка, и внася само няколко модела на своите марки "Фиат" (Fiat), "Алфа Ромео" (Alfa Romeo) и "Мазерати" (Maserati) в САЩ.
Автомобилите с повишена проходимост на "Волво" (Volvo), собственост на китайската "Джийли" (Geely), се продават много добре в САЩ, където групата има фабрика в щата Южна Каролина от 2015 г. Концернът може да "премести производството или дори да премести доставчиците в различни части на света", обяви миналия месец главният изпълнителен директор на компанията Джим Роуън.
Автомобилна група "Рено" (Renault Group) е слабо засегната от новите тарифи, защото почти не продава автомобили в САЩ. Но въвеждането на тези мита може да сложи край на плановете ѝ да развие своята марка "Алпин" (Alpine) в страната.
На този фон анкетирани от ДПА икономисти заявиха, че ефектът върху икономиката на Германия от наложените мита върху вноса на автомобили в САЩ може да не е твърде сериозен.
"Въздействието върху (икономиката на) Германия вероятно ще бъде ограничено за момента", заяви Вероника Грим, професор в Техническия университет в Нюрнберг и ръководител на Катедрата по икономическа теория.
"Много, но не всички автомобилни компании имат в момента производствен капацитет в САЩ. В резултат на това те няма да бъдат толкова силно засегнати от митата", твърди тя.
Ставките, обявени от президента Доналд Тръмп вчера, не се прилагат за автомобили, произведени в САЩ, дори ако са произведени от чужди компании.
Германският институт за световна икономика (IfW) в Кил е изчислил свиване на брутния вътрешен продукт на Германия с по-малко от 0,2 процентни пункта в резултат на мерките, посочва Вероника Грим.
Общите икономически ефекти извън Северна Америка ще останат управляеми, но "за германските и европейските производители на автомобили тази мярка идва в неподходящ момент в настоящата пазарна ситуация", заяви Джулиан Хинц, ръководител на изследователския център за търговска политика към института.
Митата на САЩ върху вноса на автомобили ще засегнат Германия по-силно от други страни, твърди от своя страна Марсел Фрацшер, президент на базирания в Берлин Институт за икономически проучвания (DIW).
"Въпреки това прякото въздействие върху германската икономика като цяло вероятно ще остане ограничено за момента", заяви той като допълни, че много американци ще продължат да купуват висококачествени германски коли, дори на по-високи цени.
/ИЦ/
news.modal.header
news.modal.text