site.btaФалшиви сайтове за продажби на стоки правят милиони, предупреди експерт от Комисията за защита на потребителите

Фалшиви сайтове за продажби на стоки правят милиони, предупреди експерт от Комисията за защита на потребителите
Фалшиви сайтове за продажби на стоки правят милиони, предупреди експерт от Комисията за защита на потребителите
Снимка: Камелия Цветанова/БТА

Фалшиви сайтове, които продават "чудодейни" лекарства и "супер продукти", правят милиони, предупреди Христо Трендафилов, директор на дирекция "Защита на потребителите при продажби от разстояние" в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Той участва в дискусия, свързана с опасностите при пазаруване в социални мрежи и платформи за онлайн търговия и при продажби извън търговския обект. Събитието е организирано от КЗП и се провежда в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

По думите на Трендафилов най-голямата опасност при пазаруване в социалните мрежи е свързана с това, че постове в тях се правят лесно и изчезват бързо, а именно така търговците рекламират стоката си. 

Той посочи, че има привлекателни реклами с гръмки обещания, но в много от случаите те не са реални, а понякога има само един телефон за връзка с призив за поръчка. Трендафилов съобщи, че в КЗП има такива сигнали, а ако търговецът е честен, ще предостави максимална информация за връзка с него.  

Председателят на КЗП Мария Филипова даде два конкретни примера, при които потребители са били излъгани. Единият е на жена, купила пръстен за 2000 лева, рекламиран като такъв, който произвежда ток и може да бъде използван за самозащита. 

"Оказва се, че този пръстен не работи, а дамата го е купила от страница във "Фейсбук" (Facebook), която вече не съществуваше. Мястото, от което го е получила, е склад и няма как тази дама да си получи парите обратно", обясни Филипова. 

Другият случай е на семейство, което е купило стенен радиатор, като комуникацията с продавача се е осъществявала в мрежата "Вайбър" (Vyber), а търговецът е бил с никнейм "Радиатор". 

По думите на Филипова това означава, че продавачът се е криел, защото един официален търговец, който държи да развива бизнеса си, да се ползва с добро име и към него да има доверие, няма да използва такова име.

Трендафилов посъветва купувачите, преди да поръчат даден продукт, да проверят какви контакти е оставил търговецът. Според него вече е нормално и естествено всички да пазаруват в интернет, но потребителите трябва да са внимателни. 

"Онлайн търговията навлиза в живота ни с големи крачки и поради тази причина трябва да знаем от какво да се пазим, защото интернет е по-особено място за пазаруване от физическия магазин, където можем да разгледаме, да пипнем. При онлайн търговията решаваме по една картинка или дори по-често по описанието на търговеца и има риск да получим нещо, което не е качествено или дори въобще не става за употреба", отбеляза той. 

Трендафилов припомни, че законодателят е предвидил защита при пазаруване в интернет - продуктите могат да бъдат върнати в срок от 14 дни и купувачът да получи обратно парите си. 

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:08 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация