site.btaБраншови организации се обявиха срещу заповедта на министъра на финансите за разширяване на обхвата на списъка на стоки с висок фискален риск


Браншови организации в сферата на транспорта и строителството възразяват срещу заповедта на министъра на финансите от 31 март, с която се разширява обхвата на списъка на стоки с висок фискален риск, като смятат, че тя трябва да бъде отменена. От Камарата на строителите в България, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Европейският транспортен клъстер, Съюза на международните превозвачи и Българско обединение на шофьорите изразяват тази позиция в писмо до председателя на парламента Наталия Киселова, премиера Росен Желязков, вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и министъра на финансите Теменужка Петкова, информират организациите.
Считаме, че със заповедта необосновано се въвеждат в категорията "Стоки с висок фискален риск" редица широко използвани в строителния процес материали и изделия, пътнически автомобили и части за автомобили. По такъв начин, с влизането в сила на заповедта на 1 май 2025 г., от една страна ще бъде нанесен сериозен удар върху целия строителен бранш, който понастоящем изпитва неблагоприятните последици от неприключения процес на промяна на цените (индексация) на договорите за строителство, вследствие на редица форсмажорни обстоятелства, както и наличието на огромни по размера си неразплатени суми, отново по договори за строителство, възложени по реда на Закона за обществените поръчки, а от друга ще се създаде огромна административна тежест, както за строителите, така и за превозвачите, се посочва в позицията. Според организациите с тези си действия българската държава вместо да създаде условия за интензивно развитие на строителния и транспотния бранш, въвежда допълнителни бюрократични пречка за тяхната ежедневна дейност.
Те смятат още, че посоченият акт на министъра на финансите е немотивиран, необоснован, подлага на неоправдано бюрократизиране процесите на строителство и доставка на материали и съоръжения за този процес, както и превоза на пътнически автомобили и авточасти. Дори и да произтекат определени позитивни моменти за фиска, то те ще бъдат в десетки пъти по-малки от вредите, които ще бъдат нанесени на строителния и транспортния бранш, смятат от органициите.
От 1 май 2025 г. влиза в сила заповедта на министъра на финансите, с която се допълва Списъкът на стоките с висок фискален риск.
В Списъка са включени нови кодове, относими към групите стоки "строителни материали", "нови и употребявани пътни превозни средства" и "торове".
Задължените лица следва предварително да декларират данни за превозите на стоки с висок фискален риск в Портала за електронни услуги на НАП, посочват на страницата си от приходната агенция.
На лицата, които са декларирали коректно данни чрез електронната услуга, НАП генерира и предоставя уникален номер за превоза (УНП). Валидността на УНП е 14 дни. При осъществяване на фискален контрол, заедно с документите водачът на транспортното средство следва да предостави и УНП.
/ИЦ/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина