site.btaНай-големите рискове при пазаруване онлайн са купувачът да загуби парите си или да получи нискокачествен продукт, каза пред БТА председателят на КЗП Мария Филипова

Как да се предпазим от измами при покупки в социалните мрежи? Кои са основните рискове при онлайн пазаруването и как да проверим дали търговецът не е фиктивен, БТА попита председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова. КЗП организира тридневна дискусия за рисковете при онлайн пазаруването и безопасността на стоките в Университета за национално и световно стопанство. 

Най-големите опасности са потребителят да загуби парите си, да получи некачествена стока, а не тази, за която е платил и да не може по никакъв начин да се свърже с търговеца, посочи Филипова. 

Тя съветва потребителите да не вярват на суперлативи в социалните мрежи и винаги да търсят контакти с търговеца, за да проверят неговата надеждност. Освен това Филипова призова хората да бъдат изключително внимателни, когато са поканени на някои ВИП мероприятия в лоби на хотел, където им се предлагат различни продукти, които ги обвързват веднага със стоков кредит.

Следва пълният текст на интервюто:

Кои са най-големите опасности при пазаруването онлайн? От какво трябва да се защитим и как да го направим?

- Най-големите опасности са потребителят да загуби парите си, да получи некачествена стока, а не тази, за която е платил и да не може по никакъв начин да се свърже с търговеца. В онлайн пространството, за да можем да се защитим, трябва първо да знаем с кого комуникираме от другата страна, трябва да знаем кой е търговецът във всеки сайт, онлайн платформа или социална мрежа. Нужно е да проверим данните за търговеца и в Търговския регистър и дали те съвпадат, и начините за комуникация - адрес, телефон. Да се свържем дори и по телефона със съответния търговец, за да установим по категоричен начин, че той има добросъвестното намерение да изпълни задълженията си и да ни предостави продукта с характеристиките, които е описал на съответната онлайн платформа. Това е поводът за събитието, което организираме тук - да дадем повече гласност за опасностите, които крие онлайн пространството, защото са много жалбите и сигналите, които постъпват в КЗП от пострадали потребители. Предлагат се големи намаления, а идват стоки, които изобщо не отговорят на характеристиките. След това не може или е почти невъзможно да бъде открит търговецът и сме принудени да се обърнем към органите на МВР за съдействие, за да го търсим, но това по никакъв начин не води до възвръщане на загубите, които потребителят е претърпял и заради това се обръщам с апел към хората да бъдат внимателни, когато пазаруват в интернет пространството. 

По-опасно ли е да се пазарува в социалните мрежи, отколкото в онлайн сайтове? 

- За тях важи същото правило да се провери търговецът, но отварянето и затварянето на една страница във "Фейсбук" (Facebook) е изключително лесно и не изисква кой знае колко голяма техническа грамотност. Заради това там често липсва информация за произхода на продуктите. Рекламират се продукти със суперлативи и обикновено примамват с цената, след което при продажба на някакво количество сред потребителите страницата се затваря и продавачът изчезва и ние не можем да го открием. Този тип продавачи общуват пред периода на поръчката през "Вайбър" (Vyber) с потребителя и след това и акаунтът на този "Вайбър" бива закрит. Трябва да сме изключително внимателни във "Фейсбук", "Вайбър" и "Инстаграм" (Instagram). 

Постъпват ли жалби от потребители, които са били ощетени или недоволни от т.нар. китайски платформи? 

- Не сме получавали сигнали от клиенти за тях. В момента този тип платформи се обсъждат на ниво Европейска комисия, когато има първи решения от страна на Комисията, ние ще се съобразим с тях като страна от Европейския съюз. 

За какво най-често се оплакват потребителите в КЗП? 

- Жалбите са различни. Често са сигнали за този тип търговия от разстояние. Искам да бъдат изключително внимателни и когато са поканени на някои ВИП мероприятия в лоби на хотел, където им се предлагат различни продукти, които ги обвързват веднага със стоков кредит. Невинаги хората са запознати с всички параметри на стоковия кредит. Едва след като се върнат вкъщи те или техни близки евентуално четат по-подробно документите и след това идват при нас за съдействие и помощ. Потребителите да не се подлъгват по афиширане на оставащи последни бройки и че продуктите са уникални, защото всеки един висококачествен продукт се предлага и в България, и в рамките на целия Европейски съюз. Голяма част от жалбите касаят и много други сектори - бързите кредити, мобилните оператори, за които имам издадени заповеди. Това са към момента основните приоритети. КЗП осъществява и превантивна дейност, за която казах още в началото.

Пред БТА дадох първото си интервю и тогава казах, че моята задача е превенцията и заради това още след края на летните отпуски в голямата част на страната на пазарите за плодове и зеленчуци има екипи не само на КЗП, но и на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и органите на МВР, за да можем да видим не само дали правилно и по ясен начин е изписана цената, а и има ли осъществен законов контрол върху теглилките и заблудени потребители. Целта ми е заедно, в един екип, различни държавни органи да дадем пълна картина за резултатите от тези проверки и ще информираме допълнително щом приключат. 

Докъде стигна влизането в сила на Вашата заповед, с която забранихте на мобилните оператори да начисляват други неустойки освен три стандартни месечни вноски при прекратяване на договор?

- В момента частта за незабавно влизане в сила на заповедта се обжалва от трите мобилни оператора. Производството се разглежда пред Върховния административен съд и очакваме произнасяне.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 15:09 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация