ОБЗОР

site.btaИталианската медия РАИ - обновление отвън и отвътре насред полемики

Италианската медия РАИ - обновление отвън и отвътре насред полемики
Италианската медия РАИ - обновление отвън и отвътре насред полемики
Централата на италианската обществена медия РАИ на булевард „Мацини“ в Рим и околният квартал. Снимка: Габриела Големанска от БТА

Започващият от днес в Сан Ремо фестивал на италианската песен отново насочва вниманието и върху италианската обществена медия РАИ, която е съорганизатор на събитието и която ще го излъчва на живо по телевизия РАИ Уно. Но от известно време РАИ е в центъра на вниманието по редица други причини, обобщават италиански медии, сред които АНСА, „Месаджеро“ и „Вирджилио Нотицие“.

Първата от тези няколко причини е проектът за обновление на централата на медията. Тя се намира на булевард „Мацини“ № 14 в Рим, в квартала „Прати-Делла Витория“, който е пълен с архитектурни шедьоври от 20-те и 30-те години на миналия век и насред който сградата на РАИ се откроява с модерната си визия. 

Централата на РАИ отваря врати за първи път през 1965 г. Тя е проектирана от архитектите Франческо Берардучи и Алесандро Фиорони. Понастоящем е съставена  от няколко многоетажни корпуса, с огромни прозорци, просторни помещения, с градина, в която има гъста растителност. Комплексът обхваща зоната между булевард „Мацини“, първата успоредна на него улица и двете перпендикулярни на него улици. Растителността изобилства в целия квартал.

В средата на януари редица италиански медии, сред които „РАИ Нюз“, „Месаджеро“ и „Вирджилио Нотицие“, съобщиха, че на 31 януари 2025 г. централата на РАИ ще опустее. Тоест там ще бъдат преустановени всякакви професионални дейности. Персоналът, работещ там, ще бъде преместен в други сгради на РАИ в Рим. Някои от служителите ще минат на дистанционен режим на работа.

По принцип се планираше подобно нещо да се случи в края на годината, когато трябва да започне основен ремонт на комплекса на РАИ на булевард „Мацини“. Но сега се стигна до предсрочно изпразване на сградата заради установено над допустимите норми ниво на азбест в нея. По-специално рискът, свързан с азбеста, произтича от лошото състояние на водопроводната система в сградата, изградена преди десетилетия. Има опасност от аварии и течове, което пък може да доведе до проникване на азбестови влакна в някои зони на сградата, са констатирали експерти по време на щателна проверка.

По принцип конструкцията на медийната централа като цяло вече е остаряла и се нуждае от мащабен ремонт, за да бъде приведена в съответствие със съвременните стандарти за безопасност и здраве, се казваше тогава и в съобщение на ръководството на РАИ.

Работите по цялостното обновление на централата на италианската обществена медия ще започнат на 1 януари 2026 г. и се очаква да продължат около три години и половина, а завършването им е планирано за средата на 2029 г., посочват „РАИ Нюз“, „Месаджеро“ и „Вирджилио Нотицие“. Цялостният ремонт и обновление на централата на РАИ се вписват в един по-мащабен проект. Той включва и изграждането нов продуцентски център на РАИ в Милано, обновяване на регионалните представителства на РАИ и на продуцентските центрове на обществената медия в Неапол и Торино. Целта е всички тези сгради да се превърнат в модерни и комфортни за работа, като бъдат спазени всички съвременни строителни норми и всички правила за енергийна ефективност. 

Джанпаоло Роси, делегираният управител на РАИ, и Роберто Серджо, генералният директор на РАИ, определиха 31 януари 2025 г. – датата, на която в централата на медията бяха преустановени всякакви дейности – като исторически ден в историята на компанията. Това е един символичен етап, в който се слага точка на миналото и започва пътят към една РАИ на бъдещето, казват двамата ръководни кадри на медийната компания. Обновлението на централата на РАИ и на всички други споменати сгради на холдинга ще превърне обществената медия в една по-динамична, по-модерна, по-устойчива и по-ефикасна компания. Паралелно с това ще се извърши и дигитална модернизация, така че РАИ ще се превърне в една истинска дигитална медийна компания, се пояснява в прессъобщение на медията.

Обновлението на РАИ ще се извършва под зоркото око на „Умиращият кон“ на Франческо Месина. Това е бронзова скулптура, която е дело на известния италиански скулптор, роден през 1900 г. и починал през 1995 г. „Умиращият кон“ е поръчан от РАИ на Месина през 1966 г. Оттогава скулптурата е неизменно присъствие в градината, зад оградата, пред главния вход на компанията. Тя няма да бъде местена по време на ремонтните дейности в централата на РАИ. Много са интерпретациите какво точно изобразява тази скулптура пред входа на медията. Тя представя ранен в битка кон, който се опитва да се изправи на предните си крака. Според анализатори скулптурата символизира несломимия дух, възхода след травмите и готовността да се поднови една праведна битка, отбелязва италианският сайт за туристически новини „Турисмо Рома“.

Ремонтът на централата на РАИ беше поверен още през 2022 г. на миланското архитектурно студио „А Си Пи Ви Аркитекст“ на италианския архитект Антонио Читеро и на родената в Милано френска архитектка Патрисия Виел, припомнят изданията „Текноринг“, специализирано в технологичните новини, и изданието „Артрибуне“, специализирано в новините в сферата на архитектурата и изкуствата.  В обновлението на централата на РАИ ще участва и инженерната компания „Ди Би А Про“

Освен поглед към бъдещето, ремонтът на централата на РАИ включва поглед към зеленото, тоест към зеленината и нейното разпръснато из целия комплекс присъствие. Зеленината ще бъде сред протагонистите на обновената сграда на РАИ и на градината около нея, отбелязва изданието „Текноринг“.

Тъй като в сградата на РАИ има и произведения на изкуството, собственост на медията, след ремонта те ще бъдат изложени на приземния етаж, където минава потокът от служители и посетители.

Ремонтът на сградата, който ще обхване площ от 30 000 квадратни метра, в крайна сметка ще  увеличи работните площи за служителите. Тези площи ще бъдат гъвкаво свързани пространствено и дигитално. Ще бъде обновена и зоната за отдих на служителите.

Но в последните години за РАИ се говори много и във връзка с редакционната политика на медията. Редица журналисти я напуснаха, след като изразиха несъгласие с редакционната линия на РАИ. Други известни журналисти, като телевизионният водещ Амадеус, водил в периода 2020-2024 г. пет последователни издания на фестивала в Сан Ремо и още няколко телевизионни програми, предпочетоха по-примамливи откъм финансово отношение оферти в частни канали, като телевизия „Нове“.

Миналата година на няколко пъти имаше стачки в РАИ, организирани от водещия синдикат на медията – Синдикален съюз на работниците в РАИ, който заяви, че тя се е превърнала в мегафон на управляващите.

На няколко пъти по време на разнородни протести пред регионалните офиси на РАИ се стигна до сблъсъци на демонстранти със силите на реда. Най-често това се случваше пред офиса на РАИ в Торино по време на пропалестински или антиправителствени демонстрации или на протести срещу редакционната политика на медията.

В края на януари известният журналист от медията Бруно Веспа, който води две публицистични телевизионни програми – „Пет минути“ и „Порта а порта“ – си навлече гнева на опозицията, на синдиката на РАИ и на свои колеги с изказване, разтълкувано като явна подкрепа за действията на правителството на Джорджа Мелони. Изказването касаеше аферата с либиеца Осама Алмасри, издирван от Международния наказателен съд в Хага заради убийства и изнасилвания на затворници и мигранти в затвора „Митига“ в Триполи. Италия арестува за кратко Алмасри, но после го освободи заради, както казаха водещи италиански министри, грешки и неточности в искането на МНС за ареста на либиеца. В програмата си „Пет минути“ журналистът Бруно Веспа заяви в края на януари, че „във всяка страна се вършат много мръсни неща в името на националната сигурност, в това число и се водят преговори с мъчители“. Това изказване незабавно беше разкритикувано от Синдикалния съюз на работниците в РАИ, както и от опозиционни членове на парламентарната комисия, надзираваща дейността на РАИ. Според синдиката на РАИ изказването на Веспа не е информация или журналистически анализ, присъщ на журналист на медията, а чиста пропаганда, която намирисва на режим, отбелязва АНСА. Според Сандро Ротуло, бивш журналист от РАИ, а сега отговарящ за информационните въпроси в опозиционната Демократическа партия, с изказването си Бруно Веспа се е превърнал в официален говорител на "Палацо Киджи" (сградата на италианския министерски съвет). Сенаторът Пепе Де Кристофаро от опозиционната формация „Съюз Зелени Левица“ заяви, че Италия се е превърнала в „режим, в който телевизионни водещи играят по свирката на правителството в програми по мярка, така че да защитават Мелони“. Критики дойдоха и от опозиционното „Движение 5 звезди“.

В отговор на тези обвинения Бруно Веспа каза, че политиците трябва да знаят, че във всяка страна правителства с всякаква политическа окраска извършват действия и операции в името на националната сигурност, които от морална гледна точка биха могли да се оспорят, припомня АНСА. Според Веспа опозиционните сили трябва да търсят отговори и от бившите италиански премиери Матео Ренци и Паоло Джентилони, по чието време беше договорено породилото полемика споразумение на Италия с Либия в областта на миграцията, сключено през 2017 г.  и подновявано на всеки три години. Според опозицията сделката, по силата на която Рим оказва подкрепа на либийската брегова охрана в борбата с незаконната миграция, води до това, че мигранти се озовават в затвори, като „Митига“ в Триполи, където според МНС Осама Алмасри ги е измъчвал и убивал. Опозиционери и неправителствени организации в Италия смятат, че Алмасри е бил освободен, за да не разкрива тъмните страни на договорката с Либия.

Заради полемиката иначе журналистът Бруно Веспа стана обект и на шеговити колажи в интернет. На един от тях се вижда Мелони, възседнала мотоциклет „Веспа“, който тя хвали като много удобен за нея. А на друг колаж Веспа е представен с прическата на Мелони.

Третата полемика, свързана с РАИ, е изборът на президент на медията. По времето на правителството на Марио Драги той и министърът му на икономиката Даниле Франко предложиха поста да се заеме от Маринела Солди. В миналото тя е заемала постове в телевизиите Ем Ти Ви и "Дискавъри", но и в частни компании с друг предмет на дейност. Солди беше петата жена, която стана президент на РАИ след Летиция Морати, Лучия Анунциата, Анна Мария Тарантола и Моника Маджони. Тя оглави РАИ през 2021 г., а през 2023 г. беше избрана и в административния съвет на Би Би Си за срок от три години, като тогава стана първата италианка, която е избрана в този орган на британската медия. През лятото на 2024 г. Солди обяви, че подава оставка по лични и професионални причини. Тя напусна поста в РАИ през август 2024 г. и временен президент тогава стана Роберто Серджо, генералният директор, който заедно с Джанпаоло Роси, делегирания управител на РАИ, дойдоха на власт в медията след идването на десницата на власт в Италия.

Миналата есен беше избран и нов административен съвет на РАИ, който на свой ред номинира Симона Аниес за нов президент на медийния холдинг, припомня изданието „Пост“. Аниес е на 57 години и е дъщеря на Биаджо Аниес, който е бил генерален директор на РАИ от 1982 до 1990 г. Аниес има подкрепата основно на десноцентристката партия „Форца Италия“, която е в управляващата коалиция. През годините Аниес е ръководела различни компании и е била част от административните съвети на различни институции, сред които и Института на италианската енциклопедия „Трекани“.

Номинацията на Аниес на президентския пост на РАИ трябваше да бъде утвърдена от две трети от членовете на парламентарната комисия, която отговаря за надзора на РАИ. Тя наброява 42 депутати и сенатори и е председателствана от сенаторката Барбара Флоридия от „Движение 5 звезди“, припомнят АНСА и „Пост“. От есента насам обаче опозицията, която възприема номинацията на Аниес като решение на управляващата десница, бойкотира заседанията на комисията. Така че изборът на Аниес не може да бъде утвърден. Но в светлината на полемиката около журналиста Бруно Веспа опозицията сега започна да настоява комисията да се събере спешно. Това заседание се очаква да бъде в седмиците след края на фестивала в Сан Ремо.

/ПТА/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:49 на 11.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация