ОБЗОР

site.btaПолемика около Ая Накамура и Едит Пиаф разпали дебатите във Франция за френската музикална (национална) идентичност

Полемика около Ая Накамура и Едит Пиаф разпали дебатите във Франция за френската музикална (национална) идентичност
Полемика около Ая Накамура и Едит Пиаф разпали дебатите във Франция за френската музикална (национална) идентичност
Париж, ежедневие, снимка: AP / Michel Euler

По време на предизборна кампания, в случая тази за евроизборите, всичко във Франция става повод за политическа битка. Предстоящото домакинство на Париж на Летните олимпийски игри също. След като в даден момент полемиката беше породена от (вече отпадналите за щастие) плановете на организаторите на домакинството да преместят временно букинистите от кейовете на река Сена, за да не пречат на церемонията по откриване на игрите, която ще се проведе там, сега нов повод за полемика стана самата церемония или по-точно планът, както се твърди, на президента Еманюел Макрон на нея да пее една точно определена френска певица, спечелила си световна слава.

До полемиката се стигна след като на 29 февруари сп. „Експрес“ съобщи, че 10 дни по-рано, на 19 февруари френската певица Ая Накамура е била на вечеря с президента Макрон, по време на която е бил повдигнат въпросът дали тя не би могла да изпее нещо на церемонията по откриването на Олимпийските игри. Станало дума и какво би изпяла Ая Накамура и тя споделила, че за нея най-значимата френска певица е Едит Пиаф. В крайна сметка се зародила идеята на церемонията Ая Накамура да изпее емблематичната песен на Едит Пиаф „La vie en rose“, твърди изданието. Новината, въпреки че все още не е потвърдена официално от френското президентство, породи дебати.

В миналото редица френски и чужди изпълнители са пели по различни поводи песни на Едит Пиаф. Сред тях са били Ив Монтан, Серж Генсбур, Мирей Матийо, Патрисия Каас, Иги Поп, Дона Съмър, Луис Армстронг.  Незабравимо остава също така затрогващото изпълнение на Мадона на „La vie en rose“ на 14 ноември 2015 г. по време на неин концерт в Стокхолм, ден след кървавите джихадистки атаки в Париж, при които бяха убити 130 души. Чрез изпълнението на култовата песен на Едит Пиаф, възпяваща „живота в розово“, кралицата на поп музиката изрази тогава почит към жертвите на атаките и съпричастност с целия френски народ, припомнят френски издания.

Така че защо сега Ая Накамура да не може да изпълни песен на Едит Пиаф по такъв тържествен повод, като откриването на Олимпийските игри в Париж, питат се Франс прес, Би Би Си, „Фигаро“, „Монд“, Бе Еф Ем Те Ве и редица други медии.

Коя е Ая Накамура

Ая Накамура е родена на 10 май през 1995 г. в  Бамако в Мали. Истинското й име е Ая Даниоко. Семейството й се премества от Мали във Франция още когато Ая е дете и тя отраства в градчето Олне су Боа в департамента Сен Дени близо до френската столица. Родителите й и предците на Ая са гриоти, известни още и като джели. Гриотите са  странстващи западноафрикански поети и певци, нещо като европейските бардове. Ето защо от много рано Ая е закърмена с музиката на предците си. След няколко години, през които планира да стане моден дизайнер, Ая решава в крайна сметка да се захване със занаята на предците си. За творчески псевдоним тя избира Ая Накамура. Втората част от това име идва от Хиро Накамура, един от героите от американския фантастичен сериал „Герои“, припомня специализираният сайт „Ен ер жи“.

Първи песни Ая създава отрано и ги пуска в социалните мрежи, където те се харесват, защото тя пее за любовта и отношенията между хората, а езикът, който използва в текстовете си, е езикът на младите от предградията. Следва музикално сътрудничество с Кристофер Генда, Демс,  Абу Дебийнг,  Градур, Фабейби – все композитори, рапъри, хипхопъри и певци от африкански произход. През декември 2015 г. Ая сключва договор с „Уорнър мюзик“. Но заради раждането на дъщеричката й Айша на следващата година тя отлага с една година издаването на първия си албум – “Journal intime”. През 2017 г. той се превръща в хит. Година по-късно издава втория си албум “Nakamura”, през 2021 г. издава третия си албум “Aya”, а преди една година излезе и четвъртият й студиен албум „DNK“. Междувременно Ая Накамура ражда втора дъщеря, замесва се и в скандал за взаимно домашно насилие с партньора си, заради което е осъдена, но всичко това не пречи на шеметната й музикална кариера във Франция и зад граница. Тази година тя спечели и най-престижното френско музикално отличие „Виктоар“ за най-добра френска изпълнителка. Стилът й е смесица от поп, ар енд би, рап, афробийт, зук.

През годините Ая Накамура се превръща в една от най-слушаните звезди в стрийминг плаформите с милиарди стриймвания на парчетата й. Мадона често пъти я споменава в постовете си в социалните мрежи, защото нейните деца, четири от които са осиновени от африканския континент, се оказват фенове на Ая Накамура.

Въпреки приноса на Ая Накамура към френската музикална индустрия, тя остава дълги години малийска гражданка и прави постъпки, за да получи френско гражданство едва през 2021 г.

Във Франция Ая Накамура е определяна дори като френска версия на американската певица Бионсе. Миналата година Ая дори беше набедена, че се опитва да засенчи американската си колежка, когато двете се оказаха с концерти в Париж на една и съща дата – 26 май. Тогава Бионсе пя на „Стад дьо Франс“, а Ая Накамура имаше три последователни концерта на 26, 27 и 28 май в зала „Акор Арена“ в Берси. Френската певица беше обвинена, че нарочно е избрала датата 26 май, за да подлее вода на Бионсе. Тя обаче поясни, че датите за нейните изяви са били насрочени преди концерта на Бионсе и се пошегува, че „Бионсе е тази, която се опитва да води война с нея“, припомня френското издание на „Хъфингтън пост“.

Защо има полемика заради Ая Накамура

През годините въпреки огромните се музикални успехи Ая Накамура, която, както припомня Франс прес, има близо 1,3 милиарда последователи в „Екс“ и близо 4 милиона последователи в „Инстаграм“, далеч не се радва на ласкаво отношение от страна на всички французи. Критикувана е най-вече заради текстовете й, в които има пофренчени чуждици, жаргонни думи и думи с преобърнати наопаки срички. Всичко това се използва от младежите във Франция, и то не само от тези в работническите и проблемни квартали. Певицата е обвинявана дори, че не пее на френски, че текстовете й са неразбираеми. Някои сайтове като ohlalafrenchcourse.fr  дори правят лингвистичен разбор на емблематични нейни парчета, за да улеснят разбирането на текстовете. В други случаи самата Ая Накамура разяснява какво означава тази или онази дума или израз в някое от парчетата й.

Ето защо, когато се появи информацията, че Ая Накамура ще пее песен на Едит Пиаф, недоволството в определени среди във Франция изригна. Според проучване на социологическата агенция „Одокса“ за радио Ер Те Ел и за сайта „Винмакс“, цитирано от медиите „Миди Либр“ и „Франс енфо“ 63 процента от анкетираните не искат Ая Накамура да пее на откриването на Олимпийските игри в Париж. А 73 процента от анкетираните направо казват, че не смятат, че тази певица представлява идентичността и духа на Франция. В друго допитване на агенция „Елаб“ за телевизия Бе Еф Ем 49 процента от анкетираните са против идеята Ая Накамура да пее на откриването на Олимпийските игри, а едва 21 процента смятат, че това е добра идея. Трето допитване на института „ЮГав“, цитирано от в. „Фигаро“, показа, че 19 процента от анкетираните искат Давид Гета да участва в церемонията по откриването на игрите. Седемнайсет процента са за Флоран Пани, 15 процента - за „Дафт Пънк“,  13 процента - за Виане, 12 процента - за Милен Фармер. Ая Накамура получава едва 6 процента в тази анкета.

Според френски издания против идеята за гостуването на Ая Накамура на откриването на Олимпийските игри в Париж са основно последователи на крайнодесни формации във Франция. От мисълта, че чернокожата Ая Накамура би могла да пее песен на иконата на френския шансон Едит Пиаф на крайната десница във Франция й настръхва косата, отбелязва Франс прес. Така например племенницата на Марин Льо Пен, лидерката на крайнодясната партия „Национален сбор“ – Марион Марешал Льо Пен, която се присъедини към крайнодясната партия „Реконкиста“ на Ерик Земур, директно заяви, че Ая Накамура не пее на френски, припомня Бе Еф Ем Те Ве. Депутатът от „Национален сбор“ Себастиан Шьону също изрази несъгласие с езика, който използва Ая Накамура в песните си и директно попита дали например на френската министърка на спорта и образованието Амели Удеа-Кастера би й се понравило децата й да говорят именно на жаргона на  певицата, съобщава „Се нюз“. В средата на март по време на митинг за евроизборите на „Реконкиста“ в Париж беше споменат казусът с Ая Накамура и само при произнасяне на името й събралото се множество избухна в освирквания и дюдюкания. Пак по същото време крайнодясната група „Ле натиф“ (в превод от френски „кореняците“) постна в социалните мрежи снимка на лозунг, разпънат от десетина от членовете й на брега на Сена в Париж, на който се четеше: „Няма начин, Ая, тук е Париж, не е пазарът в Бамако“, припомня Франс прес. Този протестен надпис дори се подиграваше с текста на един от хитовете на Ая Накамура „Djadja“, видеото към което е гледано 950 милиона пъти в „ЮТюб“ и в чийто припев фигурира именно фразата „Няма начин“. А Жерар Ларше, председател на консервативната десница „Републиканците“ в Сената, коментира, че изборът на Макрон да покани Ая Накамура да пее песен на Едит Пиаф на откриването на Олимпийските игри е смущаващ, нищо че той все още няма официално потвърждение. Ларше директно разкритикува и сексуалния подтекст в някои от песните на Ая Накамура, съобщава Бе Еф Ем Те Ве.

Всички тези нападки потресоха организаторите на Олимпийските игри, които заявиха, че са шокирани от расистките атаки срещу певицата и й засвидетелстваха пълна подкрепа, предаде Франс прес. Министърката на спорта и на образованието Удеа-Кастера също изрази подкрепа за Ая Накамура и й препоръча „да не й пука изобщо“. Министърката на културата Рашида Дати разкритикува също нападките срещу певицата и заяви, че атаките срещу един творец са неприемливи и са престъпление. Тя допълни, че има хора, които използват всеки претекст, за да отправят расистки нападки, съобщава Бе Еф Ем Те Ве.

На страната на певицата застанаха нейни млади колеги, като певецът Даджу и певицата Неж. По-утвърдени имена във френската музика, като Патрик Брюел и Бенжамен Биоле, също защитиха Ая Накамура. Първият каза, че ще бъде очарован, ако тя изпълни песен на Едит Пиаф, а вторият допълни, че ако Ая Накамура пее парче на Едит Пиаф, това може да се превърне в нещо красиво, пише „Фигаро“.

Сценографът на церемонията по откриването на Олимпийските игри – Тома Жьоли също заяви, че е дълбоко потресен от расизма, на който сега става жертва Ая Накамура. Без да потвърждава участието на певицата в церемонията, той обеща всички церемонии на игрите да се „издигнат отвъд всяка форма на дискриминация“. „Франция чрез мозайка от таланти ще отпразнува красотата и богатството на многообразието си“, добави Жьоли, цитиран от Бе Еф Ем Те Ве.

Адвокатът на Ая Накамура Кари Себиат заяви, че става дума за една недостойна и напълно отвратителна полемика и не изключи съдебни действия от страна на клиентката си заради всички нападки срещу нея. „Аз като адвокат, смятам, че съдебните действия биха били напълно уместни и оправдани“, каза той. Адвокатът припомни, че думите и действията срещу Ая Накамура попадат под тежестта на закона. „Във всичко това се вижда ясно една провокация към дискриминация и дори към насилие. Расисткият характер на тези думи е доста очевиден“, добави той.

Самата Ая Накамура обаче не се остави други да я бранят и също надигна глас срещу хулителите си. В гневен пост в „Екс“ тя обвини онези, които я критикуват в расизъм. „Превръщам се в тема номер едно в държавата и от това се чувствате зле. Дължа ли ви нещо? Нищо“, заяви тя, намеквайки, че никой не може да я критикува, защото тя е постигнала всичко сама. После добави, че хулителите й може и да не са творци, за да преценят нейното творчество, но със сигурност не са глухи, намеквайки, че всеки може да си даде сметка за певческите й заложби. В друг пост в „Екс“ Ая Накамура благодари на поддръжниците си и заяви, че тя самата чувства, че е помогнала на хората да преоткрият Едит Пиаф и че има усещането, че Едит Пияф се е превъплътила в нея, предаде Бе Еф Ем Те Ве.

Относно нападките на крайнодесните и консервативните срещу Ая Накамура депутатът от радикалната левица „Непокорна Франция“ Антоан Ломан заяви: „Те претендират, че обичат страната си, но искат да изключат от нея най-слушаната франкофонска певица в света след Едит Пиаф. Човек не може да е едновременно расист и патриот във Франция“, заяви той, цитиран от Франс прес.

Според Карол Боанет,  главна редакторка на френкото културно издание „Лез Енрокюптибл“, полемиката относно Ая Накамура е тръгнала от „една мухлясала Франция, но не тя ще решава какво ще се случва“. Боане изрази надежда, че  певицата ще се изяви на откриването на Олимпийските игри, предаде Франс прес.

Според Боане критиците на езика от песните на Ая Накамура забравят, че някои песни на „Бийтълс“ или на „Полис“ също съдържат елементарни рефрени. „Ая Накамура измисли един език, който е невероятен. Тя има страхотни хитове. Франция трябва да се гордее, че има творец като нея, известен по света“, допълва Боане.

Самата Ая Накамура преди време заяви, че е важно хората да приемат културата на другите и че самата тя има „двойна култура“ – малийската и френската. Според Франс прес текстовете на песните на Ая Накамура смесват език и образи, идващи от четирите краища на света. „Откога човек престава да слуша песни, чийто текст не разбира“, пита по същата тема и „Радио Франс“, заставайки също срещу расистките нападки срещу певицата от малийски произход.

А френското издание на сайта „Слейт“ и френският сайт Ве Ес Де правят паралел между Едит Пиаф и Ая Накамура.  И двете певици имат много по-общо, отколкото предполагат например крайнодесните. Те са от имигрантски произход.  На онези от дясното политическо пространство, привърженици на тезата за французите кореняци, въплъщаващи френската идентичност, може да се припомни, че бабата по майчина линия на Едит Пиаф е Ема Саид Бен Мохамад, циркова артистка и певица, с творчески псевдоним Айша. Тя е дете от смесен брак на италианка и представител на една от общностите от Магреба (кабилец или бербер, според различните версии). И Едит Пиаф, и Ая Накамура са познали планетарен успех благодарение на музиката си. Но в началото на кариерата си и двете не са се вписвали в общоприетите стандарти на френското общество. Техните песни, съдържащи  разговорния език на тяхната епоха, докосват с простички и директни думи аудиторията, отбелязва френското издание на „Слейт“.  Цялата полемика около Ая Накамура сега напомня за това, че във Франция има проблем с асимилацията и интеграцията на потомците на мигранти. Но този проблем не се дължи на самите потомци, колкото на неспособността на някои французи да приемат дори идеята, че потомците на имигрантите са французи, отбелязва изданието.

Според изданието „Атлантико“ населението във Франция е съставено от 10,3 процента имигранти, 10,9 процента потомци на имигранти от второ поколение и 10,2 процента потомци на имигранти от трето поколение. Това означава, че имигрантите и техните потомци съставляват 31 процента от населението на Франция, което прави общо над 20 милиона души, допълва изданието, като се позовава на данни на Френския национален институт за статистически и икономически изследвания.

Не само Ая Накамура в последно време се сблъска с критиките на сънародниците си във връзка с въплъщението на френската идентичност. През декември 20-годишната Ев Жил беше избрана за Мис Франция. Тя е  дете на математици, самата тя учи приложна информатика и математика в университета в Лил. По майчина линия Ев Жил е от остров Реюнион, който е френска отвъдморска територия.  Веднага след избирането й за „Мис Франция“ Ев Жил стана обект на кибертормоз. В социалните мрежи „Екс“ и „Тик Ток“ тя беше нападната, че е прекалено слаба, че е дребна, но най-вече критиките бяха насочени срещу късата й коса, която навеждала на мисълта, че тя е символ на едно натрапвано на обществеността размиването на границите между половете и полово многообразие. Тази вълна от кибертормоз, изляла се над „Мис Франция“, накара редица медии да припомнят, че в страната кибертормозът е наказуем от закона с до 2 години затвор и глоба до 30 000 евро, пише „Радио Франс“ Затворът може да стане 3 години, а глобата 45 000 евро в случай на кибертормоз срещу непълнолетен.

Извън пределите на Франция в САЩ тези дни цветнокожата певица Бионсе също беше засипана от критики заради това, че е дръзнала да дебютира в един „бял“ жанр -  този на кънтрито. В съседката на Франция – Италия, всеки път, когато певецът Мамуд, който е италианец с египетски корени, издаде нов хит, или спечели фестивала в Сан Ремо и класира по този начин страната си на „Евровизия“, потичат критики, че песните му не са въплъщение на духа на Италия, че в тях има нотки на ориента, че текстовете им са неразбираеми за кореняците италианци, че самото произношение на Мамуд не се разбира. А в другата съседка на Франция – Великобритания, от 2026 г. в продължение на 18 месеца на площад „Трафалгар“ ще се издига статуя на американската цветнокожа скулптурка Шабалала Селф. Творбата, наречена „Дамата в синьо“ ще представи колективен образ на лондончанката, която напредва с големи стъпки, с амбиция и решимост към бъдещето. С една малка подробност, че „жената в синьо“ е чернокожа дама, облечена със синя рокля, отбелязва „Фигаро“. Статуята ще се издига на така наречения четвърти пиедестал на „Трафалгар“, на който от 1999 г. съвременни творци, избрани от лондонската община, излагат своите произведения. Творбата е вдъхновена от обикновената лондончанка, а не от някои, който трябва да бъде обожаван, или пък от историческа фигура, разказва Шабалала Селф. Но отсега се очертава полемика, защото имаше призиви на това място на площада да се издигне скулптура, представляваща покойната кралица Елизабет Втора, възприемана десетилетия наред за въплъщение на духа на класическата британка, отбелязва „Дейли мейл“.

А ако трябва да се върнем към полемиката около Ая Накамура миналия петък след сигнал от страна на Международната лига срещу расизма и антисемитизма прокуратурата в Париж започна разследване заради атаките срещу френската певица от малийски произход, съобщават Франс прес и „Монд“. Разследването е поверено на звеното за борба с онлайн проявите на омраза.

 

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:23 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация