site.btaС над 36,7 млн. лева се финансира работата с деца и ученици от уязвими групи, каза зам.-министърът в оставка Емилия Лазарова

С над 36,7 млн. лева се финансира работата с деца и ученици от уязвими групи, каза зам.-министърът в оставка Емилия Лазарова
С над 36,7 млн. лева се финансира работата с деца и ученици от уязвими групи, каза зам.-министърът в оставка Емилия Лазарова
Зам.-министърът на образованието и науката в оставка Емилия Лазарова присъства на откриването на научно-практическа конференция “Образователно и социално включване на уязвими групи“. Снимка: МОН

“Над 36,7 млн. лева са предоставени от бюджета на МОН за работа с деца и ученици от уязвими групи през тази учебна година.” Това каза заместник-министърът на образованието и науката в оставка Емилия Лазарова при откриването на научно-практическа конференция “Образователно и социално включване на уязвими групи“, съобщават от Министерството на образованието и науката (МОН).

По думите ѝ този ресурс расте през годините, за да бъдат подкрепени образователните институции с допълнителни средства за възнаграждения за служители, включени в екипите за обхват в образователната система на деца и ученици; за заплащане на допълнителни учебни часове по български език, както и за персонал, ангажиран с предотвратяване на риска от отпадане от образователната система.

Зам.-министърът в оставка отбеляза, че това е само една от последователните политики в областта на приобщаващото образование и образователната интеграция. С нови изменения на Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование от 2023 г. целево се осигуряват средства за назначаване на образователни медиатори, социални работници или помощници на учителя.

“Целта ни е децата да бъдат не само включени в процеса, а и да останат трайно приобщени в детските градини и училищата“, каза зам.-министърът в оставка Емилия Лазарова. Тя уточни, че работата на създадения Механизъм за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици, дава добри резултати, но това е и постоянен процес, който продължава и след връщането им в образователната система.

От образователното ведомство добавят, че в посока на приобщаване и интеграция на децата от уязвими групи са и два нови проекта, финансирани по програма “Образование“ – 2021-2027, съфинансирана от ЕС.

Над 75 000 родители и деца в градини и яслени групи ще получат подкрепа по проект “Силен старт“, посочи зам.-министърът. Още на ниво градина или ясла децата ще бъдат включвани в допълнителни обучения, занимания по интереси, спортни занимания, дейности, свързани с опазване на природата и др. Друг важен момент ще бъде интензивното взаимодействие с родителите, за да се постигне пълноценно участие на децата в образователния процес, отбелязват от МОН.

Проект “Успех за теб“, който стартира по-рано и е фокусиран основно върху ученици от първи до седми клас, предвижда дейности за обща подкрепа за личностно развитие на учениците в риск от отпадане. Предвиждат се и обучения по български език и литература, за да се представят учениците успешно на националните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити. От МОН добавят, че по проекта се осигурява подкрепа от образователни медиатори и социални работници, и се работи за кариерното ориентиране на учениците.

В рамките на форума директорът на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ) - Лало Каменов, представи изпълнението на проект “Изграждане на капацитет за образователно и социално включване“, финансиран по програма “Mестно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи“ по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Той е реализиран съвместно с партньори от Софийския университет “Св. Климент Охридски“. В рамките на проекта са подготвени експерти, които са обучили образователни медиатори, непедагогически персонал и общински служители.

На събитието партньори на ЦОИДУЕМ от Норвегия, Румъния, Словакия, Португалия, както и от българския център “Амалипе“, и Тръст за социална алтернатива, представиха модели за образователно и социално включване на уязвими групи, както и добри практики в интеграцията на ромите.

От МОН допълват, че сред участниците в конференцията са: зам.-министърът на образованието и науката в оставка Наталия Митева; директорът на дирекция “Вътрешни европейски програми“ Мария Вълова; представители на Изпълнителна агенция (ИА) “Програма Образование“; общини и институции, ангажирани със социалното включване.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:51 на 25.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация