site.btaСиндикатът "Образование" направи национално изследване за политиката за възпитание и формиране на ценностната система у децата и учениците


Синдикатът "Образование" към КТ "Подкрепа" направи национално изследване относно политиката за възпитание и формиране на ценностната система у децата и учениците. Министерството на образованието и науката (МОН) прие стратегия за възпитание, а следващата стъпка е въвеждането на отделни учебни предмети, свързани с тази тема, като един от тях е "Добродетели и религия". Според синдиката българската образователна система трябва не само да изгражда у децата знания и умения, но и да ги възпитава като добри и отговорни хора, тъй като добротата се формира чрез възпитание, се казва в позиция от учителската организация.
В българската образователна история е имало подобни предмети - като „Вероучение“, „Гражданско учение“, „Отечествено възпитание“ и други, припомнят от Синдиката "Образование", с председател д-р Юлиян Петров.
В изследването на синдиката са участвали 6358 души, сред които педагогически специалисти (61,8%), педагогически специалисти с ръководни функции (4,4%), непедагогически специалисти (4,4%), родители (17,1%), ученици (0,7%) и други заинтересовани лица (11,6%).
Възрастовото разпределение показва, че най-голям дял имат респондентите между 45 и 55 години (31,1%), следвани от групите 35-45 години (21,3%) и 55-60 години (18,8%).
На въпроса дали одобряват въвеждането на задължителен учебен предмет „Добродетели и религия“ в учебната програма на българските училища, 80,2% от анкетираните отговарят положително. 10,4% са против тази идея, докато 9,3% не могат да преценят. Това ясно показва силната обществена подкрепа за интегриране на нравствени и религиозни ценности в образователната система, отбелязват от синдиката.
Относно нивото на възпитание и формиране на ценностна система в българското училище, само 24,1% смятат, че образователната система се справя с възпитателния компонент. Останалите са категорични, че възпитанието не е приоритет и се неглижира. Това отразява значително недоволство от съществуващата практика и подчертава необходимостта от специално внимание към възпитанието в училището.
По въпроса за записа в Конституцията на Република България, в който източноправославната религия е определена като традиционна, а не официална, мненията са разнопосочни. 37,7% не одобряват този запис, докато 26,6% го смятат за добър. 35,7% от респондентите не могат да преценят. Тези резултати показват липса на категорично обществено мнение по въпроса.
На въпроса дали образователната система в България трябва да формира не само успешни и компетентни, но и добри хора, 97,6% от анкетираните отговарят утвърдително.
Едва 0,6% смятат, че добротата е несъвместима с успеха, а 1,8% не могат да преценят.
Безспорният консенсус по този въпрос подчертава разбирането, че нравственото възпитание е неразделна част от образованието и личностното развитие.
Относно ролята на Българската православна църква в преподаването на християнските добродетели сред учениците, 76,1% от респондентите смятат, че тя трябва да бъде по-активна. 10,9% са на противоположното мнение, а 13% не могат да преценят. Очевидно е, че значителна част от обществото вижда в Църквата важен морален ориентир и очаква тя да играе по-активна роля в изграждането на ценностите на младите поколения.
На въпроса дали възраждането на вярата и духовните ценности ще допринесе за изграждането на истинска ценностна система у бъдещите граждани на България и света, 85,2% от респондентите отговарят положително, а само 7,6% не са съгласни. Тези резултати показват, че преобладаващото мнение в обществото е, че духовността играе ключова роля в личностното развитие и социалната стабилност.
Националното изследване визира обществен консенсус и желание за активизиране на възпитанието в образователната система и формирането на непреходни духовни ценности.
Безспорната подкрепа за въвеждане и преподаване на добродетели и религия свидетелства за потребността от стабилна нравствена основа в образователната система.
Данните също така подчертават тревогата относно липсата на адекватна ценностна ориентация сред учениците и очакванията за по-активна роля на Българската православна църква в този процес.
Според друго изследване на Синдиката "Образование", 87,4% от запитаните учители, родители и заинтересовани са за въвеждане на оценка за дисциплина. 92,1% пък са за това да се спази забраната за телефоните в клас, като част от спазване на училищния правилник, се казва в позицията на учителския синдикат.
Както писа БТА преди два месеца, Синдикатът "Образование" настоява да се въведе оценка за дисциплина на учениците, като това може да стане чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО). Това каза тогава за БТА председателят на Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа" д-р Юлиян Петров.
За пореден път от синдикалната организация настояват да има оценка за дисциплина на учениците. "За да стане това, трябва да се промени ЗПУО, защото министърът на образованието и науката, който и да е той, няма да посмее да направи това чрез наредба", обясни тогава д-р Юлиян Петров.
/ВБ/
news.modal.header
news.modal.text