site.btaЗапочва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в пети-седми клас

Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в пети-седми клас
Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в пети-седми клас
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев (вляво) откри конференция, която е част от международния проект "Укрепване на капацитета на България и Румъния за реформи в учебните програми". Снимка: Никола Узунов/БТА

Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в пети-седми клас с участието на България и Румъния, и с подкрепата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). В рамките на тази начална фаза експерти от Министерството на образованието и науката (МОН), синдикални и работодателски организации, директори и учители ще набележат основните приоритети в разработването, прилагането, мониторинга и оценката на учебните програми, съобщи пресцентърът на МОН.

"Публикували сме концепция за промяна на учебните програми и имаме ясна визия за тяхното количествено изменение, но по-важна е качествената промяна", каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриването на дискусията. Според него правилният подход е да се започне с широко обсъждане на концепцията. "Ако постигнем консенсус, можем да имаме по-големи гаранции, че тя ще се реализира", подчерта министър Вълчев.

Проектът "Укрепване на капацитета на България и Румъния за реформи в учебните програми“ се изпълнява от ОИСР чрез инструмента за техническа подкрепа на Европейския съюз (ЕС) и в партньорство с Главна дирекция "Реформа" на Европейската комисия (ЕК), и е с продължителност от 30 месеца.

Поздравявам Ви за тази решителна стъпка - да направите заедно с Румъния реформа в учебните програми. Това каза в своето приветствие до участниците във форума Натали Берже, директор за подкрепа на реформите на държавите членки, в Дирекцията за техническа подкрепа в работната група за реформи и инвестиции към ЕК. Тя подчерта, че това са ключови промени за бъдещето, които ще подобрят обучението на учениците. Натали Берже изрази подкрепа и за възприемането на компетентностния модел, който е в основата на личния, социалния и професионален успех. С нашия инструмент за техническа помощ можем да подпомогнем България и Румъния в различни проекти и сме убедени, че това партньорство ще бъде много успешно, каза Берже.

Според Паоло Сантяго, ръководител на отдела за консултации и прилагане на политиката в Дирекцията „Образование и умения“ в ОИСР,  новият дизайн на учебните програми в България и Румъния е насочен към това всички ученици да развият знанията и уменията, от които се нуждаят. Той открои значението на интегрираното знание и връзките между отделните дисциплини. Тази реалност трябва да бъде отразена в учебните програми, за да се справим с предизвикателствата в променящия се и дигитализиращ се свят, каза представителят на ОИСР. 

По думите на Богдан Кристеску, заместник-министър на образованието на Румъния, двете държави се срещат с еднакви предизвикателства и имат шанс да обменят опит. Според него образователната среда се променя постоянно и благодарение на реформите, които се предприемат, ще се постигнат много добри резултати.

В рамките на първия етап на проекта представители ОИСР, МОН, синдикални и работодателски организации, директори и учители ще набележат основните приоритети в разработването, прилагането, мониторинга и оценката на учебните програми.

Целта е те да станат компетентностно ориентирани и да дадат рамка на уменията, които трябва да овладеят учениците по съответния учебен предмет. Друга важна задача е изграждането на мрежи от учители, които използват нови методи, подходи и ресурси, свързани с нов начин на структурирани учебни програми. Освен на реформата в учебните програми, проектът залага и на разработването на ресурси за преподавателите и нови подходи за оценяване. 

Днешната конференция беше част от консултациите на екипа на ОИСР с ключови заинтересовани страни, свързани с образованието. В рамките на няколко дни бяха организирани и други работни срещи с  директори на училища в София, с експерти, преподаватели и с представители на институции, отбелязват от МОН.

Във форума участваха също заместник-министрите на образованието и науката - Наталия Митева и д-р Емилия Лазарова, директори на дирекции в МОН, директори на училища, учители, представители на граждански организации и други.

Както БТА писа по-рано днес, пред журналисти на форума министър Красимир Вълчев представи подготвяните промени в образователната ни система. Има идея математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища и това ще позволи те да обучават едни и същи ученици до 12-и клас. Те ще имат допълнителен прием след седми клас, но тези ученици, които са започнали да учат от пети клас в математическите гимназии, ще могат да продължат до 12-и клас. Това се налага, защото една част от тях в момента учат от пети до седми клас, но след това не успяват да продължат, въпреки че имат високи математически способности, защото общият прием е такъв, че могат да бъдат изпреварени от други ученици, които имат по-високи резултати по български език. Колкото и да увеличат тежестта на математиката в балообразуващата оценка, има риск някои математически таланти да отпаднат от математически гимназии, което е нежелано, каза министър Вълчев.

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:48 на 10.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация