Сдружение „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“ – Прессъобщение

site.btaСдружение „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“: Държавата продължава да дължи над 850 млн. лв. на БДЖ за закупуване на нов подвижен състав

Сдружение „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“: Държавата продължава да дължи над 850 млн. лв. на БДЖ за закупуване на нов подвижен състав
Сдружение „Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт“: Държавата продължава да дължи над 850 млн. лв. на БДЖ за закупуване на нов подвижен състав

Граждани настояват средства за покриване на тази сума да се предвидят в бюджет 2025

Граждани сигнализират, че държавата продължава да дължи над 850 млн. лв. на БДЖ Пътнически превози за закупуване на нов подвижен състав. Това е било договорено още през 2009 г. при подписването на 15 годишния договор за обществена услуга между правителството и Български Държавни Железници. Предвидената обща сума е била 1,124 млрд. лв., а голямата част от тези средства и към ден днешен не са предоставени.

Темата на няколко пъти е повдигана в публичното пространство, но без съществен успех. Това става през 2013 г. от КНСБ, през 2016 от депутати от тогавашния Реформаторски блок, както и през 2019 г. от редови служители на железницата при срещи с тогавашния министър на транспорта, а сега – министър-председател - Росен Желязков.

Георги Статков от ГИ за обществен и релсов транспорт посочва, че всички пътници, които се оплакват от липсата на вагони и локомотиви или окаяното им състояние, трябва да насочат своето недоволство към принципала на БДЖ, а именно – министерството на транспорта и съобщенията и към министерството на финансите. 

„Няма как да има изискване за качество на жп услугата при неизпълнен ангажимент за осигуряване на финансиране за закупуване на подвижен състав от страна на държавата като възложител по договора за обществена услуга с БДЖ“, посочва още Статков.

От сдружението припомнят, че за периода 2009 - 2024 г. са закупени 30 турски спални вагона на стойност 62,7 млн. лв., както и 25 локомотива „Сименс“ на стойност 209 млн. лв.  Първите 15 локомотиви Сименс, закупени през 2020 г. са на цена от 100 млн. лв.[1] Втората партида от 10 локомотива, закупени през 2023 г. е на цена 109 млн. лв.[2] 

(това прави ОБЩО 271,7 МЛН. ЛВ. ИЛИ ЕДВА ОКОЛО 1/4 ОТ ЗАПИСАНИТЕ В ДОГОВОРА ЗА ОБЩЕСТВЕНА УСЛУГА 1,124 МЛРД. ЛВ.)

Останалите 852,3 млн. лв. все още чакат финансовия министър, министърът на транспорта и Народното събрание да вземат отношение! 

Гражданите са пресметнали, че за тази сума към днешна дата биха могли да се закупят 71 чисто нови локомотиви от вида на вече закупените в България 25 броя или цели 376 чисто нови пътнически вагони (по усреднени за ЕС цени)! При положение, че общият брой на локомотивите, с които оперира БДЖ ПП е около 100 бр., а броят пътнически вагони в експлоатация е 391 (по данни от 2021-2 г.) [3], това би означавало подмяна на значителна част от подвижния състав на държавната железница! 

Статков допълва, че ако БДЖ бяха частно дружество или щяха да са си заминали от България, или щяха да са осъдили държавата и да дължим огромни неустойки! „ИЗЛИЗА, ЧЕ БДЖ СА ЕДИН ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ КРЕДИТОРИ НА ДЪРЖАВАТА В ПОСЛЕДНИТЕ ДЕСЕТИЛЕТИЯ“ – коментира той.

„Явно никой не се впечатлява, че поради фактическото неизпълнение на договора от страна на държавата, БДЖ влизат в надпреварата за предстоящият нов Договор за обществена услуга на куц крак, а може би и това е била целта на занятието – коментира Статков – една съсипана железница, която да не може да бъде конкурентоспособна.“ 

Ако частен оператор спечели търга и вземе очакваните нови влакове, закупени по ПВУ, БДЖ ще бъдат изправени пред колапс – заради липсата на нов подвижен състав и невъзможността за поддържане на съществуващия. 

От Сдружението обръщат внимание, че закупените германски вагони втора ръка не попадат в графата „нов подвижен състав“.

Гражданите очакват незабавни действия на министъра на транспорта Гроздан Караджов за създаването на план – как тази сума да бъде покрита, както и предвиждането на нови средства за това в държавния бюджет за настоящата година!

Прилагат и отговорите от министър Ивайло Московски от 2016 г. 

 
[1] https://www.mediapool.bg/bdzh-veche-ima-15-novi-umni-lokomotiva-smartron-za-100-mln-lv-news329402.html  
[2] https://money.bg/techno/bdzh-kupuva-novi-elektricheski-lokomotivi-na-siemens-za-nad-90-miliona-leva.html  
[3] https://parliament.bg/pub/PK/420959154-06-19.pdf  

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:48 на 10.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация