site.bta"Някъде" представя само пейзажи от български класици
EZ 16:26:01 26-01-2022
AK1620EZ.006
Култура - изкуство - проект
"Някъде" представя само пейзажи от български класици
София, 26 януари /БТА/
"Някъде" представя само пейзажи от български класици, сред които Дечко Узунов, Борис Денев, Николай Абрашев, Александър Петров - Лавандулата, Иван Табаков, Христо Йончев - Крискарец, Давид Перец, Рафаел Михайлов и Иван Христов. Изложбата продължава от 29 януари до 19 февруари, съобщават от галерия "Лоранъ" - домакин на събитието.
По думите им "Някъде" е неопределено място, което вдъхновява авторите да го открият, съпреживеят, изобразят и обобщят в художествени образи с пластически средства.
"Особен и нетрадиционен за Борис Денев е есенен пейзаж от 30-те години на 30-и век. Силното напластяване с шпакла на живописна материя ни въвежда във въображаемо пространство, което по своя характер напомня цветен вихър. При внимателно вглеждане в петната, откриваме малка пътечка, която се губи в каменисти чукари и пропасти. Сред тях различаваме пастир, който превежда кози през планинска пътека. Липсата на дълбочина и въздушно изсветляване на цвета сплесква плановете на картината в декоративно пространство, което ни препраща към абстракцията", разказват кураторката Марияна Аврамова.
Картината "Венеция" на Дечко Узунов е от 1962 г. "Творбата е интересна не само с композиционното си решение, но и с това, че буди интерес, когато е показана през 60-те години в обща художествена изложба. Тогава, с още няколко произведения приковават вниманието на публиката с модерния си художествен изказ и бележат раздялата с нормативната естетика и тематика", посочва Аврамова.
По думите й за първи път в експозиция влиза творбата "Кафене" на Николай Абрашев с разпознаваемия му стил от 30-те години. Авторът е вкарал есенния мотив и заедно с комбинацията на права и обратна перспектива създава непринудено и раздвижено пространство.
"Картината на друг живописец Александър Петров-Лавандулата извежда светлината и изпепеляващото слънце в предния план, за да ги противопостави на тъмното небе в ориенталския си пейзаж от гр. Хива от 60-те години. Неправилните линии и тяхното криволичене към убежните точки допълват неспокойствието на маркираните азиатски обекти", отбелязва Аврамова. /ДД/
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text