site.btaБлизо 17,5 млн. лв. ще бъдат инвестирани по програмата "Образование" за мерки в подкрепа на училища от райони с деца от уязвими групи
Близо 17,5 млн. лв. ще бъдат инвестирани по програмата "Образование" за ефективното функциониране на Механизма по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков на среща в парламента с над 70 учители и директори от райони с голяма концентрация на деца от уязвими групи. Дискусията бе инициирана от Комисията по образованието и науката в Народното събрание, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
По програмата "Образование" ще бъдат инвестирани и над 65 млн. лв. за ограмотяване на възрастни, стана известно по време на срещата. По думите на министъра това също е мярка, която да мотивира повече семейства да осъзнаят нуждата от по-добро образование и да промени отношението към училището, което ще рефлектира и в техните деца.
"Искам да благодаря и на тези над 13 000 специалисти и експерти, които се включват в групите по Механизма за обхват и приобщаване на децата към училищното и предучилищното образование", каза проф. Цоков. Той сподели, че голяма част от проблемите, които учителите представят в днешната среща, са същите, които са констатирани при негови посещения на училища в такива райони през последните месеци. "Много е важно да променим усещането на учителите и те да не се чувстват сами в тази ежедневна борба в задържането на децата в клас", подчерта министърът. По думите му МОН е готово да се обсъждат и инициират всякакви промени в работата, за да се подобрят условията за специалистите и да се постигат по-добри и по-трайни резултати, но в целия процес е изключително важна ролята на родителите и семействата.
По време на срещата учители и директори споделиха, че често разговарят помежду си, но не са сигурни кога гласът им стига до институциите и затова са обнадеждени от поставянето на проблема в Народното събрание. Според тях нямат достатъчно инструменти за реакция при тежки случаи, а проблемът с езиковата подготовка на постъпващите деца от уязвими групи в образователната система продължава да е основен. Според тях е нужна и по-добра координация между институциите и взимане на решения за нормативни промени, основани на опита и практиката на хората, които работят на терен.
Към началото на учебната 2023/2024 година коефициентът на обхванатите деца и ученици е 94,16, а върнатите (след отпадане и новозаписани) от екипите за обхват деца и ученици са 9905.
В днешната среща участие взеха народните представители: Красимир Вълчев, Бюнямин Хасан, Деница Сачева, Ирена Анастасова, Медиха Мехмед-Хамза, Илиана Жекова и други.
Както БТА писа, през тези осем месеца, в които нашият политически екип работи в Министерството на образованието и науката (МОН), попаднахме в края на изпълнението на Оперативната програма (ОП) "Наука и образование за интелигентен растеж", свързана с изпълнението на много важни за образованието проекти. Договорените средства по тази програма до края на миналата календарна година са 1 407 251 237 лева. Неусвоените средства по тази програма са само 0,06 процента от общия й бюджет, което е един добър резултат, дължащ се на много упоритата работа през последните месеци - от лятото и есента, и до края на годината, защото някои от проектите бяха забавени заради пандемията от КОВИД-19. Това каза преди седмица министърът на образованието и науката Галин Цоков на заседанието на Комисията за контрол върху управлението на средствата от европейските фондове в парламента.
/ХТ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text