site.btaЯпонското промишлено производство нараства, но слабите перспективи за растеж и спадът на продажбите на дребно оказват натиск върху икономиката

Японското промишлено производство нараства, но слабите перспективи за растеж и спадът на продажбите на дребно оказват натиск върху икономиката
Японското промишлено производство нараства, но слабите перспективи за растеж и спадът на продажбите на дребно оказват натиск върху икономиката
Снимка: AP/Shuji Kajiyama

Промишленото производство в Япония е нараснало с по-добър от очаквания темп, но спадът на продажбите на дребно и очакваното от производителите забавяне на производството в краткосрочен план оказват допълнителен натиск върху икономика, която се сблъсква с външни рискове, предаде Ройтерс.

Японските компании са все по-обезпокоени, че протекционистичната политика на американския президент Доналд Тръмп ще доведе до по-широк глобален спад, като автомобилостроителите се подготвят за влиянието на американските мита. 

Промишленото производство се е увеличило с 2,5 на сто през февруари спрямо предходния месец, когато е спаднало с 1,1 на сто и е било над средната пазарна прогноза за растеж с 2,3 на сто, сочат данните на министерството на икономиката, търговията и промишлеността. 

"Към момента не е налице пряко влияние върху производството от предложените мита, но трябва да следим още по-внимателно ситуацията през идните месеци", каза високопоставен представител на министерството.

Производството на машини, включително оборудване за направата на чипове се е увеличило с 8,2 на сто спрямо предходния месец, а на електронни части и оборудване с 10,1 на сто, според данните на министерството.

Слабото търсене в чужбина, породено частично от бързото влошаване на потребителските настроения в САЩ, както и от слабото икономическо възстановяване в Китай и Европа, ще окаже влияние върху японското производство, каза Шунго Акимото, пазарен икономист в "Мизухо секюритис" (Mizuho Securities).

"Трудно е да се очаква значително увеличение на производството в близко бъдеще и темпът на бъдещите увеличения на производството ще остане умерен", каза Акимото.

Отделни данни показват, че продажбите на дребно в Япония са нараснали с 1,4 на сто през февруари спрямо предходната година, което е по-малко от средната пазарна прогноза за ръст от 2,0 на сто. Те са нараснали с 4,4 на сто миналия месец.

Сравнително слабото вътрешно потребление показва, че предстои трудна година за четвъртата по големина икономика в света, особено след като митата на Тръмп за търговските партньори подкопават бизнес инвестициите и доверието.

Допълнителните мита от 25 на сто върху вноса на автомобили, които се очаква да влязат в сила по-късно тази седмица, е особено тревожен сигнал за политиците в Япония, като се има предвид зависимостта от износа на автомобили за САЩ.

Автомобилите са 28,3 на сто от общия износ на Япония за САЩ през 2024 г., според данните на финансовото министерство

Производството на моторни превозни средства е нараснало с 0,2 на сто през февруари спрямо предходния месец, според данни на министерството.

/СЛС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:13 на 02.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация