ИНТЕРВЮ

site.btaБългария може да се превърне в своеобразен център на електронната търговия за региона, според експерт

България може да се превърне в своеобразен център на електронната търговия за региона, според експерт
България може да се превърне в своеобразен център на електронната търговия за региона, според експерт
Снимка: Милена Стойкова/БТА, архив

България има възможност да се превърне в своеобразен център на електронната търговия за региона, каза в интервю за БТА Никола Илчев, основател на eCommerce Academy и Balkan eCommerce Summit.

Академията е организатор на есенна конференция в София, на която ще бъдат обсъдени последните тенденции и практики в сферата.

Събитието подбира и представя теми, които са "горещи" за електронните търговци - клиентско обслужване, промени в нормативната уредба, кибератаки и др. Конференцията включва изложбена зона с щандове на доставчици на услуги - дигигални агенти, платежни инструменти, платформи за по-добри продажби и всякакъв тип услуги, които могат да са полезни за бизнеса, каза той по повод предстоящото събитие.

Според Никола Илчев страната ни, като "сърце" на Европа, става интересна не само като пазар, но и като логистичен център, през който преминават много стоки. Сред предизвикателствата пък е конкуренцията и от Изток, и от Запад.

"За да може един магазин да се появи пред очите на потребителя, се изисква все по-голям финансов ресурс, все повече креативност и добри идеи от страна на екипа, който да създаде нещо наистина впечатляващо, за да може потребителят да посети магазина. След това се изисква добро познаване на психологията на потребителя, за да може той да се превърне от посетител в купувач, а впоследствие е необходимо и едно много добро клиентско обслужване", коментира експертът. По думите му не е достатъчно клиентът просто да направи поръчка и да му бъде изпратена кутия с продукти.

"Нужни са много неща, с които да бъде очарован и впечатлен, за да може след първата си покупка да се превърне в лоялен клиент", обясни Никола Илчев. Сред необходимите за успешния бизнес предпоставки той посочи добрата комуникация и програмите за лоялност.

Допълнителното съдържание като полезни статии и видеа също допринася за по-доброто преживяване. "В наши дни клиентите не искат просто да влязат и да намерят един продукт, а да се информират, да са сигурни, че са взели правилното решение и това, което купуват, е най-доброто за тяхната текуща ситуация", посочи той. Така на пазара се оказват по-успешни бизнесите, създаващи съдържание, което помага на потребителя и го образова.

По думите му сред предизвикателствата за електронните търговци са нормативната уредба и актуалните промени в нея. Експертът напомни, че бизнесът е създаден, за да продава продукти, с които да прави живота на потребителя по-добър и по-лесен, и в този смисъл всеки бизнес трябва да се справя успешно с изискванията към него. Сред митовете пък е, че поддържането на е-магазин е евтино и спестява разходи.

"За да бъде истински функционален и да отговори на всички съвременни изисквания, един онлайн магазин трябва да се довери на добра платформа, която често струва много пари, но след това да бъде готов да интегрира множество допълнителни инструменти, които подобряват работата и правят преживяването по-добро. Те също са разход", коментира той.

По думите му рекламата и маркетингът стават все по-скъпи, а дигиталното пространство е претоварено от търговци, желаещи да достигнат до потребителите. Причината е, че електронната търговия набира все по-голяма скорост. Основното й предимство е възможността бързо и лесно, от комфорта на своя дом, да имаме достъп до изключително разнообразие от стоки.

Съвети за прохождащи търговци

"Със сигурност първият е да се фокусираме върху това колко добри и полезни са нашите продукти, защото можем да сме сигурни, че интернет пространството е пълно с евтини и ненадеждни стоки. Добри продукти, с високо качество, които наистина решават проблеми на потребителите", изтъкна Никола Илчев. Той даде пример, че в момента в световен мащаб са изключително популярни продукти, които са свързани със здравето на човека, тялото и физическата култура. Според него това е една добра възможност за начинаещи търговци, ако имат възможност да предложат продукт или услуга в тази сфера.

Как да се ориентираме като потребители в "морето" от предложения?

На първо място да разгледаме сайта и да сме сигурни, че в него присъстват всички онези елементи, които нормативната уредба в нашата държава изисква - в общите условия да е посочено юридическото лице, което представлява бизнеса, да има контакти, физически адрес, каза Никола Илчев. Ревютата от клиенти за дадената фирма и предлаганите стоки и услуги също дават представа за това, което може да очакваме. Допълнителен плюс е възможността за тестване на продукт при доставката.

Ако тези условия са изпълнени, това ни гарантира, че има как да решим евентуално възникнал проблем и да потърсим отговорност от съответното юридическо лице.

Китайските платформи и натискът им на пазара

Експертът напомни, че тези платформи предлагат бързооборотни стоки, които са по-нискокачествени и продукти еднодневки, които човек купува на ниска стойност, защото обикновено не са много важни за него и няма големи очаквания да са устойчиви във времето.

"Търговците няма какво да се опитват да регулират тези платформи, моят призив към всички е да намерят друга ниша или подход към своите клиенти - да подобрят качеството си, да потърсят нови продукти, да се специализират в по-различен сегмент, за да няма конкуренция между тях и китайските платформи", посочи той. По думите му те ще си останат в този сегмент, а за българските търговци остава възможността да се специализират в премиум продукти, да подобрят услугата си, да наблегнат в комуникацията си на това, че предоставят стоките си по-бързо, да дадат удължена гаранция и друга стойност, която китайските платформи не предлагат. Това, по думите му, означава да се фокусират върху други елементи, които да дадат тяхното конкурентно предимство.

Форумът eCA Conference Scale UP

В рамките на конференцията, която организира eCommerce Academy на 10 октомври, ще има и физически щандове на онлайн бизнеси, съобщи още Никола Илчев. По думите му това обичайно се превръща в много интересен момент за хората, които могат да разгледат продукти, предлагани иначе онлайн. Тези т.нар. pop-up магазини са приоритетно предоставени на бизнеси, които участват в конкурса на академията.

"Девет категории имаме тази година, в които магазините се състезават и биват оценявани от жури от почти 40 експерти. Има 6 критерийни категории, една от които е клиентското обслужване", каза Никола Илчев. За да го оценят и тестват, от журито създават казуси на търговците като "тайни" клиенти.

По думите му едно от най-важните неща в конкурса е, че след това експертите дават подробен анализ и обратна връзка за откритите пропуски, които могат да бъдат подобрени.

Тази година в конкурса се състезават общо 36 електронни магазина. Ние търсим най-подготвените - от една страна, за да се състезават помежду си, а от друга, да ги покажем после като пример, обясни той.

Сред категориите в конкурса за наградите eCommerce Awards са "Детски стоки, книги и учебни помагала" и "Спорт, отдих и хоби", които организаторите определят като изключително конкурентни.

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:13 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация