site.btaБрутният вътрешен продукт на България и Румъния би се увеличил с до един процент при приемането им в Шенген, смята изпълнителният директор на "Главболгарстрой Холдинг"

Брутният вътрешен продукт на България и Румъния би се увеличил с до един процент при приемането им в Шенген, смята изпълнителният директор на "Главболгарстрой Холдинг"
Брутният вътрешен продукт на България и Румъния би се увеличил с до един процент при приемането им в Шенген, смята изпълнителният директор на "Главболгарстрой Холдинг"
БТА, София (24 септември 2024) Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), съвместно с Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК), организира тематично събитие „Цената на оставането извън Шенгенското пространство - въздействието върху България и Румъния“. На снимката: главният изпълнителен директор и заместник-председател на Управителния съвет на „Главболгарстрой Холдинг“ Емил Ангелов.Снимка: Христо Касабов/БТА

Брутният вътрешен продукт (БВП) на България и Румъния би се увеличил между половин и един процент при пълноправното приемане на България и Румъния в Шенгенското пространство, смята Емил Ангелов, главен изпълнителен директор и заместник-председател на Управителния съвет на "Главболгарстрой Холдинг". 

"Между 80 и 85 процента от стокооборота на България и Европейския съюз минава чрез пътния транспорт, 10-15 на сто чрез железопътния, така че минава през сухопътните граници, където среща забавяния заради митническите обработки и документация", каза той по време на тематичното събитие "Цената на оставането извън Шенгенското пространство - въздействието върху България и Румъния"“, организирано от Българска стопанска камара - съюз на българския бизнес (БСК), съвместно с Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК), което се провежда в столичния хотел "Милениум". 

Ангелов обясни, че различните товари се групират на такива със ниска стойност, които са земеделските продукти, товари със средна стойност - машини и оборудване и товари с висока стойност, при които има машини и съоръжения със софтуерен компонент.  

"На базата на нашия опит за миналата година за обекти свързани с газова инфраструктура отчитаме огромни загуби. Имаме внесени 100 - 120 камиона с високо технологично оборудване, а престоят на границата на един камион за 24 часа струва 1200 - 1500 евро, като имаме камиони, които са чакали повече от 24 часа", посочи той. 

По думите му един забавен камион на границата може да има катастрофални последици за даден проект, особено ако оборудването е ключово. 

Според него увеличените разходи за транспорт трябва да се мислят и в светлината на борбата на Европейския съюз за намаляване на вредните емисии върху околната среда. 

Ангелов изтъкна, че заради това, че България все още не е пълноправен член на Шенгенската зона има загуби в туризма, защото заради забавянето на границите много хора избират други дестинации. 

"Другото въздействие, което трудно се остойностява са преките чуждестранни инвестиции, които заобикалят страната ни заради някои ограничения", посочи той.

Ангелов даде пример с чуждестранен клиент на "Главболгарстрой Холдинг", който е имал намерението на инвестира в строителство на фабрика и логистичен център в България, но след направени анализи на транспортните затрудня по границата ни, е избрал за инвестицията Унгария или Полша. 

"Това беше инвестиция, която надхвърляше няколко десетки милиона евро", изтъкна той.

/СЛС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:06 на 27.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация