site.btaАОП е проверила 7 процедури на договаряне по Закона за обществените поръчки между 16 и 27 октомври и 10 процедури в периода от 31 октомври до 11 ноември
Агенцията по обществени поръчки (АОП) е направила проверка на 7 процедури на договаряне за обществени поръчки по член 233 от Закона за обществените поръчки в периода от 16 до 27 октомври и 10 процедури в периода от 31 октомври до 11 ноември, пише в бюлетина на Агенцията, получен днес в БТА.
Проверени възложители в периода 16-27 октомври: Община Монтана, УМБАЛСМ "Н. И. Пирогов" ЕАД, Национална компания "Железопътна инфраструктура" ДП, Община Габрово, "БДЖ – Пътнически превози" ЕООД, "ЕЙ И ЕС-3С Марица Изток I" ЕООД, Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".
Проверени възложители в периода от 31 октомври до 11 ноември: "Информационно обслужване" АД, Комисия за регулиране на съобщенията, Медицински университет – Пловдив, УМБАЛ "Царица Йоанна-ИСУЛ" ЕАД, "Университетска специализирана болница за активно лечение по онкология" ЕАД, Община Червен бряг, Национална електрическа компания ЕАД, Университетска многопрофилна болница за активно лечение "Света Марина" ЕАД, 2 обществени поръчки на "АЕЦ Козлодуй" ЕАД.
Проверяваните процедури следва да се прилагат по изключение, само при наличие на посочени в Закона за обществените поръчки условия. Проверката на АОП се извършва след стартиране на процедурата и обхваща мотивите на възложителя за прилагане на избраното правно основание и представените в тяхна подкрепа доказателства.
Контрол върху процедури на договаряне (чл. 233 от ЗОП)
АОП осъществява контрол върху процедури на договаряне, открити от публични и секторни възложители на конкретно посочени в ЗОП правни основания.
Проверката се извършва след откриване на процедурата (след публикуване на решението за откриване в РОП). Становището на Агенцията има характер на методическа подкрепа на възложителя при решението му за подписване на договора и цели да го предпази от грешки и нарушения и да способства за прозрачен, равнопоставен и достъпен процес на възлагане.
В обхвата на проверката попадат:
- конкретни видове процедури на договаряне: договаряне без предварително обявление (възлагани от публични възложители), договаряне без предварителна покана за участие (възлагани от секторни възложители) и прякото договаряне (прилагано от публични и секторни възложители). Чрез прилагане на посочените процедури се избягва конкурентния ред на възлагане, което ги определя като рискови. По изложената причина те могат да се прилагат от възложителите само при наличие на определени предпоставки и при спазване на изрично посочени в ЗОП условия.
- определени правни основания от ЗОП - чл. 79, ал. 1, т. 3, 4, 6, 9 и 10 и чл. 182, ал. 1, т. 1 и т. 4 от ЗОП. Възложителят е необходимо в решението за откриване на процедурата да изложи мотиви за прилаганото от него правно основание и в тяхна подкрепа следва да изпрати на АОП конкретни доказателства. Проверката е насочена към установяване на съответствие между избраното правно основание с мотивите на възложителя и приложените доказателства.
- процедури на договаряне, с прогнозна стойност равна на или по-висока от 1 000 000 лв. без ДДС - за строителство и 200 000 лв. без ДДС - за доставки и услуги.
Освен на възложителя, становището, с което е приключил контролът по чл. 232, се изпраща и на органите за последващ контрол по ЗОП - АДФИ и Сметната палата. То подлежи и на публикуване в профила на купувача в ЦАИС, т.е. всички заинтересовани лица имат достъп до информацията.
Повече информация за извършените проверки може да прочетете в Секция "Официални актове и съобщения" на БТА.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text