site.btaБъдещето на "Водоснабдяване и канализация - Варна" е в цифровизацията на процесите и привличането на млади кадри, каза управителят инж. Веселин Русев пред БТА

Бъдещето на "Водоснабдяване и канализация - Варна" е в цифровизацията на процесите и привличането на млади кадри, каза управителят инж. Веселин Русев пред БТА
Бъдещето на "Водоснабдяване и канализация - Варна" е в цифровизацията на процесите и привличането на млади кадри, каза управителят инж. Веселин Русев пред БТА
Управителят на "ВиК - Варна" инж. Веселин Русев, снимка: Кореспондент на БТА във Варна Данаил Войков

За да имаме пълен поглед върху доставката на вода за Варна и областта, е необходимо целият процес да се дигитализира и цифровизира. Това каза в интервю за БТА управителят на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД инж. Веселин Русев. Той коментира, че са три основните направления, в които дружеството ще работи приоритетно. На първо място са източниците на вода - деривацията "Камчия - Варна" - 120 километра, карстовите извори в Девня и малките водоизточници, включително и помпена станция "Батова".

Върху тези довеждащи съоръжения трябва да имаме поглед по отношение на количества, налягане, помпени съоръжения, агрегати и аварийност, обясни Русев. Според него всичко това трябва да бъде дигитализирано и качено на платформа със съответните програми, които предстои да бъдат разработени. Второто направление, в което ще се работи за цифровизация, са градските мрежи, а защо не и селските, посочи управителят. По думите му това са живи организми, върху които при подходящо наблюдение дружеството може да въздейства благоприятно върху определени параметри, които за водата са едни и същи - налягане и загуби.

Повече от два пъти е ръстът на печалбата на дружеството само за година, каза още Русев. При отчетени 2 320 000 лева преди данъчно облагане за 2022 година, печалбата на компанията след една година управление от нашия екип ще бъде 5 млн. лева за 2023 г., обясни той. По думите му в сравнение с 2021 година ръстът е повече от четири пъти. 

Следва пълният текст на интервюто:

Управлявате вече повече от година едно от най-големите водоснабдителни дружества в България "ВиК - Варна" ООД. През тези месеци неведнъж Варна беше в новините със зрелищни аварии и гражданско недоволство. Какво успяхте да свършите и вече какво бихте искали да промените в дейността на дружеството, за да не сте "лошият герой" в новините?

- За съжаление, "ВиК - Варна" наистина беше често част от лошата новинарска хроника. Едно от най-големите предизвикателства пред нас като ново ръководство бяха двете аварии, които наводниха бул. "Васил Левски". Оказа се, че това е заложен преди много години капан, който щракна два пъти в началото на миналата година. Аварира магистралният водопровод "Варна - Златни пясъци" в района под паметника на българо-съветската дружба. Оказа се, че този ключов водопровод е изработен от стъклопласт - материал, който не отговаря на стръмния и свлачищен терен. Освен това значителното застрояване на района допълнително оказва натиск върху него и той буквално се пръска. Наложи се да реагираме много бързо и да подменим част от него с метални тръби, за да избегнем нова авария на същото място. 160-те метра струваха на дружеството над 1 млн. лева. Наясно сме, че трябва да се подмени целия 3-километров участък, ако искаме да избегнем бъдещи аварии. Това са много средства, които ще трябва да намерим. През тази година се случиха и други аварии в едни и същи участъци от водопроводи, които също се налага да бъдат подменени. За съжаление, големи райони бяха без вода за продължителен период от време, което наистина създаде напрежение. Това, което мога да кажа, е, че проблемите с водоснабдяването и най-вече с авариите във Варна няма да могат да изчезнат с магическа пръчка, но аз и моят екип сме готови да положим началото за по-дългосрочното им решаване. Такъв един проект, който планираме да стартираме, е дигитализация и цифровизация на основните процеси, които да доведат в бъдеще до трайно намаляване на загубите, бързо отстраняване на авариите и значително намаляване на неудобствата за гражданите.

Какво включва този амбициозен план?

- За да имаме пълен поглед върху доставката на вода за Варна и областта, е необходимо целият процес да се дигитализира и цифровизира. Три са основните направления, в които ще работим приоритетно. На първо място са източниците на вода - деривацията "Камчия - Варна" - 120 километра, карстовите извори в Девня и малките водоизточници, включително и помпена станция "Батова". Върху тези довеждащи съоръжения трябва да имаме поглед по отношение на количества, налягане, помпени съоръжения, агрегати и аварийност. Всичко това трябва да бъде дигитализирано и качено на платформа със съответните програми, които предстои да бъдат разработени. Това в продължение на години не е правено и аз бих желал да започнем от тук. Това ще реши до голяма степен проблемите със загубите от аварии по тези съоръжения, тъй като говорим за диаметри от 800 до 1200 сантиметра и нагоре. Предвид възрастта на тези тръби те са много податливи на външни влияния и големите аварии водят до загуби на големи количества вода. Основната идея е, когато всичко това влезе в една дигитална среда, да може много по-адекватно да се реагира на авариите и съответно загубите ще са много по-малки. Това е по аналогия с горивопроводите, наблюдението върху които е дигитализирано, и при спад на някой от параметрите се реагира веднага.

Това е по отношение на довеждащите съоръжения. Второто направление, в което ще се работи за цифровизация, са градските мрежи, а защо не и селските. Това са живи организми, върху които при подходящо наблюдение можем да въздействаме благоприятно върху определени параметри, които за водата са едни и същи – налягане и загуби. При евентуална авария на даден адрес, ако тези мрежи са качени на цифрова платформа, би могло веднага да се определи каква зона ще касае аварията и тя да се ограничи автоматично. Сега това става ръчно и се губи много време. В бъдеще, когато имаме контролери на налягането и промяна на параметрите, се отрази в контролния център, бихме могли да визуализираме засегнатата зона. И тъй като от този център ще се ръководи и цялото краново стопанство (на първо време големите диаметри), само с натискането на един бутон автоматично ще се ограничава зоната на аварията и засегнати от нея ще бъдат значително по-малко абонати и за по-кратко време, отколкото сега.

Това означава ли, че ще се подменят и всички кранове на територията на дружеството?

- Да и това е огромна работа, и голямо предизвикателство. Но, ако не се започне, няма как да се завърши. Аз съм готов да поема това предизвикателство и да стартираме процеса. Хиляди са крановете на територията само на Варна, но все отнякъде трябва да започнем. Пилотният проект най-вероятно ще стартира в някой от крайните квартали, защото там инфраструктурата е по-подредена, или някое от селата. Това ще ни даде представа как работи системата, има ли какво да се промени и какъв е ефектът от въвеждането й.

Третото направление, в което ще се въведе цифровизацията, са водоемите, в които ще се наблюдава и контролира нивото на водата, както и всички помпени станции. Всъщност последните вече са качени на цифрова платформа и параметрите им се наблюдават денонощно в Централния диспечерски център.

Всичко това, за което говорихме до момента, трябва да се интегрира в единна система. Това, разбира се, е задача за години и трябва да е подсигурено с подходящ софтуер. Последното направление, в което всъщност вече имаме напредък, е водомерното стопанство. Вече снабдяваме нашите потребители само с електронни водомери, за да се избегне човешкият фактор, влизането в домовете на абонатите, а е и в интерес на точността при отчитането.

Какъв процент от водомерите вече са подменени?

- На този етап по-малко от 30 процента, но тук напредваме най-бързо. За съжаление, като цяло ВиК - услугите изостават от тези процеси на дигитализация и цифровизация. В България има само отделни компоненти, които се управляват по този начин, но като цяло сме доста след процесите в Европа. Ще черпим опит от по-напредналите и се надявам с разбиране от страна и на държавата този процес да върви бързо и необратимо.

Кога планирате старта на този процес за Варна?

- Това лято ще трябва да започнем с разработване на софтуера. Достатъчно време е загубено досега и няма причина да продължим да отлагаме. Вече работим по заданието.

 Това е доста скъпо начинание, откъде ще се финансира то?

- Средствата ще дойдат от икономиите, които ще се реализират с дигитализацията.

Реализацията на този амбициозен проект неизбежно ще породи нуждата от преквалификация на кадрите и наемането на млади хора, които да работят с новата система. Това ли стои в основата на образователната програма, която дружеството стартира наскоро?

- Моята мечта и голяма цел е да подмладим състава на "ВиК - Варна". Искам при нас да дойдат млади хора, които да са ангажирани във всички етапи на водоснабдяването, не само ИТ-специалисти. Искам сега, когато купихме новите багери и камиони, да дойдат да ги управляват млади момчета. Искам да привлечем млади хора не само от професионалните училища, но и от гимназиите. Готови сме да спонсорираме училища, отделни ученици, програми за ориентация, програми за квалификация. Бих искал генерално да сменим имиджа на ВиК в обществото, да бъдем модерно предприятие, атрактивно за квалифицирани и образовани професионалисти.

В тази връзка много биха ни помогнали и последните обекти, които реализираме с помощта на Оперативната програма "Околна среда", по които работим. Колкото и неудобства да причиняват в момента изкопните и монтажните работи на населението, тези 2-3 години дискомфорт ще прерастнат в трайни процеси на икономии, на значително намаляване на авариите и на загубите по мрежата.  Всичко това си има цена и за съжаление гражданите също я плащат в момента. Никой никога не е подобрявал мрежата на град като Варна в толкова големи размери и обхват. Предвид масовото застрояване на вилните зони и крайградските територии, това, което правим в момента, в никакъв случай не е достатъчно, но е добра основа за подобряване на водоподаването като цяло. Остават рискови зоните в центъра на града и селищните образувания предвид начупения релеф на града, но завършването през следващата година на дейностите по оперативната програма ще подобри чувствително състоянието на услугата и в тях.

Кога ще приключат дейностите по този проект, които успяха да изнервят до крайна степен хората в районите, в които се работи?

- Знам за неудобствата и съжалявам за тях. Надявам се всичко да приключи през следващата година. Префазирали сме проекта, спасили сме парите за Варна и продължаваме да работим. Големи проблеми имаме с некачественото проектиране, това също забавя някои от дейностите. Голяма част от забавянето се дължи и на продължителното изчакване на нужните документи от страна на местната администрация, която е собственик на мрежата, но се надявам и това да бъде преодоляно в името на спокойствието на гражданите и завършването в срок на дейностите по обектите.

Дружеството, което ръководите, обслужва цялата Варненска област. Някои от общините се оплакват от проблеми с водоснабдяването, особено през летните месеци. Имате ли програма за справяне с "лятното безводие", което повишава напрежението сред хората в тези населени места?

- По инициатива на ръководството на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД в началото на тази година бяха проведени срещи с кметовете на всички общини от Варненска област. Основната тема на разговорите беше съставянето на списък с обектите от стратегическо значение за тях, които водоснабдителното дружество може да поеме като ангажимент за изпълнение през 2024 година. Направили сме програма, в която сме включили тези обекти, които кметовете обявиха за приоритетни.

Към днешна дата мога да кажа, че вече работим по район "Аврен" и по-специално по осигуряване на водоподаване от сондажа в с. Венелин към с. Садово с цел облекчаване на водоснабдяването на селището Аврен. Стартираме и подмяната на 570 метра водопровод по ул. "Хан Крум" в община Бяла, по която местната администрация след това със собствени средства ще изгражда канализация и осветление. Долни чифлик и Девня имат защитен проект в Плана за възстановяване и развитие за изграждане на пречиствателна станция в двете общини. Средствата вече са осигурени. Като ръководство сме поели ангажимент да окажем пълно съдействие на общинските администрации в процеса на реализация на проекта. Поели сме ангажимент към всички кметове за кратки срокове за възстановяване на прокопаванията и полагане на настилка. Това, което бих искал да се има предвид и което пряко касае качеството на водоподаването към по-малките общини в област Варна, е, че по време на пандемията населението в тях значително се увеличи. Това поставя на изпитание съществуващата мрежа и ще е нужно време тя да бъде адаптирана към новите параметри на селищата.

"ВиК - Варна" ли е дружеството, което приключва с най-добри финансови резултати в сектора за 2023 година?

- Това е факт. Повече от два пъти е ръстът на печалбата на "Водоснабдяване и канализация - Варна" ООД само за една година. При отчетени 2 320 000 лева преди данъчно облагане за 2022 година, печалбата на дружеството след една година управление от нашия екип ще бъде 5 млн. лева за 2023 г. В сравнение с 2021 година ръстът е повече от четири пъти. Сериозният положителен финансов резултат е придружен и с повишаване с близо 5 млн. лева на приходите и с двукратно 10-процентно увеличение на работната заплата в дружеството, каквото не е правено през последните години.

Една от причините за ръста на приходите е сериозната работа на целия екип за повишаване на събираемостта на средствата за предоставената услуга от дружеството на абонати. След предприетите мерки от екипа на дружеството само миналата година от натрупаните 5,3 млн. лева задължения в началото на м.г., в края на 2023 г. останаха несъбрани 1,6 млн. лева. През тази година пред нас ще е предизвикателство да съберем неплатените от абонатите ни нови 3,9 млн. лева. При всички случаи смятам, че мерките, които предприемаме, работят. Само миналата година от наши служители са връчени 3945 броя покани за доброволно плащане, в резултат на които са платени 1,6 млн. лева. Извършени са и 805 спирания на водоподаването към некоректни абонати, приключили с плащане на дължимите суми. Фокусът ни и тази година ще бъде насочен към повишаване на събираемостта чрез насърчаване на доброволното плащане, тъй като съдебните процедури утежняват сметките с начислените такси и адвокатски разноски.  

---------------

Веселин Русев е възпитаник на варненския Строителен техникум "Васил Левски". Там той добива квалификация като строителен техник - водно строителство. След това завършва Висше Народно Военно Строително Училище "Ген. Бл. Иванов" - гр. София със специалност "Промишлено и гражданско строителство". В първите демократични години работи като проектант - конструктор, ръководител строително-конструкторска група в "Химпроект" - Варна и в частния сектор. От 1997 г. е последователно директор "Инвестиционна политика и приватизация", директор "Инвестиционна политика и техническо поддържане" и директор "Техническо поддържане на инфраструктурата и инвестиции" в "Златни пясъци" АД. От 2000 до 2002 г. е изпълнителен директор на "Златни пясъци - Сервиз" АД. От 2003 до 2009 г. е изпълнителен директор на "ВиК - Златни пясъци". От 2009 до 2012 г. е управител на "ВиК - Варна". От 2012 г. е главен мениджър "Инфраструктура" в "Златни пясъци" АД. От началото на 2023 г. отново е управител на "ВиК - Варна" ООД.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:36 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация