site.btaВъзможно е между първи и втори тур на местния вот да се прибегне до повече нелегитимни инструменти, смятат от "Антикорупционен фонд"

Възможно е между първи и втори тур на местния вот да се прибегне до повече нелегитимни инструменти, смятат от "Антикорупционен фонд"
Възможно е между първи и втори тур на местния вот да се прибегне до повече нелегитимни инструменти, смятат от "Антикорупционен фонд"
Снимка: БТА/Архив

Възможно е между първи и втори тур на местните избори да се прибегне до повече нелегитимни инструменти заради по-големия залог, коментира за БТА Марио Русинов, анализатор към „Антикорупционен фонд“ (АКФ). Той обясни, че контролът в някои населени места става по "имплицитен начин". „Следи се кой е отишъл да гласува. Напомня се „дискретно“, ако до определен час не се е появил избирателят през урната, звъни му се, подсеща се, че трябва да гласува и т.н. Някой път дори се издирват и извозват избиратели до урните“, уточни анализаторът.

БТА припомня, че от началото на кампанията до 21:30 часа в изборния ден – 29 октомври са получени общо 1946 сигнала за нарушаване на изборното законодателство и политическите права на гражданите в Столичната дирекция на вътрешните работи (СДВР) и областните дирекции на МВР.

Образувани са 165 досъдебни производства, от които 46 бързи и 119 - по общия ред. От тях 144 са за нарушаване на политическите права на гражданите и 21 - за други нарушения, свързани с изборния процес, обясниха от вътрешното министерство.

Сигнали за търговия с гласове от началото на предизборната кампания

На тези избори „Антикорупционен фонд“ получи различни сигнали, заяви Марио Русинов. Той каза, че те са били свързани както с купуване и продаване на гласове, така и с натиск от страна на местната администрация и нелегитимно организирано пререгистриране на гласоподаватели - т.нар. изборен туризъм.

Миналата седмица в петък министърът на вътрешните работи Калин Стоянов заяви пред журналисти, че стойностите на един глас са различни и варират от 40 до 150 лв.

Темата за контролирания и купен вот е особено високо в дневния ред на обществото в последните три години, каза Русинов. Анализите на АКФ показват, че секциите с "висока волатилност" на избирателните пристрастия (индикатор за купен, не просто контролиран вот) напоследък отбелязват ниска активност, посочи Русинов.

За сметка на това секциите с контролиран вот (където има някакъв вид натиск или избирателите са плод на общност, която в някаква степен е отдала решенията за политическите си пристрастия на местния лидер) продължават да имат висока активност, добави той. В рисковите секции в големите градове активността е относително ниска, добави Русинов.

Изборният туризъм на парламентарни и местни избори

„Изборният туризъм е по-осезаем на местните избори. Това е така, защото малък брой хора могат да имат реална роля в това да променят крайния изборен резултат. Пример е и Долно Осеново в община Симитли, където 812 души са регистрирани на един адрес, шест месеца преди изборите, какъвто е срокът за уседналост“, каза Русинов.

С измененията за праговете на кметски наместници от 2015 г. допълнително се стимулира изборен туризъм от голямата община към малките административни единици, каза още той.

В парламентарните избори вътрешният изборен туризъм е по-скоро изключение. Подобен е казусът с Гурково през април 2021, където местният кмет беше регистрирал жители на съседни общини не за да измени резултата за партията, а вероятно, за да се докаже на партийното ръководство като способен да осигурява гласове, каза анализаторът.

Казусът с отменения машинен вот

Има редица защитни технически протоколи за машините, каза Русинов по повод машинния вот. Ако принтираната бележка от машината коректно отразява вота на гласоподавателя, то никакви кодове нямат значение, смята анализаторът.

Според Русинов няма достатъчно добри протоколи, свързани с достъп на отговорни лица и осигуряване на машинния вот за това кой, как и кога трябва да присъства на различните етапи от подготвяне и обслужване на машините.

Той смята, че докладът на ДАНС е имал мобилизиращ характер за избиратели, които са настроени положително към гласуването с машини. Според Русинов обаче докладът е спомогнал за допълнително недоверие в изборите, тъй като гражданите, които са нямали твърдо мнение за машините, били тласнати в посока притеснение за своя глас.

БТА припомня, че два дни преди първия тур на местните избори Централната избирателна комисия (ЦИК) реши на местния вот на 29 октомври и на евентуален втори тур гласуването да бъде само с хартиени бюлетини. Това стана по време на заседание на ЦИК, излъчвано онлайн на сайта на комисията. Причината за това беше липсата на решение от Министерството на електронното управление (МЕУ) за удостоверяването на машините. Предложението, с докладчик Емил Войнов, беше прието с 12 гласа „за“, а двама бяха „против“. Преди гласуването Цветозар Томов направи предложение да бъде даден срок от 2 часа за решение от страна на МЕУ.

„Политиците нанасят сериозна вреда на доверието в изборния процес. В края на деня, независимо от технологията за провеждане на избори, не може да се преодолеят част от културните феномени на средата. За това са нужни време и гражданско образование“, каза Русинов.

/ЛРМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:12 на 27.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация