site.btaХИНА: Учени от Университета в Сплит откриха нов механизъм на канцерогенезата

ХИНА: Учени от Университета в Сплит откриха нов механизъм на канцерогенезата
Снимка: ХИНА

Нов механизъм на канцерогенеза, открит от членове на Медицинския факултет на Университета в Сплит и публикуван в списание „Нейчър“, едно от най-престижните научни списания в света, беше представен днес, предаде хърватската агенция ХИНА.

Янош Терзич, ръководител на проекта и на лабораторията за изследване на рака към Факултета по медицина на Университета в Сплит, каза, че откритието описва нов механизъм на образуване на рак, при който чревните бактерии превръщат химикал в по-опасен, а той се натрупва в тъканта на пикочния мехур и предизвиква рак. Терзич отбеляза, че откритието може да има клинично приложение.

„Това е нов механизъм... и затова нашето откритие вероятно е предизвикало интерес и е публикувано във водещото научно списание в света. Откритието ни може да бъде приложено и това предстои да бъде потвърдено от допълнителни изследвания, защото открихме, че различните хората имат различни количества от бактериите, които превръщат химикала в по-опасен“, каза Терзич, добавяйки, че хората се различават по отношение на потенциала за трансформация на споменатия химикал.

Хората биха могли да се тестват, за да научат за риска

Благодарение на откритието хората биха могли в бъдеще да се тестват, за да научат за риска, а бактериите ще бъдат елиминирани с антибиотици или подобни методи за намаляване на риска от рак, каза Терзич, добавяйки, че опасните химикали, наречени нитрозамини, присъстват в тютюневия дим и в консервирани храни.

„След като навлязат в тялото и клетките, те увреждат ДНК и причиняват генни мутации, което е един от основните елементи на канцерогенезата“, каза Терзич.

Бъдещето на откритието ще зависи от това, какво ще направят другите изследователи в света. За да се види в кои групи ракът е по-застъпен, трябва да се сравни потенциалът за преобразуване на химикала при различните хора, каза Терзич.

Заместник-ректорът по науката и качеството на Университета в Сплит Игор Йеркович каза, че откритието е голям успех и един от най-добрите подаръци за  50-ата годишнина на университета. Първата публикация на Университета в Сплит в научно списание е от 1979 г., а през 2009 г. учебното заведение достигна средното за света в това отношение, каза Йеркович, отбелязвайки, че през последните пет години половината научни статии са публикувани в най-добрите световни списания.

В публикацията на Университета в Сплит се казва, че ракът на пикочния мехур е десетият най-често срещан рак и често се свързва с химикали в тютюневия дим.

(Тази информация се разпространява от БТА по договор с хърватската агенция ХИНА)