site.btaСекторът на търговията у нас страда от липса на работна ръка, заявиха ръководители на големи компании на форум

Секторът на търговията у нас страда от липса на работна ръка, заявиха ръководители на големи компании на форум
Секторът на търговията у нас страда от липса на работна ръка, заявиха ръководители на големи компании на форум
БТА, София (17 октомври 2024) Сдружението за модерна търговия (СМТ) е домакин на второто издание на форума за модерна търговия MORE THAN TRADE в „Гранд Хотел Милениум“-София. На снимката (от ляво надясно): изпълнителният директор на „Доверие Брико“ Андрей Евтимов, основателят на ebag Иван Александров, главният изпълнителен директор на „Кауфланд България“ Иван Чернев и директорът на дигитален, единен пазар и потребителски политики в „Юрокомърс“ Иля Бругеман, жерналистът Милена Милотинова. Снимка: Анелия Цветкова/БТА (ЛФ)

Секторът на търговията страда от липса на работна ръка и това е един от основните проблеми. Около това мнение се обединиха Андрей Евтимов, изпълнителен директор на "Доверие Брико" (дружест­вото притежава изключителните права на марка Mr. Bricolage в България), Иван Александров основател на eBag, Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България" и Иля Бругеман, директор дигитален, единен пазар и потребителски политики в "Юрокомърс". Те участваха във второто издание на форума за модерна търговия More than Trade. Събитието се провежда в "Гранд Хотел Милениум" в София и е организирано от Сдружението за модерна търговия (СМТ). 

Според Евтимов в сектора на търговията има силна конкуренция не само между компаниите, но и на пазара на доставките, и на пазара на труда, тъй като отрасълът се развива доста интензивно. 

Всяка година се откриват нови големи магазини, а те изискват хора, които да работят в тях, подчерта той и добави, че в дружеството, което той управлява, разходите за труд са увеличени двойно от 2018 г. до момента. По думите му въпреки това се усеща липсата на работна ръка. 

Демографската криза се отразява много тежко в нашия сектор. През 2000 г., когато отвори първият ни магазин, имаше по-голяма безработица и повечето от нашите служители тогава бяха инженери, а сега репутацията на отрасъла пострада и вече се счита за непрестижно да се работи в търговията, каза Евтимов. 

Според него все още има неизползван потенциал на пазара на труда и това са младите хора, които не учат и не са наети на работа. Отделно има и ниша за наемане на работници от трети страни, за които би могло да се облекчи издаването на визи, смята той. 

За младите хора до 25 години е по-важно да имат гъвкаво работно време, за да го съчетаят с образованието. За хората на средна възраст е важна сигурността, която им даваме. Хората на пенсионна възраст имат доста опит и работим и в тази посока, защото те могат да работят почасово, обясни той опита на дружеството, което представлява, при наемането на служители.  

Според Иван Александров българският бизнес има само един шанс и той е дигитализация заради ситуацията на пазара на труда и недостига на кадри. Той смята, че в сектора на търговията трябва да се работи в посока на по-добра производителност. 

Иван Чернев, главен изпълнителен директор на "Кауфланд България", компанията, която в момента председателства СМТ, също отбеляза проблема с демографията у нас и липсата на работна ръка. Демографията в България е тежък проблем в последните 10 години - липсват 1 млн. българи, които ги няма, 11 процента имаме по-малко работна ръка, посочи той. Чернев даде пример с "Кауфланд" в София, където имат 200 отворени места за 16-те филиала на веригата. Той добави, че наваксването на тази липса коства много сили и комуникация.

Чернев отбеляза нуждата от внос на работна ръка от други държави за решаване на проблема с кадрите, но отбеляза трудностите с административните процедури за това. За шест човека от Узбекистан ни трябваха 10 месеца, даде пример той и изтъкна необходимостта от ускоряване на процеса. Процесът може силно да бъде ускорен, каза тЧернев и добави, че в разговори с Министерството на икономиката и външното министерство може да се обсъди назначаване на икономически аташета, осигуряване на екипа, който е на място или допълнителна техника, за са се улесни процесът.

Иля Бругеман, директор дигитален, единен пазар и потребителски политики в "Юрокомърс" - водещата европейска организация в сектора на търговията, която представлява националните асоциации на 27 държави и над 5 милиона компании, отбеляза, че това е сектор, който зависи от потребителите, от техните търсения и потребности, и компаниите трябва да вземат предвид това. Потребителите искат да има повече иновации и увеличение на онлайн продажбите и като сектор ние трябва да инвестираме в тези насоки, каза Бругеман. Той отбеляза още, че има промяна в поведението на потребителите в последните години, те са по-несигурни, но също покупателната способност в Европа има потенциал за растеж.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:49 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация