site.btaПолитическите партии в Северна Македония използват вреден наратив, който се мултиплицира в медиите, сочи доклад

Политическите партии в Северна Македония използват вреден наратив, който се мултиплицира в медиите, сочи доклад
Политическите партии в Северна Македония използват вреден наратив, който се мултиплицира в медиите, сочи доклад
Снимка: Маринела Величкова, БТА

С наближаването на президентските и парламентарните избори в Северна Македония реториката на политическите партии и лидери, насочена към опонентите им, става все по-остра, засягаща всяка тема от обществен интерес, се казва в доклад на Института за комуникационни изследвания в Скопие, част от изследването „Измерване на политически вредни наративи“.

Според доклада доминиращи са поляризиращите наративи „за” и „против” европейската ориентация на страната, които от началото на годината са консолидирани в предизборната реторика, като в медиите вредният наратив се „произвежда“ от политици, а не от журналисти.

Обвинения срещу политически опоненти с цел подкопаване на доверието в тях, честа поява на популистки дискурс и етноцентрични наративи, обвинения в чуждо влияние, обявяване на непроверени данни, селективно представяне на информация, е само част от това, което политическите партии и лидери използват чрез различни канали, уебсайтове и профили във фейсбук, сочи доклада. 

„През януари тази година политическите партии показаха ниска култура на публична комуникация, практика, която продължава от предходните месеци. Опозиционните политици най-вече критикуваха управляващите за корупционно поведение, нечестно, непрофесионално и непрозрачно изпълнение на функциите. Управляващите пък наричаха опозиционните политици неевропейци и „пречка за европейската интеграция на страната”,  без да бъдат представени конкретни доказателства или факти за това”, се казва в доклада.

Анализът на фейсбук статусите и сайтовете на 10-те основни политически партии и техните лидери през януари е идентифицирал 75 публикации на партийните сайтове и 73 публикации във фейсбук, съдържащи вреден наратив.

Най-голям е процентът на подобни изявления през януари от страна на ВМРО-ДПМНЕ, 61,3 процента, при СДСМ процентът е 29,3, а при Левица - осем процента. За сметка на това на фейсбук страниците на Левица (43,8 на сто) и лидерът й Димитър Апасиев (11 на сто) е най-често срещаният вреден наратив в началото на годината.

Мониторингът на партийните сайтове отбелязва най-често подобни публикации в този на Левица в 75 на сто, при СДСМ в 43,1 на сто, във ВМРО-ДПМНЕ в 27,7 на сто и в ДСИ 25 на сто от общия брой публикации.

„През януари и двете големи партии СДСМ и ВМРО-ДПМНЕ продължиха да използват непроверени констатации като основа за обвинения на политическите си опоненти и необосновани твърдения за корупция, непрофесионализъм и злоупотреба със служебно положение. Често се наблюдава етикетиране на политически опоненти и непълно предаване на информация, както и популистко представяне на собствени интереси срещу тези на опонента. На страницата си във фейсбук ВМРО-ДПМНЕ често публикува снимки, видео и аудиозаписи, които са създадени с цел заблуда на обществеността, а мониторингът показа и дезинформация, публикувана като съобщения. В общо 46 публикации в интернет на ВМРО-ДПМНЕ са идентифицирани 177 некоректни твърдения - в 64 случая става дума за необективна информация, а в 57 от случаите – за подкопаване на доверието в институциите", се казва в доклада на Института за комуникационни изследвания. 

В 22 наблюдавани интернет публикации на СДСМ пък са засечени 51 опита за вреден наратив, същата тенденция е имало и на сайта на Левица. 

През февруари пък вредният наратив в интернет сайтовете е намалял, но се е увеличил във фейсбук страниците.

„През февруари партиите продължиха да показват ниска демократична култура, зачести използването на обиден език в комуникацията към политическите опоненти, често се използва и популисткият дискурс. Мониторингът през януари и февруари 2024 г. показва, че основните участници в политическия живот в Северна Македония, както от управляващите, така и от опозиционните политически партии, нарушават стандартите и принципите, които трябва да се следват в политическата комуникация. Много лесно прибягват до обвинения към политическите си опоненти, без да ги подкрепят с аргументи”, се казва в доклада.

Мониторингът през януари и февруари, който обхваща 11 онлайн медии и 9 телевизии, показва, че има ръст на публикациите с вредни наративи в тях, както и рекорден брой публикации с вредно съдържание в онлайн медиите, като в повечето случаи вредното съдържание се „произвежда“ от политиците, а не от журналистите.

В доклада се констатира, че в анализираните медии доминира безкритичното и едностранно представяне на непроверени твърдения от политици, обикновено под формата на цитирани партийни съобщения и изказвания на политици.

Изследването е трето поред, направено от екип от изследователи и експерти от областта на комуникациите и медиите, в рамките на проект „Използване на основана на факти журналистика за повишаване на осведомеността и противодействие на дезинформацията в медийното пространство в Северна Македония“, подкрепен от Британското посолство в Скопие.

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:36 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация