Международен фестивал на етнографското кино „ОКО“

site.btaКултурна дипломация срещу манипулациите бе сред акцентите на втората дискусия в Болград на фестивала „ОКО“

Културна дипломация срещу манипулациите бе сред акцентите на втората дискусия в Болград на фестивала „ОКО“
Културна дипломация срещу манипулациите бе сред акцентите на втората дискусия в Болград на фестивала „ОКО“
Снимка: Валерия Скорич/БТА

Дискусионният панел на тема „Културна дипломация срещу манипулациите“ се състоя в третия ден на Международния фестивал на етнографското кино „ОКО“ в Болград, Украйна. Фестивалът бе открит на 12 септември и продължи до 14 септември с прожекционна и дискусионна програма.

В разговора участваха Тетяна Станева, директорка на „ОКО“ и модератор на дискусията, Рима Зюбина, украинска актриса, Ярослава Ризник, Жанна Суслина, началник на отдел „Култура, туризъм, младеж и спорт“ в Болград, режисьорът Володимир Бакум и Володимир Щибря, кандидат на историческите науки и координатор на Центъра по фолклор и етнография към Киевския национален университет „Тарас Шевченко“.

Рима Зюбина подчерта, че както в бизнеса, така и в културата трябва да питаме аудиторията какво има нужда да чуе и види, вместо да говорим само на себе си.

„В добрата работа има човек, който мечтае, човек, който изпълнява и човек, който критикува“, коментира актрисата и добави, че е нужно сътрудничество между визия, реализация и редакторска прецизност. Тя призова да се снима мотивационно игрално кино за украинските постижения — учени, изобретатели, спортисти, артисти — вместо „да се затваряме в хроники на страданието“.

Според нея посланието трябва да трансформира болката в достойнство и устойчивост, за да внуши уважение, а не съжаление. Такова кино, смята тя, може да вдъхнови подкрепа и реални жестове на помощ, вместо да възпроизвежда стереотипи за емиграция и безизходица.

В изказването си Ярослава Ризник проследи промяната от представителна „витрина“ към активен инструмент след 2014 г. и след 2022 г., когато връзките с руския културен контент бяха прекъснати и се наложи ново позициониране въпреки наследени проруски нагласи в институциите.

Тя подчерта, че регионалните културни политики се градят според исторически, географски и етнически условия, а многоетничното Придунавие е силен аргумент пред международните делегации, които след войната откриват Украйна като голяма европейска държава с плуралистична културна екосистема.

„Ние разказваме за Украйна като демократична страна, в която различни националности и конфесии развиват своята култура. В областта на нематериалното наследство Одеска област е представена с 11 елемента, сред които пастирски практики и сирена, български хлябове, традиционна глинена играчка и клезмерска музика; работи се по оцифроване и мрежа от центрове като Центъра за българската култура в Болград, културния център във Виноградовка и центъра в Рени“, добави Ярослава. 

„Одеска област е лидер по броя елементи на нематериалното културно наследство в Украйна, вашият регион задава тон и повишава летвата за останалите“, каза Володимир Щибря. Той допълни, че това е резултат от усилията на много хора и институции в Одеса и изрази надежда още елементи да бъдат вписани в националния списък на нематериалното наследство.

„Традицията не е сандък със съкровища, а пламък, който гори, когато му подлагаме дърва“, каза той. По думите му „дървата“ са нашите действия: възпроизвеждане, предаване и системно документиране на живите практики. „В родния ми край вече почти няма живи носители, които да разкажат за обичаите от първо лице“, сподели Щибря. Тази загуба, обясни той, показва колко е важно ранното приобщаване на младите в детските градини, училищата и университетите.

„Дипломацията трябва да работи двупосочно, ние към света и светът към нас, защото Болградският регион е на границата с ЕС и е естествен вход за чуждестранни делегации и партньорства“, каза Жанна Суслина.

„След децентрализацията нашата болградска община обедини град Болград и пет села, и всяко от тях носи своя културна идентичност“, каза Жанна Суслина. По думите ѝ три села са с българско мнозинство, едно е предимно гагаузко, а едно е със смесено население, което изисква такт и уважение при представянето на колективи и традиции.

Тя разказа, че заради сложните процедури по Постановление №103/1993 г. за лицата от български произход е създала заедно с приятели гражданско обединение, което помага на студентите от Украйна: кандидатстване, настаняване, лични карти, регистрационни номера и други административни стъпки.

„В културната дейност ключът е уважението: когато има уважение, има и дипломация“, каза Суслина. Тя допълни, че общината е съхранила народните си колективи с помощта на местната администрация и че участието им в международни фестивали е също форма на културна дипломация, която започва от това как посрещаме и как изпращаме гостите.

Режисьорът Володимир Бакум обясни, че поколения украинци са били откъснати от корените си от тоталитарната власт и масовата културна среда, което е създало „сива маса“ и е прекъснало родовата памет.

„За мен беше важно да покажа хората, които живеят в Украйна и говорят украински, те са структурата на тази страна“, подчерта Бакум. С филмите си той иска да разбива клишетата на масовата медийна картина за юга и изтока, както и за Одеса и Харков, където панелните квартали често скриват вековна история и семейства, живели там поколения.

Както БТА писа, Международният фестивал „ОКО“ беше открит на 5 септември на брега на река Днипро в Киев. Програмата включваше български обредни действия на Кукерската група „Бесарабия“ от Болград, песни и танци на Народния ансамбъл „Извор“ от българското село Городне, Одеска област, както и изпълнения на украинските формации LUIKU и „ГуляйГород“.

Състоя се и откриването на стенописа „Филмова лента на живота“ на сестрите Фелдман, посветен на шестгодишната история на фестивала, прожекция на филма „Мъртва китка“, авторски проект на директорката на фестивала Тетяна Станева, и представяне на изложби с творби на Иван Шишиев, Ukraїner, Силвия Атипова и Леся Бабляк.

На 12 септември фестивалът представи културната си програма в Болград. С тържествена церемония по откриването екипът на „ОКО“ даде старт на събитието. В рамките на Международния фестивал се проведоха среща с Анастасия Цимбалару, дискусия на тема „Маската – код на идентичността: как народният театър съхранява културата“, майсторски клас на House of Europe, презентация на резултатите от фолклорната експедиция в Буджак и редица прожекции.

/ЙК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 20:47 на 21.09.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация