site.btaМицкоски: Предишното правителство е взело заем от ЕБВР за ж.п. линия, която свършва в тунел без изход, няма да го допусна

Мицкоски: Предишното правителство е взело заем от ЕБВР за ж.п. линия, която свършва в тунел без изход, няма да го допусна
Мицкоски: Предишното правителство е взело заем от ЕБВР за ж.п. линия, която свършва в тунел без изход, няма да го допусна
Снимка: Пресцентъра на правителството на Северна Македония

Планът на Република Северна Македония за средствата от плана на ЕС за растеж на Западните Балкани е подготвен преди две седмици и държавата очаква одобрение от ЕК, посочи в интервю за ТВ Телма премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски. 

По думите му част от проектите, започнати от предишното правителство на Северна Македония, не могат да бъдат изпълнени и като пример посочи ж.п. линията към България, част от транспортен Коридор 8, която според него "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море, със санкции, които могат да достигнат до 750 милиона евро”.

"Моля ги да изразходваме тези пари за модернизация на ж.п. линията от Коридор 10 и влаковете да се движат със 100, вместо с 30 км./ч.  и вместо бюджетът на държавната компания Македонски железници – Инфраструктура да бъде намален три пъти, да бъде увеличен три пъти. Вместо да имаме един работещ локомотив за пръв път след две години, да купим 5 нови локомотиви, за да имаме повече композиции, които ще минават през страната”, каза Мицкоски.

Че за правителството на Северна Македония ж.п. Коридор 10, който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция е приоритетен  в интервю преди дни каза и министърът на транспорта Александър Николоски, който заяви, че ще разговаря с донорите на проекта за изграждани на Коридор 8 средствата, предвидени за него да бъдат пренасочени.  

На територията на Северна Македония източната част от ж.п. линията от Коридор 8, която трябва да свърже Северна Македония с България, тръжната процедура за който приключи в последната седмица на юни, е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. 

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, с финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. 

Проектът не присъства в програмата на новото правителство на Северна Македония, но присъства в доклада на държавната одитна институция, в който се казва, че планирането и подготовката на третата фаза "отнема твърде много време и съществува висок риск от загуба на безвъзмездни средства по ИПП в размер на 60,765 милиона евро и бъдещи фискални последици поради необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от държавния бюджет”.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

/ПЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:21 на 27.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация