site.btaАлександър Николоски: Изграждането на ж.п. коридор 10 е приоритет, за железопътната линия към България е необходим нов проект

Александър Николоски: Изграждането на ж.п. коридор 10 е приоритет, за железопътната линия към България е необходим нов проект
Александър Николоски: Изграждането на ж.п. коридор 10 е приоритет, за железопътната линия към България е необходим нов проект
Снимка: Министерство на транспорта на Северна Македония

Развитието на транспортния сектор в региона на Западните Балкани е било обсъдено на работна вечеря на министрите на транспорта на Северна Македония, Белгия, Малта, Гърция, Германия и Кипър в Будапеща, съобщават от министерството на транспорта на Северна Македония.

Министърът на транспорта и вицепремиер на Северна Македония Александър Николоски е в Будапеща за участие в среща, организирана от Унгария в рамките на нейното председателство на Европейския съюз, в която, освен министрите на транспорта на държавите от ЕС, участват и  министрите на транспорта от страните от Западните Балкани, от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ), Украйна, Молдова и Грузия, както и представители на институциите на Европейския съюз.

На срещата Николоски е представил приоритетите на Северна Македония „със специален акцент върху изграждането на високоскоростна железница по Коридор 10 (който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция), както и улесняването на транспорта и търговията между страните от Западните Балкани”, информират от министерството на транспорта в Скопие, уточнявайки, че на нея е била подчертана „и важността на изграждането на Коридор 8” (от Италия през Албания и Северна Македония към България).

В интервю за Канал 5, записано преди отпътуването на Николоски за Будапеща и излъчено снощи, той заяви, че негов „най-голям приоритет е изграждането на високоскоростната железница по Коридор 10, който ще отведе (Северна) Македония в бъдещето, ще я развие икономически”.

Николоски уточнява, че проектът е от 1978 г, но не е реализиран „вероятно поради разпадането на Югославия” и този проект ще струва на държавата по-малко, отколкото железницата до България.

В интервюто Николоски уточнява, че тръжната процедура за изграждане на третата фаза от ж.п. линията към България е спряна, защото проектът е неосъществим "и заради опит за корупция”. По думите му ж.п. линията, част от Коридор 8, трябва да се изгради, но трябва да бъде направен нов проект, защото този е „скъп и неосъществим”. Министърът на транспорта на Северна Македония заяви, че не е против изграждането на железопътна линия до България, но тя няма да се строи по неосъществимо и твърде скъпо трасе, а е необходим нов проект.

"Защо например не е помислено, че може да има трасе Щип-Делчево-границата с България? Или например Щип-Радовиш-Струмица-Ново село-границата с Бълария? По този начин с ж.п. линия ще си свържем цялата източна част на (Северна Македония). И ви гарантирам, че тези два варианта, които са много по-дълги от тези 24 км. от Крива паланка до границата с България, ще са много по-евтини", заяви Николоски.

Скоро след поемането на поста министър на транспорта Николоски заяви, че ж.п. коридорът 10 е приоритетен и средствата за изграждане на ж.п. коридор 8 трябва да бъдат пренасочени към него. 

Днес Николоски ще се срещне с министрите на транспорта на Гърция, Сърбия, Унгария и Австрия, а акцент на разговорите ще бъде изграждането на Коридор 10, съобщават от Министерството на транспорта на Северна Македония.

/ПК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 01:55 на 27.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация