site.btaНиколоски: Ж.п. линията от Коридор 8 към България е най-скъпата в света и води до тунел без изход, България няма проект за връзката

Николоски: Ж.п. линията от Коридор 8 към България е най-скъпата в света и води до тунел без изход, България няма проект за връзката
Николоски: Ж.п. линията от Коридор 8 към България е най-скъпата в света и води до тунел без изход, България няма проект за връзката
Александър Николоски. Снимка: Владислав Тентов, БТА/архив

Изграждането на третата фаза от ж.п. линията от Коридор 8, който трябва да свърже Северна Македония с България, е „най-скъпата железница в света”, а трасето от 23,4 км., което трябва да бъде изградено от нея, излиза на стойност 24 млн. евро на километър, заяви на пресконференция новоизбраният министър на транспорта на Северна Македония Александър Николоски.  

„Става въпрос за ж.п. линия, която трябва да минава от преди Крива паланка, през целия град до границата с България. Стотици къщи трябва да се разрушат и хора да се изселват, и най-важното - завършва с тунел, който няма край. Според проекта, а и според законите можете да строите само на собствена територия, а връзката с България трябва да стане чрез тунел. Той може да бъде изграден само до границата с България, от там трябва да бъде продължен от България в условия, в които България дори няма направен проект за железопътна връзка със (Северна) Македония. Вярно е, че в България има ж.п. линия, но тя е на няколко километра от (Северна) Македония и е под въпрос дали те (България) биха проектирали връзката по този начин. Но дори да проектират така, че двете държави да се свържат чрез тунел, стои въпросът дали условията от другата страна на границата позволяват това и дали двата тунела могат да се свържат”, каза Николоски. 

Пресконференцията на Николовски беше по повод заключенията в доклада на държавната одитна институция в страната „Реализация на капиталови инвестиции, финансирани чрез бюджета на Република Северна Македония, средства от ЕС и средства от други международни финансови институции под юрисдикцията на правителството и местната власт“, в който изграждането на участъка от Крива Паланка до границата с България като част от ж.п. Коридор 8, фаза 3, е един от четирите проекта по предприсъединителната програма на ЕС за околна среда и транспорт (ИПП-2) , за които има риск от загуба на предоставени средства поради непроведени тръжни процедури и несключени договори. 

Николоски призова прокуратурата да разследва дейността на обществените дружества за железопътна инфраструктура и държавни пътища заради заключенията в доклада, а "международните кредитори, които осигуряват средствата за изграждането на този проект, както и тези, които дават безвъзмездни средства, сериозно да седнат и да помислят дали това е най-добрият начин да се харчат тези пари". 

По думите му за третата фаза на ж.п. линията до България, за която според доклада стойността е нараснала с 220 млн. евро над първоначално планираните 340 млн. евро, при „изключително непрозрачен процес” е стартирана тръжна процедура „преди изборите в условия, когато е ясно, че ще има промяна в управлението”. 

"Повтарям, до днес се подават оферти за най-скъпата ж.п. линия, която преминава през цял един град, която завършва в тунел, който не води никъде", заяви Николоски.

Тръжната процедура за изграждане на третата фаза от ж.п. линията, част от Коридор 8, стартира в края на декември, срокът за подаване на оферти според тогавашния директор на Железопътна инфраструктура в страната беше до края на март, по-късно беше удължена, а според Николоски днес изтича срокът за подаване на оферти и според закона „засега не може да направи нищо за евентуално отмяна” на процедурата. 

„Логичните въпроси са дали трябва да се изгражда на тази цена и чрез тунел, който води за никъде”, заяви Николоски.  

В доклада на държавния одит на Северна Македония се посочва, че планирането и подготовката на третата фаза „отнема твърде много време и съществува висок риск от загуба на безвъзмездни средства по ИПП в размер на 60,765 милиона евро и бъдещи фискални последици поради необходимостта от осигуряване на допълнителни средства от държавния бюджет”.

В програмата на правителството на Република Северна Македония изграждането на ж.п. линията, част от Коридор 8 до границата с България, не присъства. 

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

/ПК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:55 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация