site.btaМатематиката ще става още по-важна в ерата на изкуствения интелект, каза министър Красимир Вълчев на Съвета по професионално образование


Математиката ще става още по-важна в ерата на изкуствения интелект. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на Консултативния съвет по професионално образование и обучение. В рамките на заседанието той представи концепцията за промяна на учебните програми, както и за реализирането на планирания прием за следващата учебна година, в който е предвидено над 61 процента дял на професионалните паралелки, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).
"Математиката ще бъде важна за всички хора, защото възпитава едни от най-ценните умения - концентрация, логическо мислене, създава абстрактна интелигентност", отбеляза министърът. Според него обаче в новата епоха ще е изключително важно хората да имат и широка хуманитарна основа, включително комуникационни умения. По думите му с навлизането на изкуствения интелект с голяма доза увереност може да се каже, че той по-лесно ще замени професии, които изискват специализирани знания и по-трудно такива, за които са необходими комплексни умения. Затова и обучението на децата трябва да бъде насочено към изграждането на комплексни умения.
"Навлизаме в ерата на шокова поява на нови професии. Длъжни сме да гарантираме технически кадри за индустриите с висока добавена стойност, които предлагат работни места с високи доходи и по този начин да задържим младите хора с математически и технически умения в България", подчерта министър Красимир Вълчев. Той заяви, че ще бъде последователен в политиката за развитие на професионалното образование и няма да допусне закриване на професионални паралелки. Според него ключова е и промяната на учебните програми, които да освободят повече време за учителите и за формирането на функционални знания.
Министър Красимир Вълчев разговаря с членовете на Консултативния съвет за актуализирането на държавните стандарти и изпитни програми, както и на нови учебни програми по новия Списък от професии. Тема бе и търсенето на механизми за по-гъвкава актуализация на програмите с оглед бързите промени в икономиката. Друга тема на заседанието на съвета бяха промените в нормативната уредба, които позволяват увеличаване на учениците, които се обучават в дуална форма, както и възможностите за обучение на ученици и на учители от представители на бизнеса.
В Консултативния съвет участват представители на Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО), на ключови министерства и институции, на работодателски организации и синдикати, на Регионалните управления на образованието и на училища. В заседанието участваха също заместник-министър Таня Михайлова и експерти от МОН.
Както писа БТА, новите учебни програми трябва да дадат умения на учениците за професиите на бъдещето, а в преподаването на всички предмети трябва да има и възпитателен елемент. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на концепцията за нови учебни програми пред Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на училищното и предучилищното образование. Проектът на документа от 7 февруари e публично достъпен в сайта на МОН и вече е представен пред Асоциацията на организациите на българските работодатели, съобщи тогава пресцентърът на Министерството на образованието.
/ВБ/
news.modal.header
news.modal.text