ВТОРА ДОПЪЛНЕНА ИНФОРМАЦИЯ

site.btaЯвор Милушев получава „Икар“ за изключителен принос към българския театър

Явор Милушев получава „Икар“ за изключителен принос към българския театър
Явор Милушев получава „Икар“ за изключителен принос към българския театър
Представяне на номинациите за наградите „Икар“, снимки – Даниел Димитров/БТА

Актьорът Явор Милушев получава наградата „Икар“ за изключителен принос към българския театър, съобщиха от Съюза на артистите в България (САБ).

За Министерството на културата (МК) е чест като дългогодишен партньор на Софийския театрален салон и на наградите „Икар“ да бъде домакин на номинациите, каза заместник-министърът на културата Калин Вельов. Номинациите бяха обявени в зала „Средец“ на МК. „За всички хора на културата е важно да имат не само синдикална организация, но и представителна организация, да бъдат обединени в подобен тип организация. Защото аз като музикант съм изпитвал през годините подобна необходимост“, каза Вельов. 

Младите настъпват в българския театър и това много ме радва, коментира председателят на САБ Христо Мутафмчиев. „В тези номинации аз забелязвам не само млади хора, но и такива, които са вече утвърдени в собствените си театри, което означава, че сезонът може да бъде определен като предизвикателен, а не толкова като силен и мощен. Всеки се е опитал в това, което прави, да даде частица повече от себе си, с което печели и публиката, печели и комисията“, добави той.

„В никакъв случай не мислим, че това е абсолютният избор. Напротив, всички номинации и награди са плод на решението на хората, които съставят журито“, каза проф. Николай Йорданов от журито, излъчило номинациите. „Но когато видиш, че седем души са единодушни за едно или друго постижение, това дава някаква вътрешна сигурност, за да застанем пред вас“, добави той. Трябва да приемем, че столицата е мястото, където се концентрира театралният живот. София е естествен център на струпване на таланти, каза още Йорданов. 

Това, което прави впечатление, са представления, концентрирани върху сериозни обществено-политически теми не само у нас, но и в Европа, света, каза театроведът д-р Албена Тагарева от журито. По думите ѝ това е тема за един по-широк разговор.

„Поне моят стремеж, търсейки чие актьорско изпълнение да бъде отличено, беше в това кое е онова ново, необичайно стъпало, което са направили напред и колко това изпълнение хвърля нов мост в салона, придърпва публиката към себе си, отваря нови врати и кара публиката да се върне отново в театъра. Мисля, че имаше много такива постижения“,  каза актьорът Светослав Добрев от журито.

НОМИНАЦИИТЕ

За водеща мъжка роля са номинирани Мак Маринов за д-р Стокман в „Обществен враг“ по Хенрик Ибсен (реж. Крис Шарков, Малък градски театър „Зад канала“), Самуел Финци за Шайлок във „Венецианският търговец“ от Уилям Шекспир (реж. Явор Гърдев, Народен театър „Иван Вазов“) и Симеон Дамянов за Били в „Племе“ от Нина Рейн (реж. Зафир Раджаб, театър „Българска армия“).

За водеща женска роля са номинирани Албена Павлова за Майка Кураж в „Майка Кураж и нейните деца“ от Бертолт Брехт (реж. Стоян Радев, Сатиричен театър „Алеко Константинов“), Невена Калудова за Анна Политковская в „Анна-непоправимата“ от Стефано Масини (реж. Надя Панчева, Оренда арт център, Регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“) и Радина Кърджилова за Медея в „Медея“ от Еврипид (реж. Деклан Донелан, Народен театър „Иван Вазов“).

За поддържаща мъжка роля са номинирани Ивайло Гандев за Пато Дули в „Кралицата на красотата („Бившата мис на малкия град)“ от Мартин Макдона (реж. Боил Банов, Драматичен театър „Адриана Будевска“ – Бургас), Ириней Константинов за бащата в „Котка върху горещ ламаринен покрив“ от Тенеси Уилямс (реж. Стайко Мурджев, Театър „София“) и Леонид Йовчев за Петер Стокман в „Обществен враг“, в „Зад канала“. 

За поддържаща женска роля са номинирани Биляна Георгиева за Втора жена в „ХХL“ – гротесково-пиршествен спектакъл, вдъхновен от „Гаргантюа и Пантагрюел“ от Франсоа Рабле, базиран върху авторски текстове и цитати от Рабле и Бахтин (реж. Боян Крачолов, сдружение „Конклав“, „Топлоцентрала“), Никол Георгиева за Катрин в „Майка Кураж и нейните деца“ от Бертолт Брехт в Сатиричен театър „Алеко Константинов“ и Симона Здравкова за Първа жена в „ХХL“ – гротесково-пиршествен спектакъл, вдъхновен от „Гаргантюа и Пантагрюел“ от Франсоа Рабле, в „Топлоцентрала“

За дебют са номинирани Ангела Канева, Виктория Владова, Мария Карилоска, Димитър Василев, Димитър Бисеров за „Как хубаво лошо живяхме“ пo пиесите „Любов“, „Анданте“, „Чинцано“ и „Три момичета в синьо“ на Людмила Петрушевска (реж. Ваня Борисова, театър „Ателие 313“), Ванина Йорданова за Шен Те в „Любовта като стока“ по пиесата „Добрият човек от Сечуан“ от Бертолт Брехт (реж. Дамян Тенев, драматичен театър „Гео Милев“ – Стара Загора), Ивана Керанова за Фем в „Бифем“ от Людмила Петрушевская (реж. Ростислав Георгиев, драматичен театър „Сава Огнянов“ – Русе), Преслав Търпанов за Антон в „Прашка“ от Николай Коляда (реж. Йордан Славейков, фондация „Арт офис“, I Am Studio).

За режисура са номинирани Зафир Раджаб за „Племе“, Стоян Радев за „Майка Кураж и нейните деца“ и Явор Гърдев за „Венецианският търговец“, за сценография – Никола Тороманов (сценография), Свила Величкова (костюми) – за „Майка Кураж и нейните деца“, Огняна Серафимова за „Лисабон“ от Захари Карабашлиев (реж. Яна Титова, Младежки театър „Николай Бинев“) и Ясмин Мандели за „Анна-непоправимата“ в „Топлоцентрала“.

За майсторско техническо осъществяване са номинирани „Без кръв“ по едноименния роман на Алесандро Барико, авторска адаптация Александър Секулов (реж. Диана Добрева, Драматичен театър „Николай Масалитинов“ – Пловдив), „Венецианският търговец“ и „Моби Дик“ – в Народния театър, както и „Портретът на дориан грей“ по Оскар Уайлд, драматизация Полина Христова, Веселка Кунчева (реж. Веселка Кунчева, Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово). 

За авторска музика са номинирани Владимир Ампов-Графа за „Пипи Дългото чорапче“ в Младежкия театър, Милен Апостолов за „Портретът на Дориан Грей“ в театър „Рачо Стоянов“ – Габрово, и Милен Кукошаров за „Майка Кураж и нейните деца“ в Сатирата. 

За драматургичен текст са номинирани „Бушон за смяна“ от Михаил Тазев, „От какво се страхува вирджиния улф“ от Тея Сугарева и „Шишарки“ от Екатерина Георгиева, а за критически текст – „Българският драматургичен канон. Формиране, пренареждане, препрочитане“ от Николай Йорданов (София: Институт за изследване на изкуствата & фондация „Хомо луденс“, 2024) и „Романси и сдвоения. Българска драматургия на xx век“ от Николай Кирилов (изд. „проф. Марин Дринов“, 2024).

За постижение в кукленото изкуство са номинирани Ива Гикова и Ивайло Николов – за сценографиите и куклите на „Кентървилският призрак“ по Оскар Уайлд (драматизация и реж. Елица Петкова, Държавен куклен театър – Пловдив) и „Небивалици с букви“ по книгата на Цветанка Брестничка „Небивалици с буквите от А до Я“ (драматизация и реж. Елица Петкова, Столичен куклен театър), Йордан Тинков – за режисьорски дебют за „Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада“ по Ено Рауд (реж. Йордан Тинков, Младежки театър) и Пламен Петков (Mensa) – за авторската музика на „Кентървилският призрак“ по Оскар Уайлд в Държавен куклен театър – Пловдив, и „Небивалици с букви“ в Столичен куклен театър.

За куклен спектакъл са номинирани „Кентървилският призрак“ в Държавен куклен театър – Пловдив, „И ние играем Ромео и Жулиета“ по Уилям Шекспир, текст Камен Асенов и Стоян Радев (реж. Стоян Радев, Столичен куклен театър) и „Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада“ в Младежкия театър.

За съвременен танц и пърформанс са номинирани Александар Георгиев за Atrás и Anal Body/Anal Politics – лекция-пърформанс в „Топлоцентрала“, Галина Борисова за „Хипотетично“ в Народния театър и Иво Димчев за Metch –интерактивен соло пърформанс в „Топлоцентрала“.  

За дублаж/озвучаване при жените са номинирани Елисавета Господинова (за Кериман в „Твоя мой живот“), Татяна Захова (за Морган Алваро във „ВИП: Висок интелектуален потенциал“) и Яница Маслинкова (за Емико в „Свирепи лапички: Легенда за Ханк“), при мъжете – Александър Митрев (за Джимбо в „Свирепи лапички: Легенда за Ханк“), Виктор Танев (за Ългаз Кая в „Присъда“) и Росен Русев (за Марлон в „Марлон“).

За съвременна българска музика са номинирани Денислав Анастасов (Anomalycircles) – за инструменталната пиеса Dust Delight, Кирил Пелтеков (Stamely) – за авторската композиция Soft Whistle, и проф. Симеон Венков – за авторския джаз концерт „Мони Венков – 60 години на сцената“.

ОЩЕ ОБЯВЕНИ НАГРАДИ

Както БТА съобщи, още няколко почетни отличия бяха обявени днес от САБ. 

Наградата за вариететно изкуство, излъчена от Гилдията за вариететно изкуство, се присъжда на Веселин Любомиров Савов „Весо Шоу“ – за постиженията му в областта на вариететното изкуство. 

За атракционно и сценично изкуство, от Гилдията за атракционни сценични изкуства, е отличен Ники Кънчев – за приноса му в представянето и популяризирането на българската култура и изкуство.

Награда за цирково изкуство (от Гилдията на цирковите артисти) се присъжда на Еми Велкова – за високи постижения при изпълнението на въздушни и партерни номера.

Наградата на „Акт-УНИМА“ ((Българският център на международния съюз на куклените дейци) – за значим принос в развитието на българското куклено изкуство се присъжда на проф. Майя Петрова.

Наградата „Икар“ за чест и достойнство се присъжда на актьора Стоян Сърданов.

/ДД

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:05 на 05.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация