site.btaОБНОВЕНА Най-много благодаря на публиката, каза Явор Милушев по повод “Икар“-а за изключителен принос към театъра и почетния знак на президента
Най-много благодаря на публиката. Тя ме създаде още с първата ми поява и никога не ѝ изневерих. Това каза актьорът Явор Милушев, който получи тази вечер наградата “Икар“ за изключителен принос към българския театър, както и почетен знак от президента Румен Радев.
Благодаря за високата награда и за наградата, която ми връчи самият президент, отбеляза Милушев. Обясни, че тази комбинация е много задължаваща. “На моите години това значи да впрегна огромни усилия, за да свърша тази работа. И ще я свърша. Тя е пред мен“, каза актьорът.
Румен Радев определи Явор Милушев като “артист с широк творчески диапазон, който изигра еднакво блестящо и бунтаря революционер, и интелектуалеца, анархиста и прокурор, министъра и президента, звяра и любящия съпруг, който ни накара да преоткрием и да изживеем Яворов по един неповторим начин, който спираше дъха на публиката“. Това е необходимият грешник и аристократът на българското кино и театър, каза още държавният глава за актьора преди да му връчи почетния знак.
Президентът се обърна към професионалната общност, която отбелязва днес Световния ден на театъра. “Искам най-отговорно да заявя, че съм силно респектиран от вашата професия. В света, от който идвам, най-важното е да успееш да потиснеш емоциите и чувствата, защото още с откъсването от земята моментално те връхлита залаганият с хилядолетия в човека инстинкт за самосъхранение. Връхлита те един океан от невероятни красиви, неописуеми и в същото време изключително опасни и страшни картини и усещания. Единственият начин да оцелееш и да победиш в своята задача е да задушиш в зародиш всички емоции, да сведеш всичко до някакви сухи цифри. Всъщност, вие цял живот решавате точно обратната задача – само с едно движение, с една гримаса, с едва забележими нюанси на гласа да отприщите потоп от емоции и чувства. Колко важно и трудно е това умение разбрах едва, когато започнах да се занимавам с политика“, посочи Радев.
“Ние имаме нужда от вашите умения и от вашата мисия, особено днес, във време на кризи – политически, икономически, духовни. И колкото по-дълбоки са кризите, толкова повече трябва да говорим за култура и да произвеждаме култура. Защото от криза се излиза с ясна национална цел и единение. А то е единствено възможно, когато обществото ни е сплотено около духовни ценности, които се споделят от всички. И именно културата изгражда тези ценности и именно културата е най-здравата спойка на нашето общество“, допълни президентът.
Стоян Сърданов получи “Икар“ за чест и достойнство. “Страхотно е. Толкова е мило, толкова е тържествено, толкова е истинско. Повярвайте, чувствам се като новороден“, отбеляза той. Проф. Майя Петрова, която бе удостоена с наградата на „Акт УНИМА“ за значим принос в развитието на българското куклено изкуство посочи: “Благодарности, ако трябва да кажа, те са безкрайни. Затова благодаря на всички, които са съпътствали моя творчески и преподавателски път. Благодаря“.
Щеше да е по-справедливо да получа награда за дебют, каза Самуел Финци, който взе “Икар“ за водеща мъжка роля във "Венецианският търговец“ от Уилям Шекспир (реж. Явор Гърдев). Той отбеляза, че благодари първо на себе си. Благодарности той изказа още към Явор Гърдев и към Александър Шурбанов – автор на превода на “Венецианският търговец“. “Работим в едно пространство, в което все още е възможен някакъв вид свобода и трябва много да го пазим, защото борбата с глупостта и посредствеността става все по-трудна. Заобиколени сме. Нека да си пазим това пространство, по всякакъв начин. Важно е“, каза още Финци.
“Някога преди много години, с един друг Стоян, започнахме репетиции на “Три сестри“ в Сатиричния театър. Ръководството се смени и репетициите бяха прекратени. Заглавието беше свалено с обяснението, че Чехов няма място в афиша на Сатиричния театър. Разбира се, това представление се случи в афиша на един друг театър, написа златна страница в неговата история. Затова искам да благодаря на днешното ръководство на Сатиричния театър за решението, че Брехт има място в афиша на Сатиричния театър. И аз мисля, че това решение беше много щедро възнаградено с пълни зали и пет номинации“, посочи Албена Павлова, която спечели “Икар“ за водеща женска роля в "Майка Кураж и нейните деца“ от Бертолт Брехт (реж. Стоян Радев, Сатиричен театър "Алеко Константинов“).
“Изключително съм щастлив, че с напредването на технологиите, на дигиталната среда, театърът е мястото, където изкуственият интелект не може да бъде основа да замени творческия труд на сцената“, каза министърът на културата Мариан Бачев по време на церемонията по връчването на наградите “Икар“. Според него съпреживяването в залата, заедно с актьорите по време на всяко едно представление, е незаменимо. “Аз съм изключително щастлив, че животът върви по този начин. Защото актьорът остава в центъра на една прекрасна вселена. Но за да могат тези спектакли да оживеят и да достигнат до много зрители – защото знаем, че театърът е роден там, на площада и е имало едни хора, които играят, и други хора, които да ги гледат – е необходимо да има и качествен мениджмънт“, допълни министърът. Той връчи награди от Министерството на културата – за куклен театър на Държавния куклен театър в Пловдив и за драматичен театър – на Народния театър “Иван Вазов“.
Кметът на София – Васил Терзиев, също присъства на събитието. “На всички, за които сценичните изкуства са живот и признание – едно голямо благодаря за всичко, с което ни дарявате. За сълзите, за смеха, за провокациите, за мечтите. Пожелавам ви да бъдете вдъхновени, да бъдете свободни и да бъдете силни“, отбеляза той, преди да връчи наградата за най-добър спектакъл – на "Венецианският търговец“ на Народния театър "Иван Вазов“.
Наградата за дебют получиха Ангела Канева, Виктория Владова, Мария Карилоска, Димитър Василев, Димитър Бисеров - за „Как хубаво лошо живяхме“ пo пиесите „Любов“, „Анданте“, „Чинцано“ и „Три момичета в синьо“ на Людмила Петрушевска (реж. Ваня Борисова, театър „Ателие 313“).
“Икар“ за режисура получи Зафир Раджаб - за “Племе“ от Нина Рейн, Театър “Българска армия“. Приз за поддържаща женска роля бе присъден на Биляна Георгиева – за Втора жена в “ХХL“ – гротесково-пиршествен спектакъл, вдъхновен от “Гаргантюа и Пантагрюел“ от Франсоа Рабле, базиран върху авторски текстове и цитати от Рабле и Бахтин (реж. Боян Крачолов, сдружение “Конклав“, “Топлоцентрала“). За поддържаща мъжка роля бе отличен Леонид Йовчев - за Петер Стокман в “Обществен враг“, по Хенрик Ибсен (реж. Крис Шарков, Малък градски театър “Зад канала“).
Наградата за сценография бе връчена на Никола Тороманов (сценография), Свила Величкова (костюми) – за “Майка Кураж и нейните деца“, за авторска музика отличието е за Владимир Ампов-Графа – за “Пипи Дългото чорапче“ в Младежкия театър, а за майсторско техническо осъществяване - за “Венецианският търговец“ и “Моби Дик“ – в Народния театър. В категорията за критически текст наградата бе присъдена на "Българският драматургичен канон. Формиране, пренареждане, препрочитане“ от Николай Йорданов (София: Институт за изследване на изкуствата & фондация “Хомо луденс“, 2024).
Отличието за драматургичен текст бе за “Шишарки“ от Екатерина Георгиева. За постижение в кукленото изкуство бяха наградени Ива Гикова и Ивайло Николов – за сценографиите и куклите на “Кентървилският призрак“ по Оскар Уайлд (драматизация и реж. Елица Петкова, Държавен куклен театър – Пловдив) и “Небивалици с букви“ по книгата на Цветанка Брестничка (драматизация и реж. Елица Петкова, Столичен куклен театър). “Икар“ за куклен спектакъл е присъден на “Маншон, Полуобувка и Мъхеста брада“ по Ено Рауд (реж. Йордан Тинков, Младежки театър “Николай Бинев“).
Веселин Любомиров Савов “Весо Шоу“ получи награда за постижения във вариететното изкуство, а за съвременен танц и пърформанс призът бе за Иво Димчев - за Metch, интерактивен соло пърформанс в “Топлоцентрала“.
Призовете за дублаж отидоха при Елисавета Господинова (за Кериман в „Твоя мой живот“) и Александър Митрев (за Джимбо в „Свирепи лапички: Легенда за Ханк“). Наградата на публиката бе в три категории – за най-добър съвременен танц и пърформанс - Metch, за най-добър куклен спектакъл – “Кентървилският призрак“, и за най-добър драматичен спектакъл – “Племе“.
Наградата за цирково изкуство, присъждана от Гилдията на цирковите артисти, бе за Еми Велкова, а с приз от Гилдията за атракционни сценични изкуства, е отличен Ники Кънчев – за приноса му в представянето и популяризирането на българската култура и изкуство. Отличието за съвременна българска музика бе присъдено на проф. Симеон Венков – за авторския джаз концерт „Мони Венков – 60 години на сцената“.
На церемонията присъстваха също председателят на Народното събрание – Наталия Киселова, и заместник министър-председателят Атанас Зафиров.
/ДД/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text