site.btaВ двата дни за измерване на уменията по природни науки 45 000 ученици решиха онлайн тест, а МОН прави анализ на техническите проблеми  

В двата дни за измерване на уменията по природни науки 45 000 ученици решиха онлайн тест, а МОН прави анализ на техническите проблеми  
В двата дни за измерване на уменията по природни науки 45 000 ученици решиха онлайн тест, а МОН прави анализ на техническите проблеми  
В двата дни за измерване на уменията по природни науки 45 000 ученици решиха онлайн тест. Снимка: МОН

В двата дни от провеждането на първото онлайн изследване на уменията по природни науки в девети клас общо около 45 000 ученици решиха теста. Подобен формат се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността й за организиране на различни изпитни формати изцяло на електронни устройства, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Както БТА писа, общо 28 110 деветокласници вчера решаваха изцяло онлайн тест по природни науки в първия ден от изследването на уменията на учениците в тази област. 

Изпитът се провеждаше в два поредни дни на две отделни електронни системи, за да се тестват и различни технически решения. През предходния ден (на 14 октомври) тестът премина безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни училища, припомнят от МОН.

И информират, че в днешния ден са възникнали различни технически проблеми, които са забавили и неговото започване. В момента се прави детайлен анализ за всички постъпили сигнали от училищата.

През вчерашния ден входът в системата се осъществяваше през генериран QR код, а в днешния - чрез въвеждане на потребителско име и парола. Това е довело до трудности при влизане и допълнително натоварване на системата.

Днес общо над 16 500 деветокласници са преминали през теста и са го предали. Останалите около 10 000  ученици са се отказали или са срещнали технически проблеми в хода на решаването му. За тях ще бъде организирана допълнителна дата, в която по желание могат да се явят отново на онлайн теста.

Резултатите от теста дават само информация за нивото на придобитите умения за ученика и не са свързани с оценяването му. Дадена е възможност резултатите от него да бъдат вписани като текуща оценка и да заместят провеждането на входно равнище по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.

Тестът се състои от три части - по биология и здравно образование, по физика и астрономия, по химия и опазване на околната среда.

Всяка част от теста включва до десет задачи/казуса с въпроси към тях с избираем отговор и/или с кратък свободен отговор. За работа върху всяка част ученикът разполага с 30 минути, като до приключването й може да се връща и да променя отговорите си. Веднъж потвърдил приключването на работата си по съответната част, той започва с решаване на следващата част и не може да се връща към предишната.

Сегашното изследване поставя фокус върху важни теми от изследването PISA за 2025 г., като типът задачи и средата се доближават до тези в международното проучване. Подпомагат се също учителите в задаването и оценяването на такъв тип задачи.

Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков каза във Велико Търново в петък, че информацията, която ще получим от този тест, ще ни даде възможност да видим към какво трябва да се насочи в бъдеще обучението по природни науки, основно в образованието до девети клас, за да могат децата да бъдат още по-успешни. Второто важно нещо е, че тези задачи са с практическа насоченост и знанията не трябва да са сами по себе си знания по съответните учебни предмети, а такива, които ученикът може да приложи в конкретни практически ситуации, така че да демонстрира наистина умения, нужни и в живота, обясни тогава министърът.

"Повечето международни изследвания също се провеждат на електронни устройства и е важно да подготвим учениците за това", каза министър Цоков. Той обясни, че задачите за деветокласниците са разработени по примера на задачите PISA и така те ще са по-подготвени за предстоящото международно изследване през следващата година.

Очаква се окончателните резултати да бъдат готови до десет дни след приключването на изпитите. Министър Цоков обясни, че подготовката за това оценяване продължава вече повече от месец и половина, и е събрана информация от всички образователни институции за готовността за осъществяването му. Той припомни, че по проекти на МОН са купени над 100 000 електронни устройства и така е осигурена нормална работа на учениците и на техните учители.

 

/ХК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:13 на 18.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация