site.btaРолята на учителите е ключова при използването на изкуствен интелект в образованието, каза зам.-кметът на Варна Павел Попов

Ролята на учителите е ключова при използването на изкуствен интелект в образованието, каза зам.-кметът на Варна Павел Попов
Ролята на учителите е ключова при използването на изкуствен интелект в образованието, каза зам.-кметът на Варна Павел Попов
Заместник-кметът на Варна Павел Попов участва на Четвъртия международен форум „Образованието през парадигмата на хуманизма и изкуствения интелект“, който се провежда в Икономическия университет в града. Снимка: Кореспондент на БТА във Варна Валентина Добринчева

Умението за критично отношение към информацията е ключово при прилагането на изкуствен интелект (ИИ) като образователно средство. Неговото усъвършенстване и използване за творчески дейности носи риск за човешките способности и ролята на педагозите е ключова за опазване от подобна дигитална леност. Учителите са призовани да съхранят мотивацията за учене като част от личностното израстване и дори да предотвратяват ползването на ИИ там, където той руши познавателните и социални умения. Това мнение изрази заместник-кметът на Варна Павел Попов на Четвъртия международен форум „Образованието през парадигмата на хуманизма и изкуствения интелект“, който се провежда днес и утре в Икономическия университет в морския град.

Няма съмнение, че се намираме в началото на нова епоха в технологичното развитие на човечеството, която ще има ефект върху всички аспекти на съществуването ни, каза още Попов. Според него значима е темата за последствията, защото до скоро човекът бе единственият субект на творчество и той за първи път се сблъсква с друг автор, който не е с човешки произход и това повдига въпроса щом машината може да създава текстове, музика, изображенията, не се ли разклаща парадигмата на хуманизма. 

Според Попов опитът на ИИ се състои в способността да се самообучава, да събира данни и да подобрява изборите си въз основа на натрупванията. Машината може не просто да бъде помощник в ученето, а да ни отвори прозорец към разбирането на най-дълбоките структури в познанието и начините за неговото придобиване, посочи зам.-кметът, който отговаря за ресор "Образование" в Община Варна. 

Той припомни, че развитието на ИИ поставя етични проблеми, но те са адресирани на подобаващо ниво още от 2019 г., когато ЮНЕСКО проведе международна конференция за връзката с образованието, чиито резултати са регламентирани в т.нар. Пекински консенсус, където хуманистичният подход е закрепен като задължителна основа за използване на ИИ и е определено развитието му да се осъществява под човешки контрол. М.г. тези съображения са конкретизирани и в насоки за генеративния ИИ в образованието и изследванията, където изрично е подчертано, че не бива ИИ да узурпира човешката интелигентност и са подчертани ограничения дори за най-съвършените действащи модели. 

Четвъртият международен образователен форум във Варна е на тема „Образованието през парадигмата на хуманизма и изкуствения интелект“. Той бе открит от кмета на града Благомир Коцев, който подчерта, че в своята управленска програма „Град на растежа и иновациите и град без периферия“ е поставил образованието като приоритет, защото вярва, че то може да даде на града прогрес, подобряване на икономическата среда и извеждане пред конкуренцията. Неслучайно през последните месеци ние получихме финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост и то вече се прилага за образователна инфраструктура и иновации. Варна не трябва да изостава от динамиката на развитие на света, добави Коцев. Той припомни, че в рамките на форума има и секция, в която студенти и ученици демонстрират разработки и изследвания. 

 

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:18 на 02.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация