site.btaВероятността да бъде открит живот в Млечния път е по-малка, отколкото смятаха учените

Снимка: Пиксабей

Учени Великобритания и САЩ са установили, че вероятността да бъде открит живот в Млечния път е по-малка, отколкото се смяташе досега, тъй като най-често срещаните звезди в галактиката облъчват планетите с ултравиолетови изригвания, пише сайтът Спейс.

Изследователите от университетите на Кембридж, Охайо и Хаваите са установили, че по-голямата част от звездните системи в нашата галактика не могат да предложат условия за съществуването на живот. Това се дължи на активността на червените джуджета, които са най-разпространеният тип звезди в Млечния път.

Червените джуджета могат да облъчват обикалящите около тях светове с интензивни изблици на ултравиолетова (UV) радиация, което намалява потенциалната им обитаемост, обясняват авторите на изследването, публикувано в научното списание "Месечни бележки на Кралското астрономическо дружество" (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).

До тези изводи учените са стигнали въз основа на данни от мисията GALEX на НАСА, която събра информация за изригвания от около 300 000 близки звезди в периода 2003-2013 г.

"Досега се смяташе, че малко звезди генерират достатъчно ултравиолетова радиация чрез изригвания, за да повлияят на обитаемостта на планетите. Резултатите от изследването ни показват, че много повече звезди могат да имат тази способност", казва ръководителката на екипа Вира Бъргър от Кембриджския университет.

Учените са били наясно с начините, по които високоенергийната светлина под формата на ултравиолетово лъчение от звезда може да бъде разрушителна за живота. Сред тях са разрушаването на атмосферата на дадена планета и разграждането на сложните молекули, които формират градивните елементи на организмите.

Екипът все още няма яснота какво точно причинява свръхсилните ултравиолетови изригвания.

Към 11:20 на 08.08.2024 Новините от днес