site.btaТелескопът "Джеймс Уеб" е открил планета като Юпитер, която обикаля около звездата си за повече от век

Снимка: NASA via AP, File

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е открил планета, определена като супер Юпитер, която обикаля около съседна звезда със супер орбита, предаде Асошиейтед прес.

Планетата има приблизително същия диаметър като Юпитер, но е с шест пъти по-голяма маса. Атмосферата й също е богата на водород като юпитеровата.

Между двата обекта обаче съществува една голяма разлика - на откритата от "Джеймс Уеб" планета са й необходими 100, а може би дори 250 години, за да обиколи звездата си.

Учените отдавна подозират, че голяма планета обикаля тази звезда на 12 светлинни години, но не толкова масивна или отдалечена от нея.

Светлинната година е разстоянието, което светлината изминава за една година - 9,5 трилиона километра.

Новите наблюдения показват, че планетата обикаля около звездата Epsilon Indi A, част от тризвездна система.

Международен екип, ръководен от Елизабет Матюс от Института "Макс Планк" по астрономия в Германия е събрал изображенията миналата година и сега публикува резултатите в сп. "Нейчър".

Астрономите са наблюдавали пряко невероятно стария и студен газов гигант - рядко и трудно постижение, като са маскирали звездата, използвайки специално засенчващо устройство на телескопа "Джеймс Уеб". Блокирайки светлината на звездата, планетата се е откроила като точица инфрачервена светлина.

Планетата и звездата са на възраст 3,5 милиарда години - с 1 милиард години по-млади от нашата Слънчева система, но въпреки това са считани за стари и по-ярки от очакваното, отбелязва Матюс.

Звездата е толкова ярка и близка до нашата Слънчева система, че се вижда с невъоръжено око в Южното полукълбо.

Шансове за живот на тази планета обаче няма.

"Това е газов гигант без твърда повърхност или океани с вода в течно състояние", казва Матюс в имейл. По думите й е малко вероятно в тази система да има повече газови гиганти, но е възможно там да се спотайват малки скалисти светове.

Светове, подобни на Юпитер, могат да помогнат на учените да разберат как тези планети еволюират в гигавремеви отрязък от време, допълва Матюс.

Първите планети извън нашата Слънчева система, наречени екзопланети, бяха потвърдени в началото на 90-те години на миналия век. Към средата на юли според НАСА те наброяват 5690. По-голямата част от тях са открити чрез т.нар. транзитен метод.

Космическите и наземните телескопи са в търсене на повече такива обекти, особено на планети, които могат да бъдат подобни на Земята.

Изстреляният през 2021 г. телескоп "Джеймс Уеб" е най-голямата и мощна астрономическа обсерватория, извеждана някога в космоса.

/АКМ/