site.btaЖивотът на секс труженичките е вдъхновение за режисьора Шон Бейкър, който спечели "Златна палма" в Кан
Американският режисьор Шон Бейкър, спечелил тазгодишната награда "Златна палма" на кинофестивала в Кан за филма си "Анора", посвети приза на "всички секс труженички - бивши, настоящи и бъдещи".
Отличената продукция, както последните му филми, разказва историята на млада жена, продаваща тялото си. Бейкър е първият американски режисьор от 2011 г. насам, спечелил приза в Кан. Преди 13 години "Златна палма" грабна Терънс Малик за "Дървото на живота".
Тазгодишният лауреат на наградата, който е на 53 години, е убеден, че е "важно да се покаже секс работата в съвременния свят… Това е кариера, която трябва да бъдат уважавана". Шон Бейкър е на мнение, че този вид труд трябва да бъде декриминализиран и нерегулиран, тъй като става въпрос "за телата на секс труженичките и е тяхно решението как ще го използват, за да изкарват прехраната си". Това каза той на пресконференция в Кан, цитиран от "Варайъти".
Шон Бейкър разказва, че се е "запознал със света на филмите за възрастни", след като през 2012 г. снима "Старлетка"- първият му филм, посветен на порноактьори и секс труженички. "Сприятелих се с тях и осъзнах, че има милиони истории от този свят", казва той. Те са вдъхновение за Бейкър , който е на мнение, че филмите му помагат "да се премахне стигмата", която винаги е преследвала този начин за изкарване на прехраната.
Роденият в Ню Джърси творец е на мнение, че „всички сме очаровани" от работата на тези жени. Тя "може да се изследва до безкрайност", допълва режисьорът, който казва, че приема за своя мисия да показва герои с недостатъци, намерили начин да се справят със същите проблеми, пред които се справят всички.
И макар да признава, че има толкова много неразказани сюжети в тази сфера, Бейкър планира да насочи в бъдеще вниманието си и към други теми. Но все пак и следващият му филм включва секс труженичка, както самият той разкри в Кан.
"Анора" е третият филм на Шон Бейкър, представен на форума в Южна Франция. През 2017 г. той дебютира в Кан с „Проектът "Флорида", а през 2021 г. е включен в конкурсната програма с "Червената ракета" - разказ за порнозвезда, която се завръща в родния си град в Тексас.
За американския режисьор е важно "киното да се запази живо" и смята да работи в тази посока. Според него светът има нужда да му се напомни, че „да гледаш филм у дома, докато разглеждаш телефона си, отговаряш на имейли и внимаваш наполовина, просто не е начинът - въпреки че някои технологични компании биха искали това". Бейкър е убеден, че "бъдещето на киното е там, където започва: в киносалона".
Оттам тръгва и страстта на Бейкър към седмото изкуство, след като неговата майка първа му показва магията на големия екран. Едва на шест години той е силно впечатлен от версията от 1931 г. на "Франкенщайн".
Първият си игрален филм Four Letter Words Бейкър прави още като студент в Ню Йорк. Той обаче се пристрастява към наркотиците, които бързо го повличат към бездната. Успява да преодолее тази своя зависимост и се отдава на киното. След "Старлетка" от 2012 г., той прави филма "Мандарина" (2015), заснет с айфони и проследяващ историята на транссексуални проститутки в Лос Анджелис. Премиерата му е на филмовия фестивал "Сънданс". След това Бейкър режисира "Проектът "Флорида" (2017) и "Червената ракета" (2021).
Тази година спечели приза с "Анора" в конкуренция с Франсис Форд Копола и Дейвид Кроненбърг, които Шон Бейкър определя като двама от най-големите си вдъхновители. Председателката на журито Грета Гъруиг, която направи касовия хит на 2023 г. "Барби", заяви, че отличеният филм "я е променил завинаги като режисьор".
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text