site.btaРаботна група в образователното министерство ще изготви визия за цялостна промяна на учебните програми
Работна група от учители, директори, университетски преподаватели, експерти от Министерството на образованието и науката (МОН), и представители на работодателските организации в системата на образованието, разработва визия за нов тип учебни програми, насочени към изграждане на компетентности и умения за живота сред учениците. Първото й заседание бе открито от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков, а целта е да се положи началото на концептуална промяна в системата, съобщи пресцентърът на МОН.
"И сега в нашето законодателство има текст, че учебните програми са компетентностно ориентирани. Необходимо е обаче ние да ги преструктурираме на базата на определени принципи, за да ги направим по-рамкови и по-адаптивни", заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. По думите му в дългосрочен план това ще повиши не само представянето на българските ученици на изследвания от типа на PISA, но и ще ги подготви много по-добре за живота и за реализацията им на пазара на труда.
"Това ще е дълъг процес, който трябва да се основава на традициите в българската система. Затова и първата ни задача е да се изготви документ, който описва структурата и принципите, на които ще са конструирани новите учебни програми. Целта е те да бъдат основа на едно по-практично образование, насочено към постигане на цели за изграждане на умения, а не само за възпроизвеждане на знания", каза министър Цоков. По думите му целта е и те да отговарят на съвременните изисквания, и да допринасят за задържането на човешкия капитал в България.
Част от текстовете, които бъдат представени като визия, ще могат да влязат и като промени в Закона за предучилищното и училищно образование, но след преминаване през максимално широко обществено обсъждане. За разработването на концепцията може да се използва и външна техническа помощ от Европейската комисия, стана известно по време на заседанието.
Председател на работната група е заместник-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова, а в първото й заседание участва и заместник-министър Наталия Митева.
Както БТА писа на 17 януари тази година, в момента няма групи, които да обсъждат промени в конкретни учебни програми, но има работна група, която обсъжда най-общо визия, концепция за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности. Това каза тогава министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков в отговор на актуални въпроси, зададени му от народни представители на днешното заседание на Комисията по образованието и науката в парламента.
Образователният министър отбеляза, че сега в учебните програми има фактологическа претовареност по някои от учебните дисциплини. "Тази работна група може би до средата на февруари ще даде в страничка или в две една обща визия за това какво и на какви принципи трябва да се основават тези по-рамкови, компетентностно ориентирани учебни програми. Тогава ще може на по-широк форум да обсъдим разработването на концепцията за това какво би представлявала една такава програма, която е ориентирана към компетентности и изграждане на умения у учениците, а не само в усвояване на понятия. Предлагам и първото обсъждане да е съвместно с цялата образователна комисия, когато започнем работата по концепцията, работната група първо да представи визията и заедно да започнем да дискутираме как би изглеждала една такава концепция. На следващите форуми може би трябва да разширим тези обсъждания с представители на педагогическата общност и с експерти", каза тогава образователният министър.
/ХК/
news.modal.header
news.modal.text