site.btaРаботна група обсъжда концепция за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности, каза министър Галин Цоков
В момента няма групи, които да обсъждат промени в конкретни учебни програми, но има работна група, която обсъжда най-общо визия, концепция за рамкови учебни програми, ориентирани към компетентности. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков в отговор на актуални въпроси, зададени му от народни представители на днешното заседание на Комисията по образованието и науката в парламента.
Образователният министър отбеляза, че сега в учебните програми има фактологическа претовареност по някои от учебните дисциплини. "Тази работна група може би до средата на февруари ще даде в страничка или в две една обща визия за това какво и на какви принципи трябва да се основават тези по-рамкови, компетентностно ориентирани учебни програми. Тогава ще може на по-широк форум да обсъдим разработването на концепцията за това какво би представлявала една такава програма, която е ориентирана към компетентности и изграждане на умения у учениците, а не само в усвояване на понятия. Предлагам и първото обсъждане да е съвместно с цялата образователна комисия, когато започнем работата по концепцията, работната група първо да представи визията и заедно да започнем да дискутираме как би изглеждала една такава концепция. На следващите форуми може би трябва да разширим тези обсъждания с представители на педагогическата общност и с експерти", каза образователният министър.
Той добави, че педагогическата общност и родителите трябва да видят националното съгласие по това, че трябва да има промяна в учебните програми и то да не е със съкращаване на определени понятия, а в промяна на философията как те се структурират, за да може нашите ученици да са по-успешни в живота. Ако работим заедно - законодалната и изпълнителната власт, ще дадем един много добър знак на обществото и на образователната система, подчерта министър Галин Цоков.
Председателят на Комисията по образованието и науката Красимир Вълчев от Парламентарната група (ПГ) на ГЕРБ-СДС заяви, че сега ние имаме едни от най-амбициозните, най-стръмните учебни програми, учениците не могат да издържат на темпото, демотивират се, нямат време да затвърдят знанията си и да формират умения. Тази амбициозност на програмите възпроизвежда и тази култура на заучаване, тя се поражда от многото фактология, с акцент върху знанията и липсата на достатъчно акцент върху уменията, и с почти никакъв акцент върху възпитанието - или за формирането на отношения и нагласи, коментира Вълчев.
Ако Министерството на образованието и науката ще прави цялостна промяна, то трябва да се започне с концепция, която да се обсъжда минимум една година, е моето мнение, каза Красимир Вълчев. Той заяви, че "имаме най-амбициозните програми и това се вижда, когато се приравняват дипломи, но, от друга страна, резултатите ни са най-ниски по международното изследване PISA". То не изисква много знания, повече прилича на математическа задача, при която малко неща трябва да се знаят, но да се свържат и решат, добави той.
Заместник-председателят на комисията Ирена Анастасова от ПГ на "БСП за България", която е била училищен директор, каза, че говори за учебните програми от 15 години. Тя отбеляза, че от различни източници е разбрала, че "работни групи обсъждат нещо в Министерството на образованието и науката" и препоръча да се канят представители на всички парламентарни групи, защото образованието е национален приоритет.
/РБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text